Datorn kräver ett BIOS lösenord vid start

Permalänk
Medlem

Datorn kräver ett BIOS lösenord vid start

Hej,

Jag har en HP Compaq 615, och efter jag av misstag gjorde en sorts profil i BIOS med lösenord så kan jag inte boota upp datorn normalt (Jag har funnit ett sätt att bypassa detta)

Lösenordet jag valde vid tillfället jag råkade skapa BIOS profilen ifråga, funkar inte. Jag har alltid samma lösenord till allt... Det finns även ett till konto, som heter BIOS Administrator. Men jag vet inte lösenordet till det kontot.

Är det någon som kan lösenordet till BIOS Administrator, eller på nått sätt, avaktivera denna "feature"?

Min bypass metod är dock att vid start, klicka på "ESC", för att sedan få fram massa alternativ. Då klickar jag på "F12" - Netwoork boot. Då kommer jag förbi detta lösenordskrävande grej.
Men jag vill gärna kunna starta datorn normalt.

Råd?

Mvh

Permalänk
Medlem

Byt bios chip

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ta ur batteriet från moderkortet i 10 minuter så glömmer BIOS bort alla inställningar och löserordet återställs. Sätt sedan tillbaka batteriet och leta fram en funktion i BIOS som heter något i stil med LOAD SETUP DEFAULTS. Sedan får du ställa in alla värden som datum/tid och antagligen CPU, minne, hårddiskar, nätverk etc. för att få maskinen att fungera optimalt.

Försök att få skärmdumpar på nuvarande inställningar om du kan innan du tar bort batteriet så du har något att gå på.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Ta ur batteriet från moderkortet i 10 minuter så glömmer BIOS bort alla inställningar och löserordet återställs. Sätt sedan tillbaka batteriet och leta fram en funktion i BIOS som heter något i stil med LOAD SETUP DEFAULTS. Sedan får du ställa in alla värden som datum/tid och antagligen CPU, minne, hårddiskar, nätverk etc. för att få maskinen att fungera optimalt.

Försök att få skärmdumpar på nuvarande inställningar om du kan innan du tar bort batteriet så du har något att gå på.

Har redan dragit ur CMOS batteriet en gång. Tog 3 timmar innan jag förstod mig på hur man dismonterar en laptop, haha.

Man kan inte resetta BIOS på laptops via det sättet tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Easter:

Har redan dragit ur CMOS batteriet en gång. Tog 3 timmar innan jag förstod mig på hur man dismonterar en laptop, haha.

Man kan inte resetta BIOS på laptops via det sättet tyvärr

Testat med en hard reset?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Ta ur batteriet från moderkortet i 10 minuter så glömmer BIOS bort alla inställningar och löserordet återställs. Sätt sedan tillbaka batteriet och leta fram en funktion i BIOS som heter något i stil med LOAD SETUP DEFAULTS. Sedan får du ställa in alla värden som datum/tid och antagligen CPU, minne, hårddiskar, nätverk etc. för att få maskinen att fungera optimalt.

Försök att få skärmdumpar på nuvarande inställningar om du kan innan du tar bort batteriet så du har något att gå på.

Detta ovan har fungerat förr, men inte längre.

Nu beror det också på vilket lösenord du har satt i BIOSen.

Är det inte ett Admin/Superuser lösenord så finns det oftast en bygel eller liknande på moderkortet som man kan fixa med för att få det resetat. Kolla upp manualen.

Är det Admin/Superuser lösenordet så har vissa tillverkare(kan också bero på vilken modell) ett specifikt admin lösenord för just dessa tillfällen. Dessa lämnas dock inte ut av tillverkarna hur som helst. Utan de vill att man skall lämna in datorn till dom med ett kvitto (så att dom vet att det inte är stöldgods)
I vissa andra fall så finns det ingen annan lösning än att skaffa ett nytt moderkort.

Detta är vad jag har kommit fram till efter att ha ringt runt till diverse olika tillverkare. (brukar installara(minstallera många datorer regelbundet)

Visa signatur

WORKSTATION (build winter/spring 2017):
Fractal Design C | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000Hz | Intel i7 7700K | ASUS TUF Mark 1 | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair RM750x 750W | MSI GTX 1080 Ti Gaming X | Noctua NH-D15 | 2x120mm Noctua NF-F12 + 2x140mm Noctua NF-A14 + NF-A4x10 FLX 40mm | Soundblaster Z | Dell UltraSharp 30" U3014-A03 | Corsair SP2500 (speakers)

Photo: Panasonic G80 + 14-140mm | Olympus TG-4 | GoPro Hero3+ Silver

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Grejen är att jag får inte upp ett sånt meddelande. Jag får bara upp "System locked. Press power button to restart"

Permalänk
Medlem

Fujitsu Siemens laptops har ett system där du måste ang 3 specifika fel koder innan du får ut hash tagen t.ex

3hqgo3
jqw534
0qww294e

efter att dessa 3 fel koder anges på vissa Fujitsu Siemens laptops så får du ut koden och därifrån kan du skriva in hashen i kommando tolken som du använder via dogberts så får den ut lösenordet åt dig!

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.