distansköpslagen, ångerrätt hämta i butik och avbetalning (Uppdaterad)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Nej, jag missar inte att det inte handlar om betalsättet...jag hävdar ju att betalsättet inte skall spela någon roll. Webhallen däremot anser ju att betalsättet spelar roll, då direktbetalning över nätet med upphämtning i butik enligt dem innebär distansköp medan avbetalningsköp med upphämtning i butik innebär butiksköp.

Om kunden har gjort en onlinebeställning och fått en orderbekräftelse på denna via mail så är avtalet slutet - på distans. I avtalet står då att Webhallen förbinder sig att, i utbyte mot en summa pengar, tillhandahålla vissa varor. I avtalet står också t.ex. att kunden skall hämta varorna i butik. När kunden då, enligt avtalet, hämtar varorna och betalar, fullgör han sin del av det avtal som slöts - på distans. Grejen är att allt inte behöver ske på distans, det är bara ingåendet av avtalet, inte fullgörandet, som behöver ske på detta vis.

Att Webhallen låter kunden slippa fullfölja avtalet om denne så önskar kan även det ses som en del av avtalet. Det verkar dock inte finnas något som ger Webhallen motsvarande rätt. Att avtalets fullgörande eventuellt är beroende på om kunden beviljas kredit är även det bara ett avtalsvillkor, inte något som förändrar tidpunkten för när avtalet sluts.

Webhallens möjlighet att få det hela att ses som ett butiksköp istället för ett distans bör alltså bero på om det var tydligt att informationen de skickade till kunden inte var en orderbekräftelse utan snarare en bokningsbekräftelse.

Eftersom Webhallen menar att det rör sig om en bokning och kunden har fått intrycket att det handlat om en orderbekräftelse, så tror jag det vore bra om ARN tittade på ärendet och bedömde om Webhallen varit tydliga nog i sin kommunikation av att det handlade om just en bokning.

Jag säger absolut inte att Webhallen har fel, men då lagar som rör konsument vs. näringsidkare brukar tolkas "konsumentvänligt" så är det väldigt viktigt att de är tydliga i sin kommunikation.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Nej, jag missar inte att det inte handlar om betalsättet...jag hävdar ju att betalsättet inte skall spela någon roll. Webhallen däremot anser ju att betalsättet spelar roll, då direktbetalning över nätet med upphämtning i butik enligt dem innebär distansköp medan avbetalningsköp med upphämtning i butik innebär butiksköp.

Nja, det enklaste är att säga att det hela sker först när det finns ett köpeavtal, och så som Webhallen väljer att handla när betalning inte sker på distans är att köpeavtalet sluts först i butiken inkl. betalningsmetoden, oavsett om Du beställer via telefonsamtal, webbläsare, sms m.m.

Skrivet av PeCe:

Om kunden har gjort en onlinebeställning och fått en orderbekräftelse på denna via mail så är avtalet slutet - på distans. I avtalet står då att Webhallen förbinder sig att, i utbyte mot en summa pengar, tillhandahålla vissa varor. I avtalet står också t.ex. att kunden skall hämta varorna i butik. När kunden då, enligt avtalet, hämtar varorna och betalar, fullgör han sin del av det avtal som slöts - på distans. Grejen är att allt inte behöver ske på distans, det är bara ingåendet av avtalet, inte fullgörandet, som behöver ske på detta vis.

Här håller jag med dig, men jag tror inte att Webhallen är så dumma att de levererar en orderbekräftelse i fall som gäller betalning i butik kontant eller via 3:e part. Jag tror att de levererar enbart en beställningsbekräftelse/bokningsbekräftelse.

Skrivet av PeCe:

Att Webhallen låter kunden slippa fullfölja avtalet om denne så önskar kan även det ses som en del av avtalet. Det verkar dock inte finnas något som ger Webhallen motsvarande rätt. Att avtalets fullgörande eventuellt är beroende på om kunden beviljas kredit är även det bara ett avtalsvillkor, inte något som förändrar tidpunkten för när avtalet sluts.

Jag tror inte att det finns något köpeavtal i denna stund helt enkelt, vilket rent juridiskt inte kan då ställa några krav på endera part. Det är dock helt baserat på hur det ser ut i kommunikationen(se svar ovan).

Skrivet av PeCe:

Webhallens möjlighet att få det hela att ses som ett butiksköp istället för ett distans bör alltså bero på om det var tydligt att informationen de skickade till kunden inte var en orderbekräftelse utan snarare en bokningsbekräftelse.

Håller med dig på punkten att de skall använda termen "Bokningsbekräftelse". Sen om det är butiksköp eller ej, Du vet nog redan mitt svar eftersom jag går helt och hållet på när köpeavtalet är ingånget, oavsett om man betalar till ett postombud eller via nätet direkt från sin bank.

Skrivet av PeCe:

Eftersom Webhallen menar att det rör sig om en bokning och kunden har fått intrycket att det handlat om en orderbekräftelse, så tror jag det vore bra om ARN tittade på ärendet och bedömde om Webhallen varit tydliga nog i sin kommunikation av att det handlade om just en bokning.

Jag tror att kunden(som vanligt) helt enkelt utgår från det som sitter i ryggmärgen och kollar inte vad olika typer av köp egentligen innebär, dvs det är en del av reflexerna och då blir "oj, det visste inte jag. Jag trodde....".

Skrivet av PeCe:

Jag säger absolut inte att Webhallen har fel, men då lagar som rör konsument vs. näringsidkare brukar tolkas "konsumentvänligt" så är det väldigt viktigt att de är tydliga i sin kommunikation.

Det bör i alla fall inte kunna förväxlas med en orderbekräftelse. Enklaste är att använda termen "Bokningsbekräftelse".

Sen visst, man får leverera bättre villkor än vad lagen ger rätt till, men det skulle för t.ex mig innebära att jag inte handlar hos Webhallen då det troligtvis skulle innebära högre kostnader för oss andra som bara vill handla billigt och löser våra problem på egen hand. Jag köper mindre än en tiondel datorpylar/elektronikprylar från Sverige per år, och då är det sådant som är väldigt specifikt, t.ex prylar med fysiska svenska tangentbord. Majoriteten kommer från Tyskland och Storbritannien. Lite från övriga länder inom EU och sedan även från Kina, USA, Canada, Sydkorea, Singapore och Serbien. Jag nöjer mig med tillverkarens garantier. Jag har ingen avsikt för att betala mer pga en majoritet som vill ha skyddsregler till förbandelse som sedan skall drabba mig rent ekonomiskt. Om jag köpt från t.ex Webhallen så är det för att de varit billigast inkl. frakt.

För en sak är säker, ju mer skydd en kund vill ha, desto mer kommer det att kosta. Det går inte att komma undan. Någon måste ta kostnaderna och i slutändan så läggs dessa kostnader på alla kunder.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Mycket stim i denna tråd om "jag tycker", "jag tror" osv. Det intressanta här är inte komponenterna i sig, må vara en TV, dator delar eller en vitvara. För mig orelevant. Det jag finner intressant och som jag delar TS intresse av här är såklart hur ARN och Konsumentverket ställer sig till dessa två betalsätt, Klarna Faktura och Klarna Konto/Avbetalning när man hämtar i butik.

En intressant notering är när man köper varorna via webben och väljer Faktura/Konto/Avbetalning, sen får man varorna skickade per post. När man sen hämtar ut paketet skriver man bara på aviseringen samt visar legitimation. När du hämtar i butiken skriver du "bara" på en följesedel, i min mening samma sak som aviseringen på posten.

När paketet kommit på posten så jag ju ett avtal ingåtts, uppenbarligen har det hänt något, en vara har packats och skickats. Alltså ett avtal har ingåtts utan att du skrivit på aviseringen. Ända skillnaden här är att man skriver på "aviseringen" i butiken istället för hos Posten.

Har man däremot skrivit på ett "Klarna avbetalnings/faktura avtal" i butiken när man hämtar varorna ser jag nog att öppet köp/ångerrätten nu är förbrukad. Detta då avtalet inte "uteslutande" har skett online då det nu materialiserar först i butiken.

För att summera, det intressanta här är om följesedeln man skriver på i butiken kan jämställas med aviseringen man skriver på hos Posten.

Jag skulle tolka det som att detta endast är en kvittens på att man mottagit varorna oavsett om man får dessa via frakt eller upphämtning. Alltså är det inte relevant för själva tecknandet av avtalet för köpet. Det är snarare ett resultat av avtalet.

Jag ser fram emot utslag i ARN då lagen i vanlig ordning är för luddig för att tolkas på samma sätt av två intressenter med olika intressen, i detta fall butik och konsument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Nja, det enklaste är att säga att det hela sker först när det finns ett köpeavtal, och så som Webhallen väljer att handla när betalning inte sker på distans är att köpeavtalet sluts först i butiken inkl. betalningsmetoden, oavsett om Du beställer via telefonsamtal, webbläsare, sms m.m.

Här håller jag med dig, men jag tror inte att Webhallen är så dumma att de levererar en orderbekräftelse i fall som gäller betalning i butik kontant eller via 3:e part. Jag tror att de levererar enbart en beställningsbekräftelse/bokningsbekräftelse.

Jag tror inte att det finns något köpeavtal i denna stund helt enkelt, vilket rent juridiskt inte kan då ställa några krav på endera part. Det är dock helt baserat på hur det ser ut i kommunikationen(se svar ovan).

Håller med dig på punkten att de skall använda termen "Bokningsbekräftelse". Sen om det är butiksköp eller ej, Du vet nog redan mitt svar eftersom jag går helt och hållet på när köpeavtalet är ingånget, oavsett om man betalar till ett postombud eller via nätet direkt från sin bank.

Jag tror att kunden(som vanligt) helt enkelt utgår från det som sitter i ryggmärgen och kollar inte vad olika typer av köp egentligen innebär, dvs det är en del av reflexerna och då blir "oj, det visste inte jag. Jag trodde....".

Det bör i alla fall inte kunna förväxlas med en orderbekräftelse. Enklaste är att använda termen "Bokningsbekräftelse".

Sen visst, man får leverera bättre villkor än vad lagen ger rätt till, men det skulle för t.ex mig innebära att jag inte handlar hos Webhallen då det troligtvis skulle innebära högre kostnader för oss andra som bara vill handla billigt och löser våra problem på egen hand. Jag köper mindre än en tiondel datorpylar/elektronikprylar från Sverige per år, och då är det sådant som är väldigt specifikt, t.ex prylar med fysiska svenska tangentbord. Majoriteten kommer från Tyskland och Storbritannien. Lite från övriga länder inom EU och sedan även från Kina, USA, Canada, Sydkorea, Singapore och Serbien. Jag nöjer mig med tillverkarens garantier. Jag har ingen avsikt för att betala mer pga en majoritet som vill ha skyddsregler till förbandelse som sedan skall drabba mig rent ekonomiskt. Om jag köpt från t.ex Webhallen så är det för att de varit billigast inkl. frakt.

För en sak är säker, ju mer skydd en kund vill ha, desto mer kommer det att kosta. Det går inte att komma undan. Någon måste ta kostnaderna och i slutändan så läggs dessa kostnader på alla kunder.

Skrivet av whax:

Mycket stim i denna tråd om "jag tycker", "jag tror" osv. Det intressanta här är inte komponenterna i sig, må vara en TV, dator delar eller en vitvara. För mig orelevant. Det jag finner intressant och som jag delar TS intresse av här är såklart hur ARN och Konsumentverket ställer sig till dessa två betalsätt, Klarna Faktura och Klarna Konto/Avbetalning när man hämtar i butik.

En intressant notering är när man köper varorna via webben och väljer Faktura/Konto/Avbetalning, sen får man varorna skickade per post. När man sen hämtar ut paketet skriver man bara på aviseringen samt visar legitimation. När du hämtar i butiken skriver du "bara" på en följesedel, i min mening samma sak som aviseringen på posten.

När paketet kommit på posten så jag ju ett avtal ingåtts, uppenbarligen har det hänt något, en vara har packats och skickats. Alltså ett avtal har ingåtts utan att du skrivit på aviseringen. Ända skillnaden här är att man skriver på "aviseringen" i butiken istället för hos Posten.

Har man däremot skrivit på ett "Klarna avbetalnings/faktura avtal" i butiken när man hämtar varorna ser jag nog att öppet köp/ångerrätten nu är förbrukad. Detta då avtalet inte "uteslutande" har skett online då det nu materialiserar först i butiken.

För att summera, det intressanta här är om följesedeln man skriver på i butiken kan jämställas med aviseringen man skriver på hos Posten.

Jag skulle tolka det som att detta endast är en kvittens på att man mottagit varorna oavsett om man får dessa via frakt eller upphämtning. Alltså är det inte relevant för själva tecknandet av avtalet för köpet. Det är snarare ett resultat av avtalet.

Jag ser fram emot utslag i ARN då lagen i vanlig ordning är för luddig för att tolkas på samma sätt av två intressenter med olika intressen, i detta fall butik och konsument.

Dold text

Ärendet ligger hos ARN med huvudsakliga kravet att jag vill att Webhallen ändrar texten på sin hemsida för att slippa missförstånd i framtiden. Självklart hade jag velat byta dem, men de fungerar okej (inte bra) med en biosflashning.

Får se när ARN kommer med sin rekommendation, uppdaterar tråden då.

@Whax Det är inget avtal jag skrev på, det har de redan sagt på webbhallen när jag pratade med dem. De "Slutade skriva ut avtalen för en månad sedan och nu har de endast detta" så jag har inte skrivit på några avtal alls. Godkände Klarna-villkoren online.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på 14 dagars ångerätt och 30 dagars öppet köp?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av direktiv:

Vad är skillnaden på 14 dagars ångerätt och 30 dagars öppet köp?

Öppet köp är något som butiken kan ge och fritt bestämma villkoren för.
Ångerrätt vid distanshandel är en tvingande lag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av direktiv:

Vad är skillnaden på 14 dagars ångerätt och 30 dagars öppet köp?

Skrivet av mrqaffe:

Öppet köp är något som butiken kan ge och fritt bestämma villkoren för.
Ångerrätt vid distanshandel är en tvingande lag.

Det är även 16 dagars skillnad...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Nu är beslutet klart!
Tänkte uppdatera som lovat så att andra kan ta lärdom.

Jag Förlorade (som jag trodde) fallet, det berodde på att jag installerat grafikkorten (vilket för övrigt, enl mig själv inte påverkar skicket på produkten mer än att packa upp den utan att installera).

Enl ARN är dock Webhallens "upphämtning i butik" klassad som distanshandel, då informationen man får via mail är VÄLDIGT lätt att misstolka som en bekräftelse.
Bifogar svaret nedan!

Citat:

Tvisten gäller om köpet omfattas av distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) i dess lydelse före den 13 juni 2013 och om Oskar Wallin i så fall har rätt att ångra avtalet med stöd av lagen.

Distans- och hemförsäljningslagen genomför i svensk rätt bl.a. Europaparlamentets och rådets direktiv 97/7EG av den 20 maj 1997 om konsumentskydd vid distansavtal

(distansavtalsdirektivet). Konsumentskyddet enligt såväl direktivet som lagen vilar på två ben; dels näringsidkarens skyldighet att lämna information till konsumenten, dels konsumentens rätt att under vissa förutsättningar ångra ett avtal.

Lagen är tillämplig på distansavtal. Därmed avses enligt 1 kap. 2 § ett avtal som ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans och

2014-00115

2014-06-18

013

Änr 2014-00115 2(2)

kommunikationen uteslutande sker på distans. Av såväl lagförarbetena som distansavtalsdirektivet (artikel 2.4) framgår det att kravet på att kommunikationen uteslutande ska ske på distans gäller fram till och med avtalsslutet (se prop. 1999/2000:89 s. 14 och 75, prop. 2004/05:13 s. 122).

Oskar Wallin har beställt produkterna via Webhallens hemsida och valt att de skulle levereras genom avhämtning i en av Webhallens butiker. Betalning skulle ske genom avbetalning.

Det framgår inte tydligt av den handling Oskar Wallin fått via e-post med anledning av beställningen att det endast varit fråga om en reservation av produkten och att köpeavtalet skulle komma att träffas i och med avhämtningen. En konsument har, som Oskar Wallin också uppenbarligen gjort, med fog kunnat uppfatta handlingen som en accept av den beställning han gjort. Det meddelande om hämtning av produkten som senare avsänts ändrar inte den saken. Den otydlighet som föreligger får Webhallen stå för (jfr. 10 § avtalsvillkorslagen). Avtalet får mot den bakgrunden anses ha ingåtts i och med att Oskar Wallin tagit emot den första handlingen. Kommunikationen har fram till och med det uteslutande skett på distans inom ramen för ett av Webhallen organiserat system för distansförsäljning. Det är alltså fråga om ett distansavtal i lagens mening. Det förhållandet att Oskar Wallin därefter hämtat varan i företagets innebär inte att avtalet ändrar karaktär. Lagen i dess lydelse före den 13 juni 2014 är alltså tillämplig på köpet.

Det har inte påståtts att Oskar Wallin ångrat avtalet för sent. För att ångerrätten ska kunna utnyttjas krävs dock, enligt 2 kap. 12 §, att varan hålls i väsentligen oförändrat skick, såvida inte förändringen av varan skett på grund av åtgärder som varit nödvändiga för att undersöka varan.

I detta fall har Oskar Wallin såvitt framkommit installerat och använt grafikkortet. Produkten har därmed enligt nämndens mening inte längre varit i väsentligen oförändrat skick. Åtgärderna har inte varit nödvändiga för att undersöka produkten. Oskar Wallin har därmed förlorat sin rätt att ångra köpet. Hans yrkande ska följaktligen avslås.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Rekordmedlem

Då får vi hoppas på att Webbhallen ändrar sin inställning till distanshandel och ger tydlig info så att liknande tvister inte drabbar andra kunder, andra butiker klarar ju av det på ett bra sätt så det går uppenbarligen att lösa

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för uppdateringen!

Det intressantaste i mina ögon är att ARN nu anser att man får packa upp men inte använda ett instickskort, utan att man då förlorar ångerrätten eftersom produkten då inte längre är "väsentligen oförändrad". Jag tycker det är rätt, men bra att det klargörs.

I övrigt är det bra att företag i fortsättningen inte kan smita undan ångerrätten bara för att det sista steget, utlämningen, sker i butik. Avtalet är ju genomfört på distans, utan möjlighet till kontroll av varan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ichiy:

Mycket stim i denna tråd om "jag tycker", "jag tror" osv. Det intressanta här är inte komponenterna i sig, må vara en TV, dator delar eller en vitvara. För mig orelevant. Det jag finner intressant och som jag delar TS intresse av här är såklart hur ARN och Konsumentverket ställer sig till dessa två betalsätt, Klarna Faktura och Klarna Konto/Avbetalning när man hämtar i butik.

En intressant notering är när man köper varorna via webben och väljer Faktura/Konto/Avbetalning, sen får man varorna skickade per post. När man sen hämtar ut paketet skriver man bara på aviseringen samt visar legitimation. När du hämtar i butiken skriver du "bara" på en följesedel, i min mening samma sak som aviseringen på posten.

När paketet kommit på posten så jag ju ett avtal ingåtts, uppenbarligen har det hänt något, en vara har packats och skickats. Alltså ett avtal har ingåtts utan att du skrivit på aviseringen. Ända skillnaden här är att man skriver på "aviseringen" i butiken istället för hos Posten.

Har man däremot skrivit på ett "Klarna avbetalnings/faktura avtal" i butiken när man hämtar varorna ser jag nog att öppet köp/ångerrätten nu är förbrukad. Detta då avtalet inte "uteslutande" har skett online då det nu materialiserar först i butiken.

För att summera, det intressanta här är om följesedeln man skriver på i butiken kan jämställas med aviseringen man skriver på hos Posten.

Jag skulle tolka det som att detta endast är en kvittens på att man mottagit varorna oavsett om man får dessa via frakt eller upphämtning. Alltså är det inte relevant för själva tecknandet av avtalet för köpet. Det är snarare ett resultat av avtalet.

Jag ser fram emot utslag i ARN då lagen i vanlig ordning är för luddig för att tolkas på samma sätt av två intressenter med olika intressen, i detta fall butik och konsument.

Skrivet av mrqaffe:

Då får vi hoppas på att Webbhallen ändrar sin inställning till distanshandel och ger tydlig info så att liknande tvister inte drabbar andra kunder, andra butiker klarar ju av det på ett bra sätt så det går uppenbarligen att lösa

Skrivet av MultiMan:

Tack för uppdateringen!

Det intressantaste i mina ögon är att ARN nu anser att man får packa upp men inte använda ett instickskort, utan att man då förlorar ångerrätten eftersom produkten då inte längre är "väsentligen oförändrad". Jag tycker det är rätt, men bra att det klargörs.

I övrigt är det bra att företag i fortsättningen inte kan smita undan ångerrätten bara för att det sista steget, utlämningen, sker i butik. Avtalet är ju genomfört på distans, utan möjlighet till kontroll av varan.

Jag håller med, hoppas att detta utfall innebär att webhallen ändrar sina rutiner kring detta, det var min huvudsakliga mål för hela ARN grejen

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Webhallen

Hej, vi håller med om att informationen varit otydlig sedan tidigare och har därför uppdaterat en del köpinformation på vår site: (En del i samband med att OskarW90 först lyfte sitt ärende för oss här på Swec och sen har vi justerat specifikt orderbekräftelsen ytterligare efter ARNs uttalande)

"Fakturan skapas endast om ordern hämtas/skickas." (Betoningen på "om" har jag lagt till, tidigare stod det "när".)
samt
"Vi kontaktar dig när din order kan hämtas. Produkterna kommer då att vara reserverade åt dig, utan köptvång, i fyra dagar. Köpet sker först när du hämtar produkterna. Ej uthämtade ordrar avbeställs automatiskt."

i köpprocessen nu, så nu bör det inte finnas någon tvetydighet kring att det faktiskt inte är ett distansköp.

Även våra orderbekräftelser har uppdaterats:
"Notera att fakturan endast skapas om du hämtar beställningen. En ej uthämtad beställning medför inget betalningsansvar.

Din beställning avbeställs automatiskt om du inte hämtar den innan stängning xxxx-xx-xx."

Nu bör det på ett extremt tydligt sätt framgå att det inte är ett distansköp som sker.

Faktum är att frågan inte varit uppe riktigt på tapaten innan OskarW90's ärende här.
Vi själva som vet hur vårt system fungerar och vad våra avsikter med köpsättet är har aldrig funderat på kring hur det uppfattats eftersom våra kunder använt det i många år utan anmärkningar. Nu fick vi svar på vitt att OskarW90 inte uppfattat vad vi avsett och därför genomförde vi ändringar i köpprocessen som tydliggjorde vilken typ av köp det rör sig om.
Efter ARNs utlåtande fick vi också uppfattningen av att de även hade synpunkter på våra bekräftelsemail (trots uppdaterat information i köpprocessen) och ändrade därför även denna text.
Men som sagt: det som ändras är tydligheten i informationen, själva köpsättet förblir ett traditionellt butiksköp: inte ett distansköp.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej, vi håller med om att informationen varit otydlig sedan tidigare och har därför uppdaterat en del köpinformation på vår site: (En del i samband med att OskarW90 först lyfte sitt ärende för oss här på Swec och sen har vi justerat specifikt orderbekräftelsen ytterligare efter ARNs uttalande)

"Fakturan skapas endast om ordern hämtas/skickas." (Betoningen på "om" har jag lagt till, tidigare stod det "när".)
samt
"Vi kontaktar dig när din order kan hämtas. Produkterna kommer då att vara reserverade åt dig, utan köptvång, i fyra dagar. Köpet sker först när du hämtar produkterna. Ej uthämtade ordrar avbeställs automatiskt."

i köpprocessen nu, så nu bör det inte finnas någon tvetydighet kring att det faktiskt inte är ett distansköp.

Även våra orderbekräftelser har uppdaterats:
"Notera att fakturan endast skapas om du hämtar beställningen. En ej uthämtad beställning medför inget betalningsansvar.

Din beställning avbeställs automatiskt om du inte hämtar den innan stängning xxxx-xx-xx."

Nu bör det på ett extremt tydligt sätt framgå att det inte är ett distansköp som sker.

Faktum är att frågan inte varit uppe riktigt på tapaten innan OskarW90's ärende här.
Vi själva som vet hur vårt system fungerar och vad våra avsikter med köpsättet är har aldrig funderat på kring hur det uppfattats eftersom våra kunder använt det i många år utan anmärkningar. Nu fick vi svar på vitt att OskarW90 inte uppfattat vad vi avsett och därför genomförde vi ändringar i köpprocessen som tydliggjorde vilken typ av köp det rör sig om.
Efter ARNs utlåtande fick vi också uppfattningen av att de även hade synpunkter på våra bekräftelsemail (trots uppdaterat information i köpprocessen) och ändrade därför även denna text.
Men som sagt: det som ändras är tydligheten i informationen, själva köpsättet förblir ett traditionellt butiksköp: inte ett distansköp.

Bra att ni fixat texten!

Anmäler tråden för låsning, då alla parter fått säga sitt och ser inte att det kan finnas något mer att diskutera i tråden.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej, vi håller med om att informationen varit otydlig sedan tidigare och har därför uppdaterat en del köpinformation på vår site: (En del i samband med att OskarW90 först lyfte sitt ärende för oss här på Swec och sen har vi justerat specifikt orderbekräftelsen ytterligare efter ARNs uttalande)

"Fakturan skapas endast om ordern hämtas/skickas." (Betoningen på "om" har jag lagt till, tidigare stod det "när".)
samt
"Vi kontaktar dig när din order kan hämtas. Produkterna kommer då att vara reserverade åt dig, utan köptvång, i fyra dagar. Köpet sker först när du hämtar produkterna. Ej uthämtade ordrar avbeställs automatiskt."

i köpprocessen nu, så nu bör det inte finnas någon tvetydighet kring att det faktiskt inte är ett distansköp.

Även våra orderbekräftelser har uppdaterats:
"Notera att fakturan endast skapas om du hämtar beställningen. En ej uthämtad beställning medför inget betalningsansvar.

Din beställning avbeställs automatiskt om du inte hämtar den innan stängning xxxx-xx-xx."

Nu bör det på ett extremt tydligt sätt framgå att det inte är ett distansköp som sker.

Faktum är att frågan inte varit uppe riktigt på tapaten innan OskarW90's ärende här.
Vi själva som vet hur vårt system fungerar och vad våra avsikter med köpsättet är har aldrig funderat på kring hur det uppfattats eftersom våra kunder använt det i många år utan anmärkningar. Nu fick vi svar på vitt att OskarW90 inte uppfattat vad vi avsett och därför genomförde vi ändringar i köpprocessen som tydliggjorde vilken typ av köp det rör sig om.
Efter ARNs utlåtande fick vi också uppfattningen av att de även hade synpunkter på våra bekräftelsemail (trots uppdaterat information i köpprocessen) och ändrade därför även denna text.
Men som sagt: det som ändras är tydligheten i informationen, själva köpsättet förblir ett traditionellt butiksköp: inte ett distansköp.

I ett sånthär läge är det ju trist att man blivit nekad ångerrätt på en DOA-telefon, utan den fick gå till service då samma visa hävdades, att det inte var ett distansköp..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8