Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Jan 2008

El bilar

Hej!

Har sett någon riktigt fränt idag. Posten har börjat köra med EL bilar Men jag är mest nyfiken om hur en el bil fungerar. Är det någon som vet hur de fungerar och styrs?

Är det en frekvensomriktare som styr en elmotor som styrs av en analog signal som typ pedalen?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Wasserburg
Registrerad
Jul 2001

Det går inte att säga generellt. Ett flertal olika typer av motorer, både med likström och växelström, används. Styrningen ser helt olika ut beroende på vilken typ som används. Säkert är bara att ingen lösning är så enkel som de man hittar i läroböcker, såvida det inte är avnhandlingar om elbilselektronik.

Generellt kan dock sägas, att det sitter ett par AD-omvandlare i gaspedalen, som skickar data till styrdatorn, som sedan styr de enskilda komponenterna i elektroniken.

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Ulvenstein:

Det går inte att säga generellt. Ett flertal olika typer av motorer, både med likström och växelström, används. Styrningen ser helt olika ut beroende på vilken typ som används. Säkert är bara att ingen lösning är så enkel som de man hittar i läroböcker, såvida det inte är avnhandlingar om elbilselektronik.

Generellt kan dock sägas, att det sitter ett par AD-omvandlare i gaspedalen, som skickar data till styrdatorn, som sedan styr de enskilda komponenterna i elektroniken.

Aha,, Ja men det hade varit hur coolt som helst att se ett kretsschema över kopplingarna ser ut för själv motorn som driver bilen. Det måste ju även som du säger vara massor av elektronik som talar med någon typ av styrdator som tar emot och skickar ut alla signaler i bilen. Men kommer man själv kunna serva bilen om man är en elektriker eller kommer man vara helt tvungen till att bli bunden till en verkstad.

Hur många motorer finns det i en el bil? fyra? En för varje hjul?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmdö
Registrerad
Aug 2006

Posten har kört med elbilar i en evighet i stadsområden

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Wasserburg
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av mrfreeze:

Aha,, Ja men det hade varit hur coolt som helst att se ett kretsschema över kopplingarna ser ut för själv motorn som driver bilen. Det måste ju även som du säger vara massor av elektronik som talar med någon typ av styrdator som tar emot och skickar ut alla signaler i bilen. Men kommer man själv kunna serva bilen om man är en elektriker eller kommer man vara helt tvungen till att bli bunden till en verkstad.

Hur många motorer finns det i en el bil? fyra? En för varje hjul?

Att som elektriker serva elektroniken i en sådan bil är nog helt uteslutet. Beroende på konstruktion kan det säkert förekomma enstaka komponenter som man kan mäta på eller byta ut, men det mesta kan tveklöst bara felsökas genom de inbyggda diagnossystemen, och alla komplexa komponenter är kodade till varandra. Knappt några större kretsar finns på den öppna marknaden, och inga kopplingsscheman står att finna i servicehandböckerna.

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Ulvenstein:

Att som elektriker serva elektroniken i en sådan bil är nog helt uteslutet. Beroende på konstruktion kan det säkert förekomma enstaka komponenter som man kan mäta på eller byta ut, men det mesta kan tveklöst bara felsökas genom de inbyggda diagnossystemen, och alla komplexa komponenter är kodade till varandra. Knappt några större kretsar finns på den öppna marknaden, och inga kopplingsscheman står att finna i servicehandböckerna.

Häpp då är man helt såld till verkstäderna

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Wasserburg
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av mrfreeze:

Häpp då är man helt såld till verkstäderna

Korrekt. Det finns regler som tvingar tillverkare att öppna vissa delar av service-gränssnittet för fria verkstäder, och för t ex Bilprovningen. Ovanpå detta blir det allt svårare att ha råd med alla elektroniska specialverktyg som ofta är unika för en eller ett par modeller av ett märke.

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Kolla gärna på hur eltruckar fungerar, kan mycket väl vara samma lösning på mindre elbilar.

Truckar använder väl oftast vad jag vet en AC motor och någon form av frekvensomvandlare, motorbroms med elmotor mm.

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Elbilar är fortfarande ny teknik som håller på att utvecklas så det finns många olika designer. Antingen har man en stor elmotor i motorrummet och en växellåda och axlar så den beter sig ungefär som en vanlig motor i design. Eller så sätter man fyra små motorer vid varje jul så slipper man massa långa axlar men behöver fler motorer. Vad som är bäst är fortfarande inte riktigt avgjort. Val av spänning och om man ska köra likström eller växelström är inte klart heller. Kör man likström så slipper man ju göra om likströmen från batterierna till växelström men det finns andra fördelar med att köra en trefas växelströmsmotor.

Grundprincipen är dock samma för alla. Istället för bensin/diesel har man batterier och istället för en förbränningsmotor har man en elmotor.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Jan 2008

Men är det någon som har erfarenhet av el bilar eller truckar? Vore kul om man fick veta hur det verkligen är.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av mrfreeze:

Men är det någon som har erfarenhet av el bilar eller truckar? Vore kul om man fick veta hur det verkligen är.

Jag skrev ju hur det verkligen är. Varenda tillverkare har en egen lösning. Det är olika typer av motorer, AC eller DC, olika spänningar, olika antal motorer, olika typer av batteri, olika typer av växellådor och så vidare. Det finns inte ett sätt att bygga en elbil. De är mycket mer varierande en förbränningsmotorer. Så vill du veta exakt hur postens bilar fungerar får du kolla upp den specifika modellen.

Till exempel kör Tesla Motors på trefas induktionsmotor med en fast utväxling i sina bilar. Missan Leaf har en synkronmotor och fast utväxling. Mitsubishi i-MiEV har en likströmsmotor med permanentmagneter och även den fast utväxling.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Wasserburg
Registrerad
Jul 2001

Posten tester ett flertal olika modeller, och kommer säkert att köpa in fordon av minst 2-3 olika.

Mercedes Vito E-Cell använder en synkronmotor med permanentmagnet.
Renault Kangoo samma sak.

De täckta elmopparna och förvuxna golfbilarna man testar kan dock mycket väl ha DC-drivlinor från gaffeltruckar.

Riktiga bilar med eldrift är beroende av bromskraftåtervinning, vilket just en synkronmotor kan bra. Styrningen sker normalt med PWM. Långsamgående fordon som golfbilar och elmoppar har försumbar rörelseenergi att återvinna, och då använder man gärna existerande drivlinor från t ex inomhustruckar. Dessutom byggs de oftast i mycket mindre serier än riktiga bilar, och kan inte bära utvecklingskostnaderna för specialdesignade system.

Edit: Det är idag mycket sällsynt med mer än en elmotor i en bil. Fyra separata motorer är helt enkelt en dyr lösning, och används främst när man vill kunna rotera hjulen mer än en normal drivaxel tillåter. Detta innebär dock att motorn blir en del av den ofjädrade massan, något som sällan är önskvärt.

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåne
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Ulvenstein:

Korrekt. Det finns regler som tvingar tillverkare att öppna vissa delar av service-gränssnittet för fria verkstäder, och för t ex Bilprovningen. Ovanpå detta blir det allt svårare att ha råd med alla elektroniska specialverktyg som ofta är unika för en eller ett par modeller av ett märke.

Med betoning på just nu. Ingen vet hur det ser ut om 10 år med det.
Det kommer med stor sannolikhet finnas en marknad för "eftermarknadsdelar" eller "piratdelar" även för att serva/reparera en elbil i framtiden.

Define R5 Titanium | EVGA SuperNOVA 750 G2 | ASRock Z77 Extreme4 | Intel i5 3750k @ 4Ghz | Cooler Master 212 Evo | 16GB Corsair XMS3 PC12800 | Gigabyte GTX1070 | Intel SSD 530 120Gb | Asus VG248QE | Win 7 Ultimate x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Jan 2008

Men är det någon som har en El bil eller känner en som har en el bil? Vore kul att veta service intervaller och vad man gör till varje service.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Wasserburg
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av PointMan:

Med betoning på just nu. Ingen vet hur det ser ut om 10 år med det.
Det kommer med stor sannolikhet finnas en marknad för "eftermarknadsdelar" eller "piratdelar" även för att serva/reparera en elbil i framtiden.

Inte helt riktigt, det är precis sådana saker vi vet, som idag utvecklar elektronik för fordon som kommer att börja säljas om mer än 5-10 år.

Det handlar inte heller om någon större skillnad mellan elbilar och andra bilar, utan om att en allt större andel av fordonselektroniken stängs för utomstående genom att allt fler system kodas till varandra. Enligt rådande trend kommer ett begränsat antal gränssnitt hållas öppna för "allmänheten", styrt av EU-regler. Dessa vill konsumentorganisationerna utöka, för att öka den "öppna" marknaden på bekostnad av fordonstillverkarna.

Det finns dock gränser för vad man kommer att kunna argumentera sig till.

Även till synes harmlösa delar kan orsaka skador och underligger oerhört stränga testkrav. Säkerhet handlar här inte bara om att leverera ett fordon som är säkert, utan att leverera ett som förblir säkert. Då ingår också möjligheten att garantera att varje del som eftermonteras också är säker. Fordonet förblir bara säkert, så länge de inte accepterar några osäkra komponenter.

Nu börjar vi gå OT, så om du vill veta mer, så får du gärna starta en separat tråd.

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av mrfreeze:

Men kommer man själv kunna serva bilen om man är en elektriker eller kommer man vara helt tvungen till att bli bunden till en verkstad.

Vad menar du med elektriker? För mig är det en person som håller på med elinstallationer och du kunde nästan lika väl ha frågat om en bagare klarar av att serva bilen eller ej. Svaret är det beror helt på personen, titeln säger inte ett skvatt.

Skrivet av Ulvenstein:

Att som elektriker serva elektroniken i en sådan bil är nog helt uteslutet. Beroende på konstruktion kan det säkert förekomma enstaka komponenter som man kan mäta på eller byta ut, men det mesta kan tveklöst bara felsökas genom de inbyggda diagnossystemen, och alla komplexa komponenter är kodade till varandra. Knappt några större kretsar finns på den öppna marknaden, och inga kopplingsscheman står att finna i servicehandböckerna.

Det vanligaste elektronikfelet på fordon idag är avbrott, där avbrottet kan mycket väl vara på kretskortet. Så det kommer i fortsättningen vara enkelt att leta upp vanliga fel, man kommer dock få problem som är svåra för vanliga användare att leta. Nu får dock vanligt folk mer tillgång till diagnosverktygen och genom dessa kan enklare kan hitta fel.

Så jag är skeptisk till att det måste bli så mycket mer komplicerat bara för att fordonen blir elektriska, jag tycker nästan snarare motsatsen att det borde bli enklare. (elektriskmotor + batteri är enklare än bensinmotor med allt som hör där till) Bensinmotorns fördel är att den har utvecklas under så lång tid på fordon och fordonen görs i så stora volymer.

Dock blir det allt mer elektriskskit i bilarna vilket ställer till problem, men det har inget med elbilar att göra.

De första elbilarna kommer fungera som det första av allt, t.ex. min nya smarttv vet jag ej riktigt om jag kan kalla för smart. (den tappar minnet, hänger sig, byter språk när den känner för det etc)

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av bud_bundy:

Vad menar du med elektriker? För mig är det en person som håller på med elinstallationer och du kunde nästan lika väl ha frågat om en bagare klarar av att serva bilen eller ej. Svaret är det beror helt på personen, titeln säger inte ett skvatt.

Det vanligaste elektronikfelet på fordon idag är avbrott, där avbrottet kan mycket väl vara på kretskortet. Så det kommer i fortsättningen vara enkelt att leta upp vanliga fel, man kommer dock få problem som är svåra för vanliga användare att leta. Nu får dock vanligt folk mer tillgång till diagnosverktygen och genom dessa kan enklare kan hitta fel.

Så jag är skeptisk till att det måste bli så mycket mer komplicerat bara för att fordonen blir elektriska, jag tycker nästan snarare motsatsen att det borde bli enklare. (elektriskmotor + batteri är enklare än bensinmotor med allt som hör där till) Bensinmotorns fördel är att den har utvecklas under så lång tid på fordon och fordonen görs i så stora volymer.

Dock blir det allt mer elektriskskit i bilarna vilket ställer till problem, men det har inget med elbilar att göra.

De första elbilarna kommer fungera som det första av allt, t.ex. min nya smarttv vet jag ej riktigt om jag kan kalla för smart. (den tappar minnet, hänger sig, byter språk när den känner för det etc)

Det jag menade med att en elektriker är då att det är en person som har en större uppfattning om det elektroniska än en bagare. Då borde man veta mer, dock kan man isolera titeln som du gör att elektrikern bara gör elinstallationer. Vad är jag för elektriker ? Jag byter frekvensomriktare och paramentrerar in dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av mrfreeze:

Men är det någon som har en El bil eller känner en som har en el bil? Vore kul att veta service intervaller och vad man gör till varje service.

Det beror på vilket märke man kör men tar man Leaf så är det 3000mil eller 1 år det är samma service som på en bränsledriven bil men man byter bara ingen olja i motorn. Så att själva göra servicen skulle inte vara någon problem för en vanlig person som har lite kunskap om bilar sen om inte servicen utförs fackmannamässigt så kommer garantin att försvinna