Varför skalar prestanda och shader/ROP-mängd inte linjärt inom samma serie grafikkort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2007

Varför skalar prestanda och shader/ROP-mängd inte linjärt inom samma serie grafikkort?

Satt ikväll och läste lite grafikkortsrecensioner och slogs av att kort som på pappret bör ha dubbla prestandan gentemot ett annat kort i samma serie/generation, med samma arkitektur, sällan lever upp till detta. Exempelvis gäller detta AMD 7970 som på pappret har dubbla antalet shaders/ROPs i förhållande till AMD 7850, men ej presterar dubbelt så bra, trots att det dessutom har större minnesmängd/bandbredd. Samtidigt verkar två 7850 i X-fire i många fall prestera betydligt bättre än ett 7970.

Skulle någon kunnig på området vilja förklara detta, eller är det något i specifikationerna som jag har missat?

Lian Li Pc-B25F | Corsair RM 850W |Gigabyte Z87X-UD| 4770k0@4,5Ghz |Noctua Nh-D14 |2x8 Gb Crucial Ballistix tactical 1600 mhz| Sapphire RX 480 Nitro + OC | Samsung 840 Evo 250 GB| Seagate Baracuda 7200.11 500GB |Samsung SpinPoint F1 1000GB l