Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Spånga, Stockholm
Registrerad
Feb 2010

Gamla filmer till datorn

Jag har letat fram gamla DV-kameran och överför filmerna från bandet till datorn. Viktigt att rädda de gamla minnena!
Blir det någon skillnad i kvalitet vid användning av firewire-sladd istället för via usb? Enligt manualen kan det vara en liten skillnad, men jag är inte övertygad.

Jag har kameran Sony DCR-HC30E och använder Picture Package som kom med för att föra över filmerna. I dagens mått är det ett långsamt program, jag har ännu bara överfört 20 minuter av en film (tog 50 min). Kvaliteten är inte bra.
Jag har ett annat alternativ: använda en dvd-spelare med inspelarfunktion. Denna tänkte jag använde för att föra över de ännu äldre filmerna, HI8, men eventuellt kan det vara ett bra alternativ även till DV-filmerna också. Gissar dock att bäst kvalitet fås med så få konverteringar som möjligt.
Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Kör med firewire det ger en digital kopia av innehållet på DV-kassetten. USB är nog mer tänkt för överföring av eventuella foton från minneskort om kameran har sådan funktion och risken är att kameran komprimerar videon för att lyckas överföra video via USB. Med firewire ska det gå i realtid att överföra utan kvalitetsförlust från bandet, 20 minuter video överförs på 20 minuter. DV brukar vara sisådär 13 GB per timme så om din film på 20 minuter ger en storlek på drygt 4 GB så har du lyckats. Det program som funkade bäst för mig att överföra via firewire när jag använde Windows var WinDV. Enkelt och bra utan onödig konvertering som försämrar kvaliteten. Alternativt importerar du direkt från kameran till något videoredigeringsprogram.

Kör inte med DVD-inspelaren för överföring av de digitala DV banden. Då får du onödig digital till analog till förlustkomprimerad digital konvertering innan du ens får in filmen i datorn. Däremot kan det vara ett bra alternativ för de analoga Hi8 banden om du använder högsta möjliga kvalitet på din DVD-inspelare.

Började skriva lite guider på min hemsida en gång, men kom inte alls så långt som jag hade tänkt (blev bara en långrandig introduktion typ).

Det alternativ jag själv använder för analog video är ett TV-kort i datorn med analog videoingång och sedan fångar jag det med lossless codec för att sedan kunna göra finjusteringar av nivåer med mera men det kanske är överkurs om man inte har detta som intresse.

Finns också videokameror med analog videoingång som själv kan konvertera analog video till DV som man sedan fångar in via firewire. Med lite tur har din kamera sådan funktion och i så fall är det den jag rekommenderar du ska försöka använda för dina Hi8-band. Alltså koppla en Hi8-kameras analoga videoutgång till en DV-kameras analoga videoingång och sedan DV-kamerans firewireutgång till datorn. Kanske har din kamera sådan funktion? Brukar kallas "analog passthrough" eller liknande.

Detta tyder på att det kanske finns i din kamera:
http://forum.videohelp.com/threads/213190-pass-through-dcr-hc...
http://www.sony-asia.com/support/faq/347240
http://www.ebay.com/ctg/Sony-Handycam-DCR-HC30-Camcorder-Silv...

Citat:

analog to digital conversion with pass through