Corsair CX600M VS En dell! Hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Corsair CX600M VS En dell! Hjälp!

Eftersom jag inte kan så överdrivet mycket (läs: ytterst lite) om såna här ingrepp vänder jag mig till er som kanske kan hjälpa mig.
Har en dell insperion 620. Moderkortet (som jag antar är det intressanta i fallet) heter DELL 0GDG8Y.
Efter en del googlande och letande så insåg jag att enligt www så skall det funka och det mesta i nät aggs väg bör funka till detta chassi och moderkort.
Behöver byta agget för att orka ett bättre grafikkort.

Beställde då hem denna Corsair, grafikkort och minne.
Envis som jag är ville jag klara detta själv, Det såg ju så enkelt ut när man öppnade burken! Men jag har stött på ett problem.
Utöver alla lösa kablar som man sätter in i diverse enheter så är det ju två fasta från nätagget. En bred med 24, och en mindre med 8. Och det är på den sista problemet kommer, den som sitter i datorn nu med det gamla nätagget har bara fyra! Utöver detta ser allt ut att passa, med skruvhål och den där 24pins kontakten.
Frågan är då, måste jag byta hela nätagget? Vad gör den lilla btw? vad strömförsörjer den? Finns det någon slags omkopplare man kan köpa?

Kanske dumma frågor, men vafan Tacksam för snabb hjälp!

EDIT: haha den gick att dela, Vart är smiley med facepalm när man behöver den. Men följdfråga då, är det bara så enkelt? Dela den och kötta in valfri?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Okt 2012

Om jag förstår det korrekt så har ditt moderkort en 4-pins kontakt för CPU. 8-pins kontakten du nämner är egentligen en 4+4-pins kontakt, du kan alltså dela den så den blir två 4-pins kontakter. Koppla in den ena av dem och den andra behöver du inte bry dig om. Så länge denna 4-pins kontakt och 24-pins kontakten passar i ditt moderkort så ska det inte vara några problem med att köra med ditt nya nätagg.

Lycka till.

CPU: i5 2500k 4.2GHz GPU: Asus GTX 770 MB: Asus P8Z68-V LE RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz SSD: Samsung 840 EVO 250GB Chassi: Corsair Carbide 300R PSU: Corsair HX750 CPU kylare: Corsair H60 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: Dell U2713HM
Laptop: MacBook Pro 13" CPU: i7 2620m 2,7GHz RAM: 8GB SSD: Crucial M500 240GB OS: OSX 10.9 Mavericks

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Slysor:

Om jag förstår det korrekt så har ditt moderkort en 4-pins kontakt för CPU. 8-pins kontakten du nämner är egentligen en 4+4-pins kontakt, du kan alltså dela den så den blir två 4-pins kontakter. Koppla in den ena av dem och den andra behöver du inte bry dig om. Så länge denna 4-pins kontakt och 24-pins kontakten passar i ditt moderkort så ska det inte vara några problem med att köra med ditt nya nätagg.

Lycka till.

Tack för snabbt svar! Det bästa är dock att jag faktiskt kom på det själv innan du skrev Sjukt stolt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Miffot:

Tack för snabbt svar! Det bästa är dock att jag faktiskt kom på det själv innan du skrev Sjukt stolt!

Bra att det löste sig. Vet själv hur lätt det är att ställa en fråga, bara för att komma på en lösning själv direkt efteråt.

CPU: i5 2500k 4.2GHz GPU: Asus GTX 770 MB: Asus P8Z68-V LE RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz SSD: Samsung 840 EVO 250GB Chassi: Corsair Carbide 300R PSU: Corsair HX750 CPU kylare: Corsair H60 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: Dell U2713HM
Laptop: MacBook Pro 13" CPU: i7 2620m 2,7GHz RAM: 8GB SSD: Crucial M500 240GB OS: OSX 10.9 Mavericks

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Slysor:

Bra att det löste sig. Vet själv hur lätt det är att ställa en fråga, bara för att komma på en lösning själv direkt efteråt.

Klart! Gick tokfort och va ganska enkelt. Dock sög kablarna som följde med agget, Trodde jag skulle klara mig med en kabel från agget till DVD samt HD, Men kabeljäveln va för kort, så jag fick sätta in båda! Så det blev en separat till vardera enhet.. Värt att tänka på för den som köper samma/liknande agg. Om man vill ha en kabel och inte har fler än tre enheter så får man köpa det löst antar jag.
Själva längden var okej men avståndet mellan dom olika strömkontakterna (tror det var tre på varje) som sitter på blev fel. Och då har jag ändå en pytteliten låda. Va för långt avstånd från första strömkontakten och den kontakt som sitter i agget. Så när den satt i Dvdn så nådde den inte ner till HD´n som sitter i botten... Hade iof kunnat flytta den men ja... Anyway. Ville ha det utrymmet till att mosa in överblivna kablar då lådan är sjukt trång. Men nu är iaf allt som det skall!

En polare skulle ha hjälpt mig men när jag öppnade lådan och insåg att det såg enkelt ut så ville jag prova själv, Tips till andra, våga kika iaf!
Tänkte att om jag lyckats byta gyro och kretskort till "måldator" på ett stridsfordon 90 så ska jag fan fixa detta! >:)