Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

power color r9 280x

Jag fick ett r9 280x i julklapp och har satt in det i datorn nu men det blir typ 90 grader varmt av typ bara 2min ansträngning är detta normalt? Och finns det någon spärr på grafikkortet så det inte blir skadligt varmt och om det finns det så på vilken temp ligger den på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

jag har den 'röda' modellen och den kommer sällan över 80 grader, något låter fel om jag ska vara ärlig.
i vilken app blir den ca 90grader? prova i speltester istället för tortyr tester (t.ex spela 2-5minuter BF4 eller liknande)

Lenovo Y520 15.6" | i5HQ | 1050ti 4GB | Samsung PM961 250GB
iphone 8+, PS4 Pro
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40,Blue Yeti, Razer Tiamat 2.2, Logitech G933

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

blir kortet 90 grader varmt så har du ett trasigt kort så enkelt är det, jag har ett 7970 av referens modell som i princip är samma kort som ditt fast med sämre kylning,
mitt blir som högst 75 grader varmt under långa spelomgångar och i benchmarks så ligger det strax under 80 grader.

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Klyktattarland
Registrerad
Mar 2012

Vad för låda har du kortet i?

Insert funny joke here

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderköping
Registrerad
Jun 2005

90 grader är helt normalt vid väldigt grafiktunga program. Typ benchmarks. Kan definitivt nå upp till 90 grader utan vettig ventilation i chassit också.

Tips är att ställa in fläktkurvan manuellt istället. Powercolors kort har en väldigt "svag" kurva. Ställ in t ex MSI Afterburner.

Powercolor har i princip valt att nå höga temperaturer men vara tystare istället för tvärtom. Bara att ändra själv.

GA-Z68AP-D3 | i2500k @ 4.5GHz, Hyper 212 Plus | 340GB SSD | 8GB ram | EVGA GTX 770 | XFX Pro 650w, bytt fläkt | Asus MG279Q | Creative Xtremegamer | Dynavoice S-61, Challenger M-65 EX, Challenger C-5 EX, XTZ 99 W8.16, Yamaha RX-V375 | Sony MDR-1A | S8

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av lossah:

90 grader är helt normalt vid väldigt grafiktunga program. Typ benchmarks. Kan definitivt nå upp till 90 grader utan vettig ventilation i chassit också.

Tips är att ställa in fläktkurvan manuellt istället. Powercolors kort har en väldigt "svag" kurva. Ställ in t ex MSI Afterburner.

Powercolor har i princip valt att nå höga temperaturer men vara tystare istället för tvärtom. Bara att ändra själv.

som sagt mitt når 80grader under spelande, utan front fläkt i R4 chassi och bara en bakfläkt. något stämmer inte om han når 90grader på 2minuter

iphone 8+, PS4 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Det är på benchmark den blir 90 grader och då kör den på fult och jag har bara ett chassi från en HP pavilio. Så jag har ingen vidare kylning.
Ska testa att köra bf4 när jag har fått hem det och se hur varmt den blir.
Jag har laddat hem Power colors egna program till det och har ändrat fläkten s den kör hårt redan vid 75 grader men den blir endå 85 grader vid benchmark
Och sedan var det om det fanns någon topp temp på grafikorten så den drar ner användningen på det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderköping
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av truedesire:

som sagt mitt når 80grader under spelande, utan front fläkt i R4 chassi och bara en bakfläkt. något stämmer inte om han når 90grader på 2minuter

Okaj, grattis? 80 grader är högt. Mitt Gigabyte körs omkring 70 grader under spelande. Mitt Powercolor 280x jag hade innan kördes i 85-90 grader under benchmarks, det i samma chassi med exakt samma fläktar osv. 2 minuter räcker för att komma i den tempen, efter 2 min ändras inte speciellt mycket, någon grad kanske. Den nådde 85-90 grader för att fläktkurvan var för svagt inställd, och det faktum att Powercolors kylare inte är vidare bra imo, det inkluderar TurboDuo-kylaren.

Skrivet av gundeboy:

Det är på benchmark den blir 90 grader och då kör den på fult och jag har bara ett chassi från en HP pavilio. Så jag har ingen vidare kylning.
Ska testa att köra bf4 när jag har fått hem det och se hur varmt den blir.
Jag har laddat hem Power colors egna program till det och har ändrat fläkten s den kör hårt redan vid 75 grader men den blir endå 85 grader vid benchmark
Och sedan var det om det fanns någon topp temp på grafikorten så den drar ner användningen på det

Skaffa vettigare ventilation. Något som gör att värmen från kortet som åker uppåt, åker utåt, dvs bakåt. Skaffa någon eller några vettiga frontfläktar som blåser in och en 120mm bak som blåser ut. Det bör gör en hel del skillnad.

Definiera "kör hårt"? Vilken % på graffefläkten?

GA-Z68AP-D3 | i2500k @ 4.5GHz, Hyper 212 Plus | 340GB SSD | 8GB ram | EVGA GTX 770 | XFX Pro 650w, bytt fläkt | Asus MG279Q | Creative Xtremegamer | Dynavoice S-61, Challenger M-65 EX, Challenger C-5 EX, XTZ 99 W8.16, Yamaha RX-V375 | Sony MDR-1A | S8

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av lossah:

Okaj, grattis? 80 grader är högt. Mitt Gigabyte körs omkring 70 grader under spelande. Mitt Powercolor 280x jag hade innan kördes i 85-90 grader under benchmarks, det i samma chassi med exakt samma fläktar osv. 2 minuter räcker för att komma i den tempen, efter 2 min ändras inte speciellt mycket, någon grad kanske. Den nådde 85-90 grader för att fläktkurvan var för svagt inställd, och det faktum att Powercolors kylare inte är vidare bra imo, det inkluderar TurboDuo-kylaren.

Skaffa vettigare ventilation. Något som gör att värmen från kortet som åker uppåt, åker utåt, dvs bakåt. Skaffa någon eller några vettiga frontfläktar som blåser in och en 120mm bak som blåser ut. Det bör gör en hel del skillnad.

Definiera "kör hårt"? Vilken % på graffefläkten?

tar 80grader vilken dag i veckan och "ljudlöst" (egen profil)
hör inte grafikkortet när jag spelar vilket är viktigast, om kortet är 70grader och låter så gör det inte någon nytta för mig.
och som du sa, ditt nådde också 85-90grader vilket tyder på något är fel.

edit: spelade BF4 5minuter, gick aldrig över 60grader average, hade en topp på 67grader bara (auto fan, fortfarande väldigt tyst)
och för klargöra, detta i ett extra ljuddämpat R4 chassi, UTAN frontfläkt då jag tyckte std fläkten lät för mycket även på 3V så jag har beställt en ny.

Kort: bara en fläkt bak som blåser ut.

iphone 8+, PS4 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderköping
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av truedesire:

tar 80grader vilken dag i veckan och "ljudlöst" (egen profil)
hör inte grafikkortet när jag spelar vilket är viktigast, om kortet är 70grader och låter så gör det inte någon nytta för mig.
och som du sa, ditt nådde också 85-90grader vilket tyder på något är fel.

edit: spelade BF4 5minuter, gick aldrig över 60grader average, hade en topp på 67grader bara (auto fan, fortfarande väldigt tyst)
och för klargöra, detta i ett extra ljuddämpat R4 chassi, UTAN frontfläkt då jag tyckte std fläkten lät för mycket även på 3V så jag har beställt en ny.

Kort: bara en fläkt bak som blåser ut.

Många har den tempen dock. 85-90 grader med Powercolor. Väldigt många i den dedikerade Powercolor 280x-tråden. Skulle säga att du hade tur med ett bra ex. Sen kanske det hjälper att placera annan kylpasta osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

Har inte heller några problem med höga temps på powercolor kortet.. Det ligger mellan 35-75 grader överklockat och standard fläktkurva
Kände mig bara tvungen att försvara dessa kort litegrann, de flesta som upplevt problem har ju säkert varit in och skrivit av sig medans dom som är nöjda lirar sitt favvospel och skiter i att hänga på swec

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

Vad ska man göra åt coilwhine? börjar störa mig på det nu

:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av R0cksteady:

Har inte heller några problem med höga temps på powercolor kortet.. Det ligger mellan 35-75 grader överklockat och standard fläktkurva
Kände mig bara tvungen att försvara dessa kort litegrann, de flesta som upplevt problem har ju säkert varit in och skrivit av sig medans dom som är nöjda lirar sitt favvospel och skiter i att hänga på swec

vi som köpte turboduo korten fick ju också första batchen, som verkade komma in den 4/5e december. hade personligen problem med 2st asus gtx 580 vilket gjorde att jag inte orkade med ett tredje kort hehe
en polare till mig köpte också ett turboduo nu, han fick inte heller över 75grader med std fläkthastigheten.

Skrivet av Dricki:

Vad ska man göra åt coilwhine? börjar störa mig på det nu

reklamera, men om det kommer när du inte har vsync så beror det på att det är för många fps som flyger runt
hade dock tur med mitt kort, inget whine här.

iphone 8+, PS4 Pro