Har köpt ett RM750M, ska jag byta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Har köpt ett RM750M, ska jag byta?

Hej allihopa!

Som jag skrivit ovanför har jag köpt nätagget RM750M. Jag har dock hört oerhört mycket kritik mot detta och funderar på att istället byta till ett CX750M. Jag vet att båda är budgetmodeller men jag är inte ute efter jättehög kvalitet direkt. Plus så behöver nätagget finnas i lager på netonnet i Malmö. Vad tycker ni om att byta till ett CX750M?

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.253
Registrerad
Dec 2010

Nej. CX betraktas som mycket mer budget än RM.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av weriton:

Hej allihopa!

Som jag skrivit ovanför har jag köpt nätagget RM750M. Jag har dock hört oerhört mycket kritik mot detta och funderar på att istället byta till ett CX750M. Jag vet att båda är budgetmodeller men jag är inte ute efter jättehög kvalitet direkt. Plus så behöver nätagget finnas i lager på netonnet i Malmö. Vad tycker ni om att byta till ett CX750M?

Tack på förhand!

Nä men du har ju inte ens testat den! Tycker du borde testa den först innan du drar egna slutsatser, det skadar inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av weriton:

Hej allihopa!

Tack på förhand!

Mitt Corsair RM750watt funkar perfekt inga problem,håller fortfarande och har körts i 6w varje dag minst 10timmar,så det nätagget rekommenderas!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2012

Vad är grejen med CX750M? Sitter själv på ett sådant, funkat alldeles utmärkt från installationen. Knäpptyst är det dessutom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Belzer:

Vad är grejen med CX750M? Sitter själv på ett sådant, funkat alldeles utmärkt från installationen. Knäpptyst är det dessutom.

Lider inte många CX-exemplar av coilwhine?

GPU: GTX 980 @ 1515/3920 CPU: i5 4690k @ 4,5Ghz Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

Jag skulle bytt till ett seasonic-byggt med 105c japanska kondningar.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
8700K@stock
1070 Ti@stock

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Flygman:

Ingen aning, aldrig hört om det faktiskt. Har bara stött på generellt gnäll om vilket budget-märke det ska vara, men som sagt aldrig haft några problem.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Flygman:

Har inget med kvaliten på nätaggen att göra.

Skrivet av Belzer:

Har dels att göra med att Corsair blandar friskt mellan två OEM med hela serien. Sedan har flera recensenter öppnat och sett att RM-serien har mycket med slarv och vissa budgetkomponenter som Taiwanesiska kondensatorer istället för Japanska. Detta är helt enkelt inte bra för ett nätagg i den prisklassen. RM-serien ersatte HX-serien och det känns som att Corsair har gått tillbaka två steg i jämförelse med HX-serien.

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Jag undrar nu om jag ska ta snäppet upp till ett nätagg från Be-Quiet:
http://www.inet.se/produkt/6909900/be-quiet-power-zone-750w-b...

Skulle det vara bra att byta från Corsairs RM till det nätagget ovan?

Tack åter igen på förhand, och god jul och gott nytt år allihopa!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
e-tuna
Registrerad
Jun 2012

kör ett rm750m med dubbla gigabyte 280x oc, överklockad cpu till 4.3 funkar skitbra. enda jag kan klaga på är väl att mitt ena grafikkort lider utav coilwhine

och det är ju ändå 5 års garanti på det så om det går trasigt inom den perioden så är det ju bara o fixa nytt då.

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av Dusken912:

kör ett rm750m med dubbla gigabyte 280x oc, överklockad cpu till 4.3 funkar skitbra. enda jag kan klaga på är väl att mitt ena grafikkort lider utav coilwhine

och det är ju ändå 5 års garanti på det så om det går trasigt inom den perioden så är det ju bara o fixa nytt då.

Okej, vissa säger att RM funkar bra och vissa säger att det är skit. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra :P. Får väl ta och behålla det, det är väl som du säger, att jag kan byta ut det tack vare garantin om något skulle hända.

Vet du förresten om det gäller andra delar med? Som om nätagget t.ex. skulle förstöra alla delar i datorn om det var defekt, skulle Corsair då kunna ersätta hela datorn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söder om stockholm
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av weriton:

Okej, vissa säger att RM funkar bra och vissa säger att det är skit. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra :P. Får väl ta och behålla det, det är väl som du säger, att jag kan byta ut det tack vare garantin om något skulle hända.

Vet du förresten om det gäller andra delar med? Som om nätagget t.ex. skulle förstöra alla delar i datorn om det var defekt, skulle Corsair då kunna ersätta hela datorn?

Ditt RM nätagg kommer inte ta sönder något i datorn.
Mycket gnäll från Swec medlemmar angående RM serien, men det handlar bara om extrema fall.

Hade själv Corsair AX 850w gold, sedan började datorn stänga av sig, hade svårt o starta den. Blev värre så snackade med cdon o fick pengarna tillbaks. Nu köpte jag RM850w o det fungerar MYCKET bättre än mitt "perfekta" AX agg. Inga delar gick sönder, de gör de nästan aldrig om man har ett hyfsat nätagg.

Gtx 970 i5 2500k 4,4ghz Noctua NH-D14
Corsiar RM 850w guld - Silverstone Fortress FT04 - G.Skill 8GB 1600mhz - MSI Z68 GD55
A-Data 256 GB - 640GB WD Blue - 500GB Extern USB 3.0 - 250GB Extern USB 2.0
Sennheiser pc 360 - Asus Xonar D1 - CM Storm QuickFire Ultimate Brown - Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
e-tuna
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av weriton:

det vet jag inget om tyvärr men efter vad jag läst här på forumet så brukar corsairs garanti vara rätt smidig

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The Culture
Registrerad
Feb 2013

Relaxa, det är nätaggstalibanerna som är allergiska mot allt annat än japanska kondensatorer som fyller alla forum. Några ex. av RM-serien har tydligen överhettat pga. att fläkten inte startat i tid men enligt Corsair beror det på att de suttit i chassin utan någon extra ventilation (fläktar).

Kör själv ett RM850 med datorn i signaturen och har inte haft några som helst problem. Dessutom är det som andra skrivit fem års garanti och det är extremt tyst (helt tyst upp till 40% belastning). Känner ingen oro alls när det gäller detta nätagg.

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Edsbyn
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Belzer:

Ingen aning, aldrig hört om det faktiskt. Har bara stött på generellt gnäll om vilket budget-märke det ska vara, men som sagt aldrig haft några problem.

Jag är inne på mitt tredje cx nätagg i min htpc, Dom andra två bara tvärdog

Stationära:- FD Define C - MSI Z87 G45 - 4770K @4,3Ghz + Corsair H110 med 2x Noctua NF-A14 - Corsair Vengeance PRO 2133mhz 2x8GB - Corsair RM750x - MSI GTX 1080 Gaming X -2x Samsung 850 EVO 250GB -
Bärbar: Asus ZenBook UX430UAR
Monitor: Asus PB278Q + LG 27EA73LM 27" Headset: Steelseries Siberia 800 Mus: Steelseries Rival 310 Tangentbord: Logitech G213