OS för att söka bland mappar på en extern HDD man kopplat till sin RaspberryPi och sen visa bilder?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2006

OS för att söka bland mappar på en extern HDD man kopplat till sin RaspberryPi och sen visa bilder?

Jo jag är rätt så ny med Raspberry Pi. Sen undrar jag om det finns något bra OS som gör att man kan visa bilder från en extern hårddisk man kopplar in med USB. För jag har hört att det finns saker som OpenELEC för att visa film t ex.

För på min hårddisk har jag massa mappar med bilder. På mapparna har jag satt dit nyckelord för vad den innehåller. T ex "Julafton 2009", "Sommarstugan 2007", "Funäsdalen 2005" osv.
Men någon som vet vilka möjligheter det finns för att söka på sin HDD och sen visa bilderna genom sin Raspberry Pi?

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sörberge
Registrerad
Feb 2002

OpenELEC har stöd för film, musik, bilder och tv. Jag tycker personligen det är rätt enkelt att titta på bilder i det systemet.
Sen att det även har stöd för Airplay gör ju inte saken sämre, då kan man visa bilder från I-enheter också.

[Arrogance]-[7700k+1080Ti]-[Win10]