Fast i receiver-jungeln!

Permalänk

Fast i receiver-jungeln!

Hejsan!

Är på gång med att införskaffa en hemmabioanläggning vilket jag kommer att bygga ut steg för steg.
Dock har jag nu fastnat med valet utav hemmabio-receiver! De högtalare jag står mellan är B&W Dm683 (Länk) och Dynavoice DF-8 dock lutar det mot Dm683 mer :).
Har varit och lyssnat på DM683 och försäljaren påpeka kraftigt på att de är väldigt tungdrivna och ska absolut inte köra med en receiver under 100 watt (?) men påpekade inte något annat, enbart att det skulle vara minst 100 watt..

Så jag tittar runt just nu och har fastnat för dessa (är ett antal):

Harman/Kardon AVR-370 Länk
Yamaha RX-V775 Länk
Onkyo TX-NR807 Länk
Pioneer SC-1223-K Länk
Sony STR-DN1040 Länk
Harman Kardon AVR 370 Länk
Onkyo TX-NR626 Länk

Budget?: Cirka 2000-6000kr för receivern

Så vilken utav dessa skulle passa mig bäst? Kommer att börja med att köpa golvhögtalarna först och sedan bygga ut med resten så det blir ett komplett 5.1 :-). Budgeten kan jag röra lite ifall det är verkligen värt det (Därför jag tog med pioneern tex).

Svårt att veta exakt vad man ska titta på i denna jungel utav hemmabio receivers :-).

Mvh

Visa signatur

Macbook Pro 15" (late-2015)

Permalänk
Medlem

Dem högtalarna behöver strömstark förstärkare för att låta bra. Mina dali lektor 8 är lättare o driva än b & w . O jag har denon avr 3312 som kostade över 11 k när jag köpte den, kör dock nu ett slutsteg från nad som ger typ 2 x 150 w o det låter mycket bättre , min reciver driver dem andra 5 högtalarna o slutsteget driver frontarna ,ska du sen driva b&w med förstärkare för 2-6 k så blir det tveksamt rätt/bra , watt är inte allt heller du behöver strömstarka watt.

Köp mer lättdrivna högtalare eller satsa på förstärkare runt 10k eller mer, begagnat kanske?

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Det är lite som Mogwaii säger. Du behöver "bra" watt för att driva dom högtalarna. Jag kan inte ge något förslag då jag inte vet själv hur tungdriva dom är, men jag vet att NAD och Denon gör bra grejer. Kanske utanför budget, men det är värt att kolla på. Annars kan du fråga på minhembio.com. Där finns det folk som kan hjälpa dig.

Jag antar att du var hos Hifi-klubben när du provlyssnade. Hade inte han några förlag på receiver eller han sa bara inte under 100 watt?

Värt att läsa angående watt siffrorna på förstärkare, http://www.hifiklubben.se/inspiration-och-aktuellt/stereo-lev...

Permalänk

Behöver du verkligen 5.1 då? Tycker själv inte att det ger särskilt mycket mer till upplevelsen utan skulle satsat på en bra stereoförstärkare istället

Äger själv en gammal B&W 602 S3 och den låter kanon med en NAD C320BEE.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Conradiminja:

Hejsan!

Är på gång med att införskaffa en hemmabioanläggning vilket jag kommer att bygga ut steg för steg.
Dock har jag nu fastnat med valet utav hemmabio-receiver! De högtalare jag står mellan är B&W Dm683 (Länk) och Dynavoice DF-8 dock lutar det mot Dm683 mer :).
Har varit och lyssnat på DM683 och försäljaren påpeka kraftigt på att de är väldigt tungdrivna och ska absolut inte köra med en receiver under 100 watt (?) men påpekade inte något annat, enbart att det skulle vara minst 100 watt..

Så jag tittar runt just nu och har fastnat för dessa (är ett antal):

Harman/Kardon AVR-370 Länk
Yamaha RX-V775 Länk
Onkyo TX-NR807 Länk
Pioneer SC-1223-K Länk
Sony STR-DN1040 Länk
Harman Kardon AVR 370 Länk
Onkyo TX-NR626 Länk

Budget?: Cirka 2000-6000kr för receivern

Så vilken utav dessa skulle passa mig bäst? Kommer att börja med att köpa golvhögtalarna först och sedan bygga ut med resten så det blir ett komplett 5.1 :-). Budgeten kan jag röra lite ifall det är verkligen värt det (Därför jag tog med pioneern tex).

Svårt att veta exakt vad man ska titta på i denna jungel utav hemmabio receivers :-).

Mvh

370, 626 och 807 är strömstarkast av dessa. 807 är lite gammal nu. Kanske inte roligaste valet. Effektkuberna finns på http://www.hemmabiotidningen.se

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

Killen på Hifiklubben i Jönköping recommenderade antingen NAD C326BEE eller C56BEE Samt NAD C375BEE dock var han ganska nyanställd vilket han tydligt markerade och var inte helt säker kring att bygga ut till 5.1 och därför visste han inte vilken receiver han skulle rekommendera utan enbart att ej under 100W.

Men ifall man skulle satsa på 2.1 istället och dra på en stereoförstärkare vilken skulle ni rekommendera?
Budgeten kan vi väl dra upp till cirka 4000-7000kr istället.
Skulle en NAD C356BEE vara det bästa valet inom den budgeten? Kommer att koppla in det hela till blu-ray samt HTPC.

Dock talade försäljaren om att B&W inte skulle "trivas" så bra med NAD utan att Denon var att föredra för B&W högtalare, finns det någon sanning inom det? ;s Känns som han verkade lite ...grön inom det hela området då han mest stog och läste från etiketterna x)..

Cheers

Visa signatur

Macbook Pro 15" (late-2015)

Permalänk
Medlem

Bästa med nad är att dom anger "rätt" sorts watt och inte massa försäljnings hitta på watt. Har själv ägt 2 recivers från nad . Drivkraften i dem var perfekt men det dom leder i effekt vs andra märken tappar dom i lull lull o inkopplings möjligheter. Vill man ha nad med lull lull nivå som tex denon kostar det 15-20k men då får man en grym pjäs också.

Minns ej om det är denon o b&w samt nad o dali som gillar varandra , minns ej men ut i butik o lyssna med egen skiva så lär du märka.

Och har du begränsad budget så är en bra 2 kanals förstärkare att föredra än 5,1 med budget förstärkare för det går åt endel effekt för att få tex dts master audio att låta bra o få kallad "bio hemma".

Sen är det klart upp till var o en vad som är bra.
Olika smak olika plånböcker

Finns folk med logitech skit för 2000kr som är nöjda sen andra för 50k eller 150k. Osv

Mitt system landade strax över 100k och jag är jävligt nöjd om än att det blev alldeles för mycket pengar tot

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte NAD och BW passar helt hundra ihop. NAD passar bäst till ljusa och diskanta högtalarna då de plockar fram lite med bas i dessa.

Till ett par 683or som är väldigt varma i klangen hade jag kört något mer neutralt i förstärkarväg. Typ Marantz 6008 eller så.

Och ang 2-kanals. Även fast du börjar med 2 högtalare är det ändå skönt med en flerkanalsförstärkare om du skulle vilja bygga ut. Plus att du får en riktig spindel i nätet med hdmi.

Permalänk
Medlem

Elgiganten har Yamaha rx a1030 för 7490kr på mellandagsrean, riktigt fin förstärkare. Gå in på ljud och bild och läs testet.

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/receiver-och-forst...

Permalänk
Medlem

Jag hade funderat på vilka anslutningar jag hade behövt och sedan letat begagnad förstärkare med tillräckligt mycket kraft. Hifi har ganska dåligt andra-hands värde så det borde gå att hitta nån Denon eller Onkyo som passar din budget.

Permalänk
Medlem

Ver ett litet tag sedan, men kan uppdatera med att jag själv slog till med att par B&W 683 på rean och en TR-626 som jag driver dem med i Bi-ampat. Tycker det fungerar kanon.

Lite synd att 626 inte har pre-out så att man längre fram kan köra ett separat steg för dem. Det hade varit bra om Onkyo och andra tog efter Yamaha och Marantz som har pre-out på många förstärkare i mellanklassen. Nästa gång jag uppgraderar förstärkare och går upp ett snäpp så får det bli med pre-out (iaf för main), Dolby Atmos och bättre rumskorrigering (XT32).

Dock så spelar 626:an riktigt bra ihop med 683:orna i bi-ampat läge, så jag skulle inte tveka att slå till på den kombinationen om man vill hålla nere priset. Med den kombon så får du ett helt fantastiskt väljudande system för pengarna.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]