Permalänk

Inköp av nytt grafikkort; hjälp!

God middag!

Jag har inte koll på hur det fungerar med att byta datorkomponenter så därför vänder jag mig till er. Jag har tänkt att köpa ett nytt grafikkort till min bärbara HP [http://www.hp.com/hpinfo/newsroom/press_kits/2008/siggraph/ds....

Som nämnt vet jag inte vilka kort som passar, hur man byter ut kortet, vilket som är prisvärdast och så vidare.

- Inköp av ny dator är uteslutet
- Prisintervall: Ja, det som är rimligt. Jag har inte tänkt att maxa BF4 eller dylikt, men vill kunna spela relativt nya spel med helt ok inställningar utan lagg.
- Fler delar som behöver införskaffas? (GPU(?)?) Antog att det var kortet som var den svaga länken, då den har lägst betyg på Windows Ex. Index (5,3 - om det nu säger något)

Tack på förhand!

Permalänk

en stor fördel med stationär dator är att man kan byta ut delar vilket man inte kan på en bärbar för att alla delar är fastlödda i moderkortet. det enda man kan byta ut i en bärbar är hhd/sdd och ram

Visa signatur

i7-4770k OC @ 4,501 Ghz
Asus Geforce GTX 1070 Strix Gaming OC @ 1900 Mhz
16 gb Corsair Vengeance Pro OC @ CL9 2133 Mhz
Samsung SSD 840 OC @ Secret Mhz ;)
Blev på något konstigt vis en mac ägare efter 15 år med windows🤔

Permalänk
Skrivet av unknown12:

en stor fördel med stationär dator är att man kan byta ut delar vilket man inte kan på en bärbar för att alla delar är fastlödda i moderkortet. det enda man kan byta ut i en bärbar är hhd/sdd och ram

Satan.. Så det går inte alltså. All right, men tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av unknown12:

en stor fördel med stationär dator är att man kan byta ut delar vilket man inte kan på en bärbar för att alla delar är fastlödda i moderkortet. det enda man kan byta ut i en bärbar är hhd/sdd och ram

Skrivet av Pullmyass:

Satan.. Så det går inte alltså. All right, men tack så mycket för hjälpen!

Det stämmer inte alls. Alla bärbara har inte alla komponenter fastlödda direkt på moderkortet. Faktum är att processor går att byta på nästan alla bärbara datorer och grafikkort går att byta på de flesta nyare bärbara ifrån de högre prisklasserna då dessa ha separata kort och inte ett fastlött chip på moderkortet. Vad jag förstått så är det ett ATI mobility 3650 i elitebook 8530p så detta ska vara fullt utbytbar förutsatt att man är bra på att skruva i bärbara datorer, har torx-skruvmejlsar och att kortet man skaffar också passar i datorn, x-bracket osv måste stämma överens. Om man ska byta processor måste man bara kolla så att processorn man köper passar till moderkortet (rätt socket), man måste också kontrollera att strömadaptern till datorn klarar av den högre strömförbrukningen som eventuellt blir resultatet av en cpu/gpu-uppgradering.

EDIT: Värt att betänka också innan är att bärbara datorer är betydligt krångligare och riskablare att skruva i än en stationär och jag avråder en novis att ens försöka, elitebook är dessutom extra krångliga att skruva i (egen erfarenhet) även om man har erfarenhet av att skruva i hp-maskiner och har rätt verktyg. Om sedan TS lyckas skaffa ny CPU och GPU, byta ut dessa, att dessa är bättre än tidigare, att strömadaptern klarar av den extra förbrukningen så kvarstår det faktum att datorn är 5 år gammal, så att spela moderna spel på ens hyfsade inställningar kan man nog helt glömma. Med tur så klarar den av de nyaste spelet på lägsta inställningarna, låg upplösning och halvtaskig fps.

EDIT2: Efter en kortare google-session. "ATI mobility 3870" verkar vara det bästa kortet som fysiskt passar i din dator, finns att köpa via ebay. (frågan om strömförsörjning kvarstår). Bästa processorn du kan köra med verkar vara "core 2 duo q9100", (frågan om strömförsörjning kvarstår även här).