Defekt Dualshock 4 handkontroll + Gamestop Vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem

Defekt Dualshock 4 handkontroll + Gamestop Vad kan jag göra?

Hej!

Inhandlade En PS4 hos Gamestop den 15de December. Nu knappa 2 veckor efter inköpet har gummit på handkontrollen börjats slitas, har blivit en liten reva likt denna och när det väl börjat så blir det snabbt mer och mer tills hela gummit är borta!

Så tog kontakt med Gamestop butiken och de sa att jag måste åka dit och lämna in den för att sedan vänta 2-3 veckor på att få den reparerad.

Varför kan de inte göra som Webhallen och Elgiganten? Där får man kontrollen utbytt mot en ny direkt (Några jag känner hade samma problem).

Enligt Konsumentköplagen så gäller detta:"Säljaren har rätt att, i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om det kan ske inom skälig tid och utan extra besvär för dig."

Skälig tid tyckte GS att 2-3 veckor var men det blir ju väldigt mycket extra besvär för mig om jag inte bara ska behöva åka dit en extra gång för att hämta upp kontrollen när den lagats men framförallt att vara utan handkontroll i 2-3 veckor och därmed gå miste om att spela på min nya spelkonsol.

Finns det något jag missat som kan hjälpa mig i min "kamp" att få en ny handkontroll direkt?

Hoppas jag inte gör miste om hjälp för att det handlar om en spelkonsol *PC Master Race*

Permalänk
Medlem

''Varför kan de inte göra som Webhallen och Elgiganten? Där får man kontrollen utbytt mot en ny direkt''

Varför köpte du inte en där isåfall när dom dessutom är billigare där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av direktiv:

''Varför kan de inte göra som Webhallen och Elgiganten? Där får man kontrollen utbytt mot en ny direkt''

Varför köpte du inte en där isåfall när dom dessutom är billigare där?

Ja för jag visste ju vid inköpet att min handkontroll skulle få detta problem och att Gamestop skulle hantera detta på det sätt som de gjorde.
Köpte min Killzone Bundle där för ett mycket bättre pris än vad Webhallen och Elgiganten erbjöd (Detta hör inte hit).

Jag gjorde denna tråd för att få hjälp och inte för att bli ifrågasatt av dig om vart jag köpte konsolen.

Permalänk
Medlem

Gamestop har rätt att försöka laga den. Varför de inte drar en utbytesgaranti är oklart. Olika rutiner mellan olika butiker får man anta.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av direktiv:

''Varför kan de inte göra som Webhallen och Elgiganten? Där får man kontrollen utbytt mot en ny direkt''

Varför köpte du inte en där isåfall när dom dessutom är billigare där?

Rätt dum och onödig fråga..Hur ska han veta i förrhand hur GS skulle sköta hans ärende?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Anledningen är förmodligen den att Nordisk Film som sköter allt som har med Playstation att göra har den rutinen att alla byten sker via deras kanaler. Alltså måste alla defekta produkter som är utanför DOA tiden skickas dit. Efter att produkten kontrollerats och visat sig vara defekt skickas en swap ut. Alltså inte ett saleskit utan endast produkten i fråga utan förpackning.

Därför handlar nog Gamestop på detta vis, det blir en kostnad för butiken att byta kontrollen och inte få ett helt saleskit tillbaka från distributören utan måste sälja kontrollen utan förpackning till nedsatt pris.

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem

All tid upp till 15 arbetsdagar räknas som skälig tid. Det blir nog enklare att bara köpa en ny handkontroll och sen reklamera denna. Då slipper du vara utan medans de byter ut den.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Slitage efter 2 veckor på en handkontroll är ju galet dåligt, är det vanligt förekommande?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Har ännu inte tagit in någon sådan kontroll så det verkar inte vara särskilt vanligt förekommande.

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Slitage efter 2 veckor på en handkontroll är ju galet dåligt, är det vanligt förekommande?

Det är faktiskt vanligare än vad man kan tro, om du googlar lite snabbt så hittar du fler med samma problem, finns även massa videos på youtube.

En jag känner sa att han ersättningsdosa hade ett hårdare gummi, verkar som sagt vara något mysko med gummit på de tidigaste handkontrollerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

All tid upp till 15 arbetsdagar räknas som skälig tid. Det blir nog enklare att bara köpa en ny handkontroll och sen reklamera denna. Då slipper du vara utan medans de byter ut den.

Jo precis, hade tänkt köpa en till handkontroll ändå men hade helst väntat lite tills de gått ner i pris men men :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Jo precis, hade tänkt köpa en till handkontroll ändå men hade helst väntat lite tills de gått ner i pris men men :).

Samma sak har hänt på mina två kontroller. Lite tråkigt men de är väl så de kan bli i början. Får bli en tripp till butiken och få nya direkt hoppas jag.

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

All tid upp till 15 arbetsdagar räknas som skälig tid. Det blir nog enklare att bara köpa en ny handkontroll och sen reklamera denna. Då slipper du vara utan medans de byter ut den.

Jahopp, har nu på söndag gått 3 veckor sedan jag åkte dit och lämna in min handkontroll. Nu är det fredag alltså har det gått 15 arbetsdagar, så ringde och frågade hur det låg till och fick till svar: -Det tar 4-6 veckor.

Det kan väl för fan inte vara rimligt? Svarade att de innan nämnde att det skulle ta 3 veckor -Näe, vi sa att det skulle ta 4-6 veckor.

Vilken jävla skitbutik.

Permalänk
Medlem

Nej det är inte rimligt. Gå dit igen och häv köpet. Om de tjafsar, hiva upp en kopia av konsumentköplagen och be dem att lära sig den. Om du inte vill göra det så kan du gå och prata med Konsumentombudsmannen i din kommun och se om du kan få lite hjälp.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Nej det är inte rimligt. Gå dit igen och häv köpet. Om de tjafsar, hiva upp en kopia av konsumentköplagen och be dem att lära sig den. Om du inte vill göra det så kan du gå och prata med Konsumentombudsmannen i din kommun och se om du kan få lite hjälp.

Problemet är ju att den handkontrollen kom med min PS4a, så jag vill ju inte häva köpet av hela konsolen :/.

Permalänk
Medlem

Ok, då är det lite jobbigare. Du kan ju alltid testa att prata med Sony support direkt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Kräv en ny kontroll bara och hänvisa till kkl. Om det nu inte är en speciell kontroll, vet inte hur det ser ut med paket till ps4, kanske någon särskild färg/motiv?

Om ej, kräv ny över disk med hänvisning till kkl.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Kräv en ny kontroll bara och hänvisa till kkl. Om det nu inte är en speciell kontroll, vet inte hur det ser ut med paket till ps4, kanske någon särskild färg/motiv?

Om ej, kräv ny över disk med hänvisning till kkl.

...och är det en specialare med särskild färg/motiv, kräv en lånekontroll att använda under den oskäliga väntetiden.

Permalänk
Medlem

Enligt denna snubben arbetar Sony med en lösning på problemen nu. Har själv införskaffat mig en PS4 idag, ska bli spännande att se om jag får samma problem.

http://community.us.playstation.com/t5/PlayStation-Peripherals-Support/Dual-Shock-4-Joystick-Rubber-Wear/td-p/42208703/page/19

Citat:

Re: Dual Shock 4 Joystick Rubber Wear...
OPTIONS
Mar 19, 2014
UPDATE: Sony admits they know it's an issue and is working on a solution. This is my conversation with the rep.
Travis Crouch: Hi Eliana. My name is Travis. I have an issue with my Duelshock 4 controllers.
Travis Crouch: As I'm sure you are aware, there is a big issue with the rubber on the joysticks wearing thin and even wearing all the way threw. I checked and on this website alone and there is a thread with 19 pages of people with the same problem. What is Sony's plan to fix this issue? I was told I could pay to ship the controller in and get a new one in 3 to 4 weeks. After paying $60 for a controller I don't feel it's fair to have to pay more money to ship in the controller and be without it for so long.
Travis Crouch: Is there a plan in place for this issue?>
Eliana A.: I see Travis, for what you told me your controller need service, but in order to get service you may send it in to be reviewed. The turn around time will be 7 to 10 working days from the time we receive the item. And you will be responsible for the shipping. This is our procedure.
Travis Crouch: Yes I understand that. I have already been told this. What I'm asking is what is Sony's plan to better address this problem in the future? This is obviously a common problem that is happening within just a few weeks of use. This is a big issue that must be solved. Is Sony aware of the issue? Do they listen to their customers? If you search this website for this problem as I said there is 19 pages of people complaining of the same issue!
Travis Crouch: A new joystick is the obvious solution, I could send my controller in, wait 10 days for a new one, than a month later have the same issue. It's a revolving door and us the consumer are the ones stuck in it.
Eliana A.: We are aware of the problem and working in order to fix it as soon as possible, for now is the only option is that you send your controller and be responsible for the shipping in order to fix it

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650