Kan ej reboota efter hårddiskcrash

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Kan ej reboota efter hårddiskcrash

Jag lyckades tappa min laptop i marken häromdagen och även om den fortsatte att fungera så vägrade den att starta om igen efter att jag hade stängt av den.

Det kändes som mest sannolikt att hårddisken hade brutit ihop och jag köpte en ny idag. Problemet är att vad jag än gör så kan jag inte lyckas få min dator att boota så att jag kan påbörja att installera Windows igen innan den stänger av sig själv.

När jag försökte installera Windows första gången så började den ladda filer då det kom upp ett felmeddelande som sa

"Windows has encounter a problem communicating with a device connected to your computer.

Tis error can be caused by unplugging a removable storage device such as an external USB drive while the device is in use, or by faulty hardware such as a hard drive or CD-ROM drive that is failing. Make sure any removable storage is properly connected and then restart your computer

If yo continue to receive this error message, contact the hardware manufacturer.

File: \Boot\BCD
Status: 0xc00000e9
Info: An unexpected I/O error has occurred."

För att lösa det så koppla jag ut batteriet o nätaggregatet och höll nere startknappen i en minut sen gick jag in i biosen och resetta den, jag dubbelkollade också att datorn inte hittade den gamla hårdisken samt att den hittar den nya men efter att jag hade gjort det fick jag ett nytt felmeddelande som sa

PXE-E61: Media test failure, check cable
PXE-M0f: Exiting Intel PXE ROM.

Då gick jag in i biosen igen och såg till så att min DVD-drive var min primära bootdrive och stängde även av möjligheten för en nätverksboot

Nu när jag startar datorn är det första som kommer upp texten som säger "no bootable device"

Problemet är att när jag nu laddar dvdn så brukar den inte komma länge än till det blinkande _ uppe i högra hörnet innan datorn stänger av sig.

Ibland har jag kommit längre, en gång kom jag till "windows is loading files" samtidigt som gjorde ett "beeb" ljud med ljämna mellanrum, en annan gång fick jag också upp medelandet att "windows is loading files" innan den återgick till det första felmeddelandet som jag fick alltså "Windows has encountered a problem communicating with a device connected to your computer."

Men som sagt för det mesta så kommer den inte längre än till det blinkande _

Till saken hör att det var en 2.5 500 gb 7200 rpm som cracha och jag har ersatt den med en seagate sshd 1 terra.

Jag har ingen aning om hur man ska lösa det här, det kanske är nåt annat i datorn som gick sönder när jag tappa den men man tycker att det inte borde vara så. Om det är någon som har ett tips om hur man skulle kunna lösa det här skulle det vara extremt uppskattat då jag själv håller på att ge upp och börjar undra så smått om jag måste köpa en helt ny dator istället.

Tacksam för alla tips!