Bästa gratis virusprogrammet??

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Cybertsen:

Vad är det som inte håller?

Du kan ha hur bra skydd som helst, men klickar du på allt som blinkar och lovar dig gratis resor till paradiset så hjälper inte ditt testvinnar program...

Lär ut "internet-beteende" först, sedan kan man börja läsa tester.

Ditt argument för att köra MSE håller inte.

"Internet-beteende" är en helt egen gren, att inte använda dåliga antivirusprogram en annan.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Avast funkar rätt bra, kan vara bra att köra en uppstartskanning ibland.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför vill du ha virusprogram?

Permalänk

De flesta av oss verkar köra på avg eller avast, men ingen har några argument men det jag läser ut är att båda är bra!

Jag har kört på avg i flera år, på alla datorer i familjen och har aldrig haft problem med virus, som någon sa handlar det nog snarare om beteende än om skydd!

Tänker att det är lite som med kondom, även om den du har sex med från krogen antagligen inte har en könsjukdom så är det ändå "better safe then sorry" så ser iaf jag mitt virusskydd!

Permalänk
Medlem

Microsoft Security Essentials funkar bra för oss som inte orkar bry sig om vilket program som är "bäst". De som är "bäst" är de som kan förutse framtiden... Så att spekulera i vilka som är bäst är onödigt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Entusiast

Jag testade några fria sviter för et bra tag sedan i en virtuell maskin, som sedan testades med en samling elakingar jag samlat på mig för just detta ändamål: test av AV-program. Dock får ni ta detta med en nypa salt. Testet utfördes för länge sedan, och respektive svit har uppdaterats flera gånger om sedan dess. Men det är ändå en fingervisning om vad man kan förvänta sig.

• Microsoft Security Essentials.
    Bäst på: Tar knappt några resurser alls. Gör sig knappt påmind.
    Håller sig verkligen i bakgrunden och stör inte användaren om det inte är absolut nödvändigt.
    Sämst på:Väldigt många av mina små elakingar slank igenom och de kunde härja fritt i systemet.
    Jag började fundera på hur MSE egentligen fungerar. Har den ens ett aktivt skydd som skall hindra infektioner att ta rot i systemet från första början?
    ...eller är MSE enbart en antivirus-scanner? Det vill säga att det inte finns något aktivt skydd för övrigt?
    Varför jag undrar var för att MSE ändå kunde hitta en större del av infektionerna när man väl startade upp en genomsökning av datorn.
    Om ett Virus kan rota sig i ett system, så är det i regel redan försent. Att hitta infektioner i efterhand måhända är en nyttig funktion, men skadan är ju redan skedd.

• Comodo Antivirus.
    Bäst på:Delad plats med Avast på att förhindra infektioner att ta rot.
    Några enstaka av mina elakingar slank visserligen igenom, men det finns inget AV-program på planeten som kan täcka 100%. En rätt stor del hindrades redan innan de kunde slå rot.
    Sämst På:Nag.. .nags... mera nags... Comodo gör sig verkligen påmind och försöker verkligen trycka på en deras Pro-version.
    Oemotståndliga erbjudanden. "Testa vår brandvägg"... testa X... testa Y... halva priset bara idag... Passa på...
    *suck*

• Avast Antivirus.
    Bäst på:Bäst på:Delad plats med Comodo på att förhindra infektioner att ta rot.
    Några enstaka av mina elakingar slank visserligen igenom, men det finns inget AV-program på planeten som kan täcka 100%. En rätt stor del hindrades redan innan de kunde slå rot.
    Sämst på:Har en högre andel falska träffar än de andra, vilket kan vara lite smått irriterande när man vill installera ett program från en väl känd programmakare, och AV-programmet slår bakut på en fil som inte har ett smack med virus att göra.
    Det krävs onödigt mycket trixande för att vitlista programmet/filen ifråga. Många gånger räckte det inte med att vitlista filen. AV-programmet slog bakut ändå. Det krävdes en extra omstart av systemet för att vitlistningen skulle fungera propert.
    Troligen är detta löst i senare versioner.
    Å andra sidan: Det är bättre att AV-programmet triggar en gång för mycket, än en gång för lite.
    Avgör själva.
    Vissa nags förekommer, men inte alls lika prominent som Comodo.

• AVG Free Antivirus.
    Bäst på:Verkar inte riktigt vara bäst på något alls. Den gör det den skall, men inte helt galant.
    Sämst på:
    Några av mina elakingar slank igenom, och en av dem lyckades till och med infektera själva AV-programmet och slog ut den fullständigt. Sedan lades en falsk AVG-ikon in i systemtrayen för att lura användaren och vagga in användaren i falsk trygghet.
    Jag upptäckte detta först när jag försökte utföra en manuell skanning, och ingenting hände när man klickade på ikonen.
    Hur bra är ett AV som inte ens kan skydda sig självt?
    Troligen har AVG uppdaterat den här bristen, så jag skulle nog se mellan fingrarna, då det här testet ändå är så pass gammalt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

kör MSE och malwarebytes samt adblock i chrome som "skydd" samt besöker aldrig osäkra sidor eller laddar ner konstiga och olagliga torrents och har klarat mig fint i flera år utan virusinfektion

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ditt argument för att köra MSE håller inte.

"Internet-beteende" är en helt egen gren, att inte använda dåliga antivirusprogram en annan.

Jaja, det är som "vanligt" DunderKlumpen när det kommer en ny tråd om AV...din återkommande dissande av MSE baserat tester du läst. Själv har jag använt MSE under flera år och det fungerar för mig.

Det enda jag (åter igen) vänder mig emot är ditt sätt att framföra ditt budskap...vänd istället på det på det hela och tala om vilket AV som är bra och varför...och tillåt andra att ha en avvikande åsikt...

Permalänk
Medlem

Microsoft Security Essentials är helt enkelt inte bra, och jag har igenom åren testat ett ex antal antivirus. Men min personliga favorit är kaspersky.
Men idag använder jag jag inget antivirus, för jag håller inte på att ladda hem skumma saker man gjorde förr.

I en sådan värld kan notepad räcka som antivirus eller som vissa kallar det "Microsoft Security Essentials".

Varför skulle annars microsoft själva göra reklam för andra antivirus om deras egna hade fungerat bra. (Tänkvärt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jag testade några fria sviter för et bra tag sedan i en virtuell maskin, som sedan testades med en samling elakingar jag samlat på mig för just detta ändamål: test av AV-program. Dock får ni ta detta med en nypa salt. Testet utfördes för länge sedan, och respektive svit har uppdaterats flera gånger om sedan dess. Men det är ändå en fingervisning om vad man kan förvänta sig.

• Microsoft Security Essentials.
    Bäst på: Tar knappt några resurser alls. Gör sig knappt påmind.
    Håller sig verkligen i bakgrunden och stör inte användaren om det inte är absolut nödvändigt.
    Sämst på:Väldigt många av mina små elakingar slank igenom och de kunde härja fritt i systemet.
    Jag började fundera på hur MSE egentligen fungerar. Har den ens ett aktivt skydd som skall hindra infektioner att ta rot i systemet från första början?
    ...eller är MSE enbart en antivirus-scanner? Det vill säga att det inte finns något aktivt skydd för övrigt?
    Varför jag undrar var för att MSE ändå kunde hitta en större del av infektionerna när man väl startade upp en genomsökning av datorn.
    Om ett Virus kan rota sig i ett system, så är det i regel redan försent. Att hitta infektioner i efterhand måhända är en nyttig funktion, men skadan är ju redan skedd.

• Comodo Antivirus.
    Bäst på:Delad plats med Avast på att förhindra infektioner att ta rot.
    Sämst På:Nag.. .nags... mera nags... Comodo gör sig verkligen påmind och försöker verkligen trycka på en deras Pro-version.
    Oemotståndliga erbjudanden. "Testa vår brandvägg"... testa X... testa Y... halva priset bara idag... Passa på...
    *suck*

• Avast Antivirus.
    Bäst på:Bäst på:Delad plats med Comodo på att förhindra infektioner att ta rot.
    Sämst på:Har en högre andel falska träffar än de andra, vilket kan vara lite smått irriterande när man vill installera ett program från en väl känd programmakare, och AV-programmet slår bakut på en fil som inte har ett smack med virus att göra.
    Det krävs onödigt mycket trixande för att vitlista programmet/filen ifråga. Många gånger räckte det inte med att vitlista filen. AV-programmet slog bakut ändå. Det krävdes en extra omstart av systemet för att vitlistningen skulle fungera propert.
    Troligen är detta löst i senare versioner.
    Å andra sidan: Det är bättre att AV-programmet triggar en gång för mycket, än en gång för lite.
    Avgör själva.
    Vissa nags förekommer, men inte alls lika prominent som Comodo.

• AVG Free Antivirus.
    Bäst på:Verkar inte riktigt vara bäst på något alls. Den gör det den skall, men inte helt galant.
    Sämst på:
    Några av mina elakingar slank igenom, och en av dem lyckades till och med infektera själva AV-programmet och slog ut den fullständigt. Sedan lades en falsk AVG-ikon in i systemtrayen för att lura användaren och vagga in användaren i falsk trygghet.
    Jag upptäckte detta först när jag försökte utföra en manuell skanning, och ingenting hände när man klickade på ikonen.
    Hur bra är ett AV som inte ens kan skydda sig självt?
    Troligen har AVG uppdaterat den här bristen, så jag skulle nog se mellan fingrarna, då det här testet ändå är så pass gammalt.

Nu har du fått super argument! Nog....tack!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Du kan inte tanka dig att dela med dig av dessa elakingar? Vilken version av windows anvande du i din virtuella maskin?

Jag anvander for tillfallet MSE + MBAM da det var det jag fick med nar jag kopte datorn. Gjorde en scan med MBAM for nagra dagar sedan och hittade ca 12 hot. Korde Avast + MBAM pa den lite aldre datorn och tror jag hittade 3-4 hot da. Blir nog att byta ut MSE.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Chris_Kadaver:

Microsoft Security Essentials funkar bra för oss som inte orkar bry sig om vilket program som är "bäst". De som är "bäst" är de som kan förutse framtiden... Så att spekulera i vilka som är bäst är onödigt.

Det funkar inte bra för någon, tyvärr, inte tillräckligt bra i alla fall eftersom andra gratisalternativ är bättre.

Skrivet av Cybertsen:

Jaja, det är som "vanligt" DunderKlumpen när det kommer en ny tråd om AV...din återkommande dissande av MSE baserat tester du läst. Själv har jag använt MSE under flera år och det fungerar för mig.

Det enda jag (åter igen) vänder mig emot är ditt sätt att framföra ditt budskap...vänd istället på det på det hela och tala om vilket AV som är bra och varför...och tillåt andra att ha en avvikande åsikt...

Självklart ska man "dissa" en produkt som inte håller måttet. Jag har talat om flera gånger vilket AV jag själv använder (Avast) och även att det är ett utav de bra alternativen, men det finns fler.

Problemet är att du verkar se det hela som något subjektivt... Att ens åsikter kring ett ett antivirusprogram skulle ha någon mening.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

AVG + Comodo Firewall här, fungerar utmärkt!

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det funkar inte bra för någon, tyvärr, inte tillräckligt bra i alla fall eftersom andra gratisalternativ är bättre.

Självklart ska man "dissa" en produkt som inte håller måttet. Jag har talat om flera gånger vilket AV jag själv använder (Avast) och även att det är ett utav de bra alternativen, men det finns fler.

Problemet är att du verkar se det hela som något subjektivt... Att ens åsikter kring ett ett antivirusprogram skulle ha någon mening.

För mig är det inte subjektivt - det är erfarenhet:
MSE har fungerat i flera år för mig...så det kan inte vara riktigt så kasst som du vill påskina...

Länka gärna till testresultaten när du rekommenderar Avast i nästa AV-tråd, så folk kan läsa och bilda sig en egen uppfattning - men lämna ditt personliga korståg mot MSE därhän...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Cybertsen:

För mig är det inte subjektivt - det är erfarenhet:
MSE har fungerat i flera år för mig...så det kan inte vara riktigt så kasst som du vill påskina...

Länka gärna till testresultaten när du rekommenderar Avast i nästa AV-tråd, så folk kan läsa och bilda sig en egen uppfattning - men lämna ditt personliga korståg mot MSE därhän...

Ja, har det funkat för dig har du väl helt enkelt erfarenheten som behövs för att inte klicka runt på skumma länkar och öppna misstänkta filer, vilket är den andra grenen i sammanhanget jag nämnde.

Här är det första resultatet jag hittade, det finns fler om du vill leta själv.

EDIT: Tester har länkats i varje tråd jag varit delaktig i, så det kan du inte komma med. Sen är det inget personligt korståg, det är bara ren fakta.

Visa signatur

Permalänk

Jag har själv inte provat det med Panda ska ha en molntjänst som har fått bra feedback.

http://free.pandasecurity.com/se/

Ni som har provat det får gärna kommentera och säga vad ni tycker

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem

Skippa gratis versionerna, köp bitdefender, kan du hitta för 300kr med lite rabatter. Riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Here we go again.
AV på sweclockers är typ som politik. Catfights.

MSE har sämre skydd än många andra, ingen nyhet.
Men för många räcker faktiskt MSE ändå.

Jag personligen kör avast just nu, men jag gillar MSE då det ligger dolt och vill inte installera massa extra skit jag inte vill ha.
Internet Security lösningar ex vill fylla hela datorn med imo skräp.

Har väl haft det mesta, ESET, avast, avg, MSE. Aldrig någonsin haft virus/trojan så bryr mig inte så mycket vilket jag kör.
Litar på min egen förmåga så att säga.

AV som spottar ut falskvarningar bojkottar jag iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, har det funkat för dig har du väl helt enkelt erfarenheten som behövs för att inte klicka runt på skumma länkar och öppna misstänkta filer, vilket är den andra grenen i sammanhanget jag nämnde.

EDIT: Tester har länkats i varje tråd jag varit delaktig i, så det kan du inte komma med. Sen är det inget personligt korståg, det är bara ren fakta.

Jag behöver inga länkar, jag är väl medveten om testresultaten...jag har inte ens ifrågasatt dem...men TS bör kanske få en möjlighet att läsa en källa samt sedan kunna bilda sig en egen uppfattning.

Att du har länkar är kanske sant, men det gäller inte dina inledande inlägg i AV-trådarna (här och här)...utan du levererar alltid ett påstående "pang-på" utan vidare förklaring...det är det jag reagerar på... (sedan, att jag tycker att påståendet är en smula onyanserat framgår nog...)

Permalänk
Medlem

Jag har kört AVG free Edition flera år. Har funkat bra

Permalänk

Du kan ju prova Exploit.CVE-2013-5065.A

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Cybertsen:

Jag behöver inga länkar, jag är väl medveten om testresultaten...jag har inte ens ifrågasatt dem...men TS bör kanske få en möjlighet att läsa en källa samt sedan kunna bilda sig en egen uppfattning.

Att du har länkar är kanske sant, men det gäller inte dina inledande inlägg i AV-trådarna (här och här)...utan du levererar alltid ett påstående "pang-på" utan vidare förklaring...det är det jag reagerar på...

Ja, man tar väl seden dit man kommer. Är det ingen annan som bryr sig om länkar eller källor, så är det inte alltid man orkar göra det själv heller, speciellt inte när det är så lätt att hitta på egen hand.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Microsoft security Essentials tycker jag är bra och funkar. Då slipper man även få med massa löjliga toolbars osv som avast gärna vill ge.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Jag använder själv Comodo Internet Security och föredrar det, kanske kräver en bit kunskap och tålamod att sätt upp "korrekt" (säger "korrekt" eftersom att det finns flera sätt att sätta upp den på, tex tyst och automatisk eller högljud men interaktiv mm) Men jag gillar HIPS och sådant och gillar att sätta upp djupare regler för vilka program som får göra X och Y etc.
Självklart finns det också saker jag inte gillar med CIS (som jag påpekat men ännu inte blivit fixat) men det börjar bli lite mycket för att skriva på en mobil nu.

Gott nytt år på er förresten. (Eller är jag för tidig? meh)

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ehskha:

Skippa gratis versionerna, köp bitdefender, kan du hitta för 300kr med lite rabatter. Riktigt bra.

Ingen större poäng att lägga massa pengar när gratisvarianterna är så bra som de är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Slår oxo ett slag för MSE ..det må ha 1-2% lägre hitrate än de andra AV's ...men det håller sig borta och tyst å ger oftast tusan i å försämra min prestanda.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Du är bara anti MSE det märks tydligt och varför länkar du till ett test som är för 2012 (idag)?

Att säga att MSE är värdelös är bara fel MSE är ett helt ok Antivirus men det är inte bäst, men precis som Cybertsen säger i kombination med Malwarebyte så funkar det kanon. har själv kört det varianten i flera år utan som helst några problem.

Det som är bra med MSE är att det finns med från början och är bättre än inget alls, sen är det upp till var och en efter tycke och smak om man vill installera något annat. Länkar till en mer modernare artikel där man testat olika gratis antivirusprogram: http://www.tomsguide.com/us/best-free-antivirus-software-2013...

Visa signatur

Case: Antec Flux Pro PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer III 420 RGB Black Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Nova Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XB1X /Switch

Permalänk
Medlem

Ingen nänmer Norton...? Då antar jag att det är bara jag som rekommenderar det...

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Blackie:

Du är bara anti MSE det märks tydligt och varför länkar du till ett test som är för 2012 (idag)?

Att säga att MSE är värdelös är bara fel MSE är ett helt ok Antivirus men det är inte bäst, men precis som Cybertsen säger i kombination med Malwarebyte så funkar det kanon. har själv kört det varianten i flera år utan som helst några problem.

Det som är bra med MSE är att det finns med från början och är bättre än inget alls, sen är det upp till var och en efter tycke och smak om man vill installera något annat. Länkar till en mer modernare artikel där man testat olika gratis antivirusprogram: http://www.tomsguide.com/us/best-free-antivirus-software-2013...

Ja, jag är helt klart "anti MSE" då det är en jämförelsevis dålig produkt. Det testet länkade jag för att det var det första testet jag hittade, det låg på AV-tests framsida.
Här är en lite större jämförelse, MSE hittar du i botten.
Här är ett test på Windows 8 istället, även här ligger de i botten.

Ett test från "toms guide" tar jag med en stor nypa salt, jag väljer att gå efter testerna från de stora grabbarna inom ämnet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Altså ...detdär är detalj jämförelser som kollar på 3 olika attribut ...tittar du på detaljtestet så framgår det ganska fint att det inte är några problem alls med MSE för vad det faktiskt skyddar mot ..det scorade lågt på usability

Sen är det inte du som avgör vad som är en undermålig produkt för oss.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT