Permalänk

tysta ner rack server

Letar efter ett sätt att minska ljudnivån på "the lack rack" servern som jag skaffat och tänkte leta efter bra idéer bland alla flitiga moddare på forumet.

Det gäller en dell poweredge sc1425 1U rack server från ebay fastborrad i en IKEA Lack bord och med en Netgear GS724T 24-portars Gigabit Switch monterad undertill och en gammal dlink 4300 gaming router monterad vid sidan av.

Problemet nu är ju att de 40mm (om jag inte minns fel på storleken) fläktarna som finns i chassit trycker igenom mycket luft men väsnas enormt mycket men är ytterst effektiva för sin lilla storlek typ 37dB st. Som jag ser det är följande nedan idéer de bästa jag haft..

A) Borra ett 230mm hål ovanför kylflänsarna och sätt ditt en 200mm tyst fläkt som blåser direkt ner på cpu enheterna så att de kyls då inget annat i datorn ex gfx kort osv borde generera någon nämnvärd värme.

B) ljudisolera datorn + hållaren (se bild nedan på IKEA lack bordet) och ev montera på plattor fram och baktill för minska ljudet.

C) Beställa 3e parts cpu kylare + fläkt gjorda för 1U rack och socket 604 och därefter koppla bort ett par av nuvarande fläktarna.

D) Ta bort hela ovansidan (som på bilden nedan) och koppla loss samtliga nuvarande fläktar och sätta på en panel gjord i rack format med plats för 3st större fläktar ca 92-120mm som då bara blåser luft förbi hela datorn och inte direkt mot cpu men förbi hela lådan

Men eftersom det var länge sedan jag ägnade mig i någon större grad åt att modda vore all input tacksam om svagheter/styrkor med mina idéer innan jag investerar tid eller pengar.

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk
Medlem

Jag skulle sätta en "platta" med flera fläktar som blåser ned på alla komponenter.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |