Kan inte aktivera CrossFire för 2 Radeon R9 290 i Catalyst Control Center

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand, Västernorrland
Registrerad
Sep 2012

Kan inte aktivera CrossFire för 2 Radeon R9 290 i Catalyst Control Center

Hej!

Jag har följande problem, jag spelade Fallout 3 då det väldigt snabbt dök upp en färgsprakande skärmbild! Så snabbt att jag just hann se den. Jag tyckte att det var konstigt men eftersom det inte hände igen så blev jag inte oroad av detta. Jag fortsatte med att spela c.a. 20 minuter då skärmbilden låste sig, det gick inte att tabba ut eller använda ctrl + alt + delete så jag gjorde en reset med chassiets reset knapp. När datorn startat om så var det utan att ladda in grafikkortens drivrutiner, jag förstod inte varför? Men jag installerade 13.12 WHQL drivrutinerna och startade om datorn. Jag hade 13.11 beta 9.5 innan p.g.a. problem med klockfrekvenser i CF, men jag valde att testa 13.12 ändå. Efter det så finns det inget val för att aktivera CrossFire i CCC, jag har försökt att avinstallera och installera olika drivrutiner men CrossFire dyker inte upp som alternativ i CCC! Jag kan inte komma på att jag har hört talas om detta fel förut, men efter att jag lagt upp denna tråd i forumet så ska jag byta plats på korten. jag har två Sapphire Radeon R9 290 på en Asrock Z77 Extreme4 moderkort. Jag har inte haft några problem med korten innan!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010

något av korten som krånglar lite med överklockningen när de inte får ordentligt med ström från moderkortet kanske ?

de tar ju lite ström från moderkortet också heh.

Intel I5 2500 max turbo inställt så 3.9 ghz på 4 cores o 4.1 på 1. blandat 16 gb @ 1333 mhz moderkort P8z77-V-LX, gtx 780 msi gaming och nätagg plexgear 600w SSD: 60 gb intel 330

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av mini-z1994:

något av korten som krånglar lite med överklockningen när de inte får ordentligt med ström från moderkortet kanske ?

de tar ju lite ström från moderkortet också heh.

Ja kanske, men de är inte överklockade och inte processorn heller. Men det gick inte att aktivera CF i idle, de funkar nu efter att jag bytt plats på dem(?). Men jag har inte en susning om vad som gick fel! Förutom att de inte kanske inte fick nog med ström från PCI-E bussen, men i idle?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av whiteface:

Ja kanske, men de är inte överklockade och inte processorn heller. Men det gick inte att aktivera CF i idle, de funkar nu efter att jag bytt plats på dem(?). Men jag har inte en susning om vad som gick fel! Förutom att de inte kanske inte fick nog med ström från PCI-E bussen, men i idle?

möjligtvis drivrutinerna som bestämde sig för att ditt moderkort inte hade stöd för crossfire kanske ?

Intel I5 2500 max turbo inställt så 3.9 ghz på 4 cores o 4.1 på 1. blandat 16 gb @ 1333 mhz moderkort P8z77-V-LX, gtx 780 msi gaming och nätagg plexgear 600w SSD: 60 gb intel 330

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Aug 2005

Tjena , jag kör själv med crossfire och kunde inte använda 13.12
Den drivrutin som fungerar bäst för mig är 13.9
Lycka till.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Mange75:

Tjena , jag kör själv med crossfire och kunde inte använda 13.12
Den drivrutin som fungerar bäst för mig är 13.9
Lycka till.

Ja, jag har haft problem med 13.12 också, men den så gick mina 290:or på 470MHz=)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Sep 2012

Jag testade att köra lite BF4 och fick svartskärm med ett otroligt enerverande ljud! Vet inte om det är kortet, drivrutinerna, Windows 8.1 pro eller BF4. Kändes som att jag fick lite lägre fps än jag borde också=/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Sep 2012

Jag misstänker att ena kortet är en 290X för ibland så står det 2816 shaders i GPU-Z, det konstiga är att det övre kortet vet jag är ett 290X som har 290 BIOS, men ibland står det 2816 shaders på det undre kortet som jag inte vet om det är ett 290X. Skadar det om jag flashar om BIOS för det övre till Sapphires senaste 290 BIOS, eller ska jag flasha om bägge till 290X BIOS? Var får jag tag på Sapphires 290X BIOS? Kan man flasha korten säkert i CF?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Sep 2012

Tänkte bara nämna att problemet var att nätaggregatet var för klent för Crossfire och orkade förmodligen inte driva bägge PCI-E bussarna fullt ut! Jag får ett 1000watt imorgon så jag kör med CF avaktiverat tills dess.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söder om stockholm
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av whiteface:

Tänkte bara nämna att problemet var att nätaggregatet var för klent för Crossfire och orkade förmodligen inte driva bägge PCI-E bussarna fullt ut! Jag får ett 1000watt imorgon så jag kör med CF avaktiverat tills dess.

Det är inte nätaggets fel att moderkortet inte kan leverera tillräckligt med ström, det är INTE ditt nätaggs fel antagligen för då skulle din dator stänga av sig.

Gtx 970 i5 2500k 4,4ghz Noctua NH-D14
Corsiar RM 850w guld - Silverstone Fortress FT04 - G.Skill 8GB 1600mhz - MSI Z68 GD55
A-Data 256 GB - 640GB WD Blue - 500GB Extern USB 3.0 - 250GB Extern USB 2.0
Sennheiser pc 360 - Asus Xonar D1 - CM Storm QuickFire Ultimate Brown - Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2010

750w är nog på gränsen för 290 cf tror jag. Minst 850w måste man nog ha.

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av simme300:

Det är inte nätaggets fel att moderkortet inte kan leverera tillräckligt med ström, det är INTE ditt nätaggs fel antagligen för då skulle din dator stänga av sig.

Jag har googlat lite på problemet och det verkar som att problemet uppstår när man installerat nya drivrutiner utan att ordentligt avinstallera de gamla med ddu eller driver sweeper. Jag har kört ddu och ska testa installera 13.12 whql drivrutinerna och se om svartskärmen försvinner nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Okt 2007

Ger man på för hårt så nätet felar så "resetar" datorn sig. Jag kör på gränsen och allt över standard så vägrar datorn fungera. =P

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av _SpaxX_:

Ger man på för hårt så nätet felar så "resetar" datorn sig. Jag kör på gränsen och allt över standard så vägrar datorn fungera. =P

Jag har bytt nätagg till min nya CM V1000, 1000w och avinstallerat/ominstallerat drivrutinerna i felsäkert läge. Jag får fortfarande blackscreen i BF4. Nätaggregatet var helt klart oskyldigt men vette fan var problemet ligger? Jag vet inte ännu om felet med att skärmbilden/datorn låser sig finns kvar för jag har bara spelat path of exile och det har funkat utan problem i CF. Men jag ska testa med mina andra spel och se om det problemet finns kvar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av whiteface:

Jag har bytt nätagg till min nya CM V1000, 1000w och avinstallerat/ominstallerat drivrutinerna i felsäkert läge. Jag får fortfarande blackscreen i BF4. Nätaggregatet var helt klart oskyldigt men vette fan var problemet ligger? Jag vet inte ännu om felet med att skärmbilden/datorn låser sig finns kvar för jag har bara spelat path of exile och det har funkat utan problem i CF. Men jag ska testa med mina andra spel och se om det problemet finns kvar!

Black screens med R9-290/290X är ännu ett väldigt vanligt problem, AMD har inte uttalat om det är hårdvara eller mjukvara som är problemet. Om du googlar typ "R9-290/290X black screens" så hittar du ganska många trådar angående det.

Det teoretiseras att problemet ligger med Elpida minnen, men verkar också hända folk med Hynix minnen dock mer ovanligt. Själv har jag prövat allt utom att RMA grafikkorten själv, vilket jag antagligen kommer pröva om AMD inte uttalar eller fixar detta problem snart.

Alltid lättare om du citera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av JohanFalk:

Black screens med R9-290/290X är ännu ett väldigt vanligt problem, AMD har inte uttalat om det är hårdvara eller mjukvara som är problemet. Om du googlar typ "R9-290/290X black screens" så hittar du ganska många trådar angående det.

Det teoretiseras att problemet ligger med Elpida minnen, men verkar också hända folk med Hynix minnen dock mer ovanligt. Själv har jag prövat allt utom att RMA grafikkorten själv, vilket jag antagligen kommer pröva om AMD inte uttalar eller fixar detta problem snart.

Jag fick blackscreen i Metro Last Light också, jag har läst igenom många av trådarna angående blackscreen. Det konstiga att det går bättre att köra med CF avslaget, då funkar det!? Jag funderar på att ominstallera hela datorn som sista omväg. Först så ska jag testa att byta plats på grafikkorten, bara för att vara säker på att det undre inte är defekt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av whiteface:

Jag fick blackscreen i Metro Last Light också, jag har läst igenom många av trådarna angående blackscreen. Det konstiga att det går bättre att köra med CF avslaget, då funkar det!? Jag funderar på att ominstallera hela datorn som sista omväg. Först så ska jag testa att byta plats på grafikkorten, bara för att vara säker på att det undre inte är defekt.

Händer både med CF eller utan för mig, jag tror det är mjukvara eftersom efter jag fått en black screen och startat om datorn fungerar allt galant. Kan spela tio timmar utan en black screen och fungerar varje gång.

Tycker ändå att AMD är riktigt seg med detta problem, efter två månader borde de åtminstone diagnostiserat och uttalat om problemet. Helst när det är ett så pass vanligt problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av JohanFalk:

Händer både med CF eller utan för mig, jag tror det är mjukvara eftersom efter jag fått en black screen och startat om datorn fungerar allt galant. Kan spela tio timmar utan en black screen och fungerar varje gång.

Tycker ändå att AMD är riktigt seg med detta problem, efter två månader borde de åtminstone diagnostiserat och uttalat om problemet. Helst när det är ett så pass vanligt problem.

Det kanske bara är tur då att jag inte fått blackscreen med CF avslaget? Jag testade att byta plats på grafikkorten men då frös bilden istället, precis som med blackscreen men med en bild och samma ljud. Mina polare med nvidia grafikkort tycker att jag ska skicka tillbaka grafikkorten, men jag vill gärna tro att AMD löser det här problemet och att det inte blir som HD7000 serien med sin microstuttering!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av whiteface:

Det kanske bara är tur då att jag inte fått blackscreen med CF avslaget? Jag testade att byta plats på grafikkorten men då frös bilden istället, precis som med blackscreen men med en bild och samma ljud. Mina polare med nvidia grafikkort tycker att jag ska skicka tillbaka grafikkorten, men jag vill gärna tro att AMD löser det här problemet och att det inte blir som HD7000 serien med sin microstuttering!

Kan alltid hoppas, men man vet aldrig med AMD. Ibland fixar dom grejer direkt utan problem medans annars tar det åratal att få det minsta gjort. Har själv inte haft några större problem med AMD, och dom har en tendens att vinna när det kommer till mest prestanda för valutan.

Får hoppas att AMD tar sig i röven och fixar det, eller åtminstone berättar om det är hårdvara eller mjukvara så man vet om det blir att RMA dem.