Sapphire R9 290 overheating/något annat konstigt.

Permalänk

Sapphire R9 290 overheating/något annat konstigt.

Speccs:

8GB Corsair ram på 1.7
Amd Phenom II X4 Black edition
ocz 700w modxstream pro
GA 970 ud3
Radeon R9 290

Problemet:

Fick idag hem mitt utbyteskort av ett HD7770, mestadels pågrund av dom starka benchmarks kortet har och även pågrund av priset så R9 290 var ett självklart val för mig.

Jag stoppade in kortet samt den nya nätdelen, gick in på AMD och tankade senaste versionen av drivrutiner och sparkade sedan igång Battlefield 4.
Jag kör på 1920x1080 i upplösning och jag låg stabilt runt 90-100 fps, men efter ca 10 minuter så ligger kortet på 95 grader och fpsen går ner till ca 30 och stannar där.

Jag kör i ubermode men märker ingen skillnad på fläkten så som folk säger "Låter som ett flygplan" etc etc.

Någon som har någon aning om vad som kan vara problemet?

Permalänk
Medlem

Problemet är helt enkelt att kortet throttlar (underklockar sig för att minska värme utveckling en och för att inte brinna upp) vid så höga temperaturer. Anledningen till tempen är för att kortets kylare är så i i hel**** dåligt konstruerade, och därför också kyler extremt dåligt. 95 grader är absolut inget onormalt hos ett referens 290/290x, se http://www.sweclockers.com/recension/17805-amd-radeon-r9-290/...

Som du ser är kylningen något fruktansvärt dålig då det låter mycket om det samtidigt som den inte lyckas kyla något märkbart.

Finns dessvärre bara två alternativ, så länge du inte vill göra dig av med kortet helt. Det ena är att helt lämna enkelt lämna tillbaka kortet och vänta på ett med bättre kylare. Enligt AMD själva ska dessa släppas nån gång i Januari 2014 (inom en månad). Alternativt köper du en eftermarknadskylare som du själv monterar fast. De brukar vara bättre än de uppgraderade kylarna (de som kommer nu i januari). Nackdelen är ju att du, så fort du plockar bort stockkylaren, även plockar bort garantin...

Själv föreslår jag att du lämnar tillbaka kortet och köper ett nytt i januari, ett med bättre kylning, eftersom du då får ett svalare kort samtidigt som du behåller garantin.

Om du inte orkar vänta, rekommenderar jag följande artikel starkt:http://www.tomshardware.com/reviews/r9-290-accelero-xtreme-29...

Hoppas mitt svar kan vara till någon hjälp!

mvh

Permalänk
Skrivet av Belzer:

Problemet är helt enkelt att kortet throttlar (underklockar sig för att minska värme utveckling en och för att inte brinna upp) vid så höga temperaturer. Anledningen till tempen är för att kortets kylare är så i i hel**** dåligt konstruerade, och därför också kyler extremt dåligt. 95 grader är absolut inget onormalt hos ett referens 290/290x, se http://www.sweclockers.com/recension/17805-amd-radeon-r9-290/...

Som du ser är kylningen något fruktansvärt dålig då det låter mycket om det samtidigt som den inte lyckas kyla något märkbart.

Finns dessvärre bara två alternativ, så länge du inte vill göra dig av med kortet helt. Det ena är att helt lämna enkelt lämna tillbaka kortet och vänta på ett med bättre kylare. Enligt AMD själva ska dessa släppas nån gång i Januari 2014 (inom en månad). Alternativt köper du en eftermarknadskylare som du själv monterar fast. De brukar vara bättre än de uppgraderade kylarna (de som kommer nu i januari). Nackdelen är ju att du, så fort du plockar bort stockkylaren, även plockar bort garantin...

Själv föreslår jag att du lämnar tillbaka kortet och köper ett nytt i januari, ett med bättre kylning, eftersom du då får ett svalare kort samtidigt som du behåller garantin.

Om du inte orkar vänta, rekommenderar jag följande artikel starkt:http://www.tomshardware.com/reviews/r9-290-accelero-xtreme-29...

Hoppas mitt svar kan vara till någon hjälp!

mvh

Kortet ska ligga runt 95 grader för optimal prestanda, Därför vore det ju väldigt konstigt att det skulle throttla när det kommer upp i den temperaturen, Det måste vara något annat fel.

Till TS: Du kör inte med V-Sync på? Har du kollat vad du har för temps på CPU?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Kortet ska ligga runt 95 grader för optimal prestanda, Därför vore det ju väldigt konstigt att det skulle throttla när det kommer upp i den temperaturen, Det måste vara något annat fel.

Till TS: Du kör inte med V-Sync på? Har du kollat vad du har för temps på CPU?

Korten throttlar när de når 95 grader samt maxxar fläkten på 55% för att de inte ska gå över det,
vill man slippa lagg och kort som klockar ner sig så måste man dra upp fläkten till ca 70-80%

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Korten throttlar när de når 95 grader samt maxxar fläkten på 55% för att de inte ska gå över det,
vill man slippa lagg och kort som klockar ner sig så måste man dra upp fläkten till ca 70-80%

Okej men då är det ju fel på kortet.
Till TS: Lämna tillbaka och få ett nytt, Eller köp ett kort med bättre kylare istället

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Okej men då är det ju fel på kortet.
Till TS: Lämna tillbaka och få ett nytt, Eller köp ett kort med bättre kylare istället

Nej det är inte fel på kortet, kylaren är dålig och kortet klockar ner sig för att inte brinna upp.
det är något som alla borde veta om, det är inte direkt svårt att läsa runt lite på forum så till TS, byt kylare till en eftermarknads. lämna inte tillbaks kortet, hatar folk som ska öppna och pilla på saker för att sen lämna tillbaks det, jag vill inte betala fullpris för något som är begagnat!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Nej det är inte fel på kortet, kylaren är dålig och kortet klockar ner sig för att inte brinna upp.
det är något som alla borde veta om, det är inte direkt svårt att läsa runt lite på forum så till TS, byt kylare till en eftermarknads. lämna inte tillbaks kortet, hatar folk som ska öppna och pilla på saker för att sen lämna tillbaks det, jag vill inte betala fullpris för något som är begagnat!

Att kylaren är dålig vet jag, Men kortet måste ju ändå fungera oklockat utan att throttla när det når 94 grader, Med tanke på att det ska ligga där. Sweclockers 290 och 290x throttlade ju inte i deras tester, Så allt kan ju inte vara som det ska med TS kort.

Edit: Såg att Sweclockers 290X kom upp i maxtemp för snabbt och "klockade ner sig", Det som låter konstigt är dock att hans fps sjunker från 90 till 30, Så pass mkt ska det väl ändå inte klocka ner sig? Eller?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Att kylaren är dålig vet jag, Men kortet måste ju ändå fungera oklockat utan att throttla när det når 94 grader, Med tanke på att det ska ligga där. Sweclockers 290 och 290x throttlade ju inte i deras tester, Så allt kan ju inte vara som det ska med TS kort.

Edit: Såg att Sweclockers 290X kom upp i maxtemp för snabbt och "klockade ner sig", Det som låter konstigt är dock att hans fps sjunker från 90 till 30, Så pass mkt ska det väl ändå inte klocka ner sig? Eller?

Sweclockers tester utförs i öppna riggar enbart och då är ju knappast ventilationen runt grafikkorten något problem, ingen som har frågat ts hur hans chassi ventilation ser ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Korten throttlar när de når 95 grader samt maxxar fläkten på 55% för att de inte ska gå över det,
vill man slippa lagg och kort som klockar ner sig så måste man dra upp fläkten till ca 70-80%

Har ett sapphire 290 som jag klockat till 1Ghz. Kör min fläkt på max 47% och det räcker för att kortet aldrig klockar ner sig så det där stämmer inte.

Permalänk
Skrivet av matte70:

Har ett sapphire 290 som jag klockat till 1Ghz. Kör min fläkt på max 47% och det räcker för att kortet aldrig klockar ner sig så det där stämmer inte.

Ja jag tyckte väl att det lät märkligt att kortet inte ens "fungerar" med stock kylaren, Men då är det ganska klart att nåt är fel på TS kort. Eventuellt riktigt dåligt luftflöde i burken, Även om det inte verkar så troligt.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av LausSnaus:

Speccs:

8GB Corsair ram på 1.7
Amd Phenom II X4 Black edition
ocz 700w modxstream pro
GA 970 ud3
Radeon R9 290

Problemet:

Fick idag hem mitt utbyteskort av ett HD7770, mestadels pågrund av dom starka benchmarks kortet har och även pågrund av priset så R9 290 var ett självklart val för mig.

Jag stoppade in kortet samt den nya nätdelen, gick in på AMD och tankade senaste versionen av drivrutiner och sparkade sedan igång Battlefield 4.
Jag kör på 1920x1080 i upplösning och jag låg stabilt runt 90-100 fps, men efter ca 10 minuter så ligger kortet på 95 grader och fpsen går ner till ca 30 och stannar där.

Jag kör i ubermode men märker ingen skillnad på fläkten så som folk säger "Låter som ett flygplan" etc etc.

Någon som har någon aning om vad som kan vara problemet?

Gör så här:
högerklicka på AMD Catalyst symbolen i ditt aktivitetsfält, klicka på "AMD Catalyst Control Center" ->
Klicka på prestanda -> godkänn vilkoren när du klickar på AMD Overdrive ->

Nu klickar du i rutan "Aktivera Graphics Overdrive" ->

*Ändra "Mål-GPU-temperatur" till 85 grader ->
*Ändra "Maximal fläkthastighet" till 70 %

-> "Verkställ"

Gott Nytt År//Alm

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Nej det är inte fel på kortet, kylaren är dålig och kortet klockar ner sig för att inte brinna upp.
det är något som alla borde veta om, det är inte direkt svårt att läsa runt lite på forum så till TS, byt kylare till en eftermarknads. lämna inte tillbaks kortet, hatar folk som ska öppna och pilla på saker för att sen lämna tillbaks det, jag vill inte betala fullpris för något som är begagnat!

Skrivet av lowngcawt:

Korten throttlar när de når 95 grader samt maxxar fläkten på 55% för att de inte ska gå över det,
vill man slippa lagg och kort som klockar ner sig så måste man dra upp fläkten till ca 70-80%

Skrivet av matte70:

Har ett sapphire 290 som jag klockat till 1Ghz. Kör min fläkt på max 47% och det räcker för att kortet aldrig klockar ner sig så det där stämmer inte.

Tyvärr har du fel matte70. Det lowngcawt säger stämmer tyvärr för vissa kort. Det beror förmodligen på stora kvalitetsbrister i produktionen av korten.
Och när fläkten är på 70-80% så låter det som en mindre orkan. Jag behövde dessutom köra fläkten på 90%. Sambon som satt på nedre våningen kom upp och fråga vad det var som lät :-). Jag ringde upp återförsäljaren förklarade problemet och fick till svars att det skall uppföra sig så. Så det blev bara till att skicka tillbaka kortet på öppet köp för att inte hamna i konflikt gällande rätten att häva köpet vilket förmodligen skulle kostat mig mer är 155 kr i frakt.

Lycka till med ditt kort vilken väg du än väljer. Jag är fortfarande övertygad om att R9 290 korten är monster bara kylningsproblemet löses.

Visa signatur

i7 920 @3.45GHz 12GB Ram Sapphire Tri-x 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlejoe1999:

Tyvärr har du fel matte70. Det lowngcawt säger stämmer tyvärr för vissa kort. Det beror förmodligen på stora kvalitetsbrister i produktionen av korten.
Och när fläkten är på 70-80% så låter det som en mindre orkan. Jag behövde dessutom köra fläkten på 90%. Sambon som satt på nedre våningen kom upp och fråga vad det var som lät :-). Jag ringde upp återförsäljaren förklarade problemet och fick till svars att det skall uppföra sig så. Så det blev bara till att skicka tillbaka kortet på öppet köp för att inte hamna i konflikt gällande rätten att häva köpet vilket förmodligen skulle kostat mig mer är 155 kr i frakt.

Lycka till med ditt kort vilken väg du än väljer. Jag är fortfarande övertygad om att R9 290 korten är monster bara kylningsproblemet löses.

Jag har beställt vattenblock till mitt kort och även jag är övertygad om att kortet är ett riktigt monster med bra kylning, om jag låser min fläkt på 70-80% så kan jag köra det i 1150/1500 utan att ändra volten, men det låter för mycket så när jag får hem mitt block blir det mer klockande med kortet

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlejoe1999:

Tyvärr har du fel matte70. Det lowngcawt säger stämmer tyvärr för vissa kort. Det beror förmodligen på stora kvalitetsbrister i produktionen av korten.
Och när fläkten är på 70-80% så låter det som en mindre orkan. Jag behövde dessutom köra fläkten på 90%. Sambon som satt på nedre våningen kom upp och fråga vad det var som lät :-). Jag ringde upp återförsäljaren förklarade problemet och fick till svars att det skall uppföra sig så. Så det blev bara till att skicka tillbaka kortet på öppet köp för att inte hamna i konflikt gällande rätten att häva köpet vilket förmodligen skulle kostat mig mer är 155 kr i frakt.

Lycka till med ditt kort vilken väg du än väljer. Jag är fortfarande övertygad om att R9 290 korten är monster bara kylningsproblemet löses.

Jag har inte fel, mitt kort klockar inte ner sig med fläkten på 47%. Har kollat med afterburner och den håller frekvensen trots timmars spelande.

Permalänk
Skrivet av matte70:

Jag har inte fel, mitt kort klockar inte ner sig med fläkten på 47%. Har kollat med afterburner och den håller frekvensen trots timmars spelande.

Det funkar säkert för dig men att påstå att andras kort inte klockar ner sig är fel

Visa signatur

i7 920 @3.45GHz 12GB Ram Sapphire Tri-x 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlejoe1999:

Det funkar säkert för dig men att påstå att andras kort inte klockar ner sig är fel

Har inte påstått något, bara refererat till mitt eget kort. Svarade bara på en kommentar som påstod att man måste dra upp fläkten till 70-80% för att slippa lagg

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Korten throttlar när de når 95 grader samt maxxar fläkten på 55% för att de inte ska gå över det,
vill man slippa lagg och kort som klockar ner sig så måste man dra upp fläkten till ca 70-80%

Skrivet av matte70:

Har ett sapphire 290 som jag klockat till 1Ghz. Kör min fläkt på max 47% och det räcker för att kortet aldrig klockar ner sig det där stämmer inte.

ledsen då missförstod jag dig.

Gott nytt år

Visa signatur

i7 920 @3.45GHz 12GB Ram Sapphire Tri-x 290 4GB

Permalänk
Medlem

290korten är väl till skillnad från övriga grafikkort gjorda så att de pressar ut så mycket kräm de kan ur kortet vid 95 grader. Hur mycket kräm detta är beror väl på fläkthastighet, ventilering mm. Att gnälla på att kortet är 95grader är med andra ord väldigt konstigt. Hur det däremot presterar vid 95grader är en annan femma. Måndagsexemplar eller dålig ventilation är min gissning

Permalänk
Medlem
Skrivet av LausSnaus:

Speccs:

8GB Corsair ram på 1.7
Amd Phenom II X4 Black edition
ocz 700w modxstream pro
GA 970 ud3
Radeon R9 290

Problemet:

Fick idag hem mitt utbyteskort av ett HD7770, mestadels pågrund av dom starka benchmarks kortet har och även pågrund av priset så R9 290 var ett självklart val för mig.

Jag stoppade in kortet samt den nya nätdelen, gick in på AMD och tankade senaste versionen av drivrutiner och sparkade sedan igång Battlefield 4.
Jag kör på 1920x1080 i upplösning och jag låg stabilt runt 90-100 fps, men efter ca 10 minuter så ligger kortet på 95 grader och fpsen går ner till ca 30 och stannar där.

Jag kör i ubermode men märker ingen skillnad på fläkten så som folk säger "Låter som ett flygplan" etc etc.

Någon som har någon aning om vad som kan vara problemet?

Ändra så att fläkten får gå till 100%. Jag har för mig att ubermode endast kör fläkten i 57% eller något, vilket är på tok för lite.
Dom här korten är så värdelöst kylda att fläkten måste gå 100% för att kortet inte ska börja throttla ner sig när det belastas, speciellt till max.
Kör du lägre hastighet på fläkten så är det oundvikligt att kortet throttlar om du maxbeslastar, så är det i alla fall för mig.

Hur AMD ens kunde designa något så värdelöst från början är helt otroligt, det känns som att man ska få hörselskador av dom här fläktarna när dom stått och gått en hel dag, som dom gör när jag minar med korten.
Och trots att dom låter som domedagen så kyler dom inte ens bra ändå.

Oavsett om korten kan klara av att gå i 95 grader så gillar jag inte det av flera anledningar.
Tänk er att korten står och tuggar på max i 95 grader och så kraschar datorn så att fläktarna stannar helt, då blir man orolig att hela skiten ska smälta ihop och gå sönder. Det har hänt mig 2 gånger redan. (Det var AMD's drivrutiner som kraschade allting dessutom!)
Och så går temperaturen i hela chassit upp och lika så rummet som datorn står i. Plåtdelarna bak på chassit omkring grafikkorten är så varma att det bränns..

Mitt råd är att höja fläkten till 100% men se det bara som en temporär lösning, det bästa är att köpa bättre kylning som håller nere tempen ordentligt. Det är helt omöjligt att använda korten annars utan att få hörselproblem och värmeslag i slutändan, temperaturen i mitt datorrum har ökat från att vara kallt och svalt till sommarvärme.

Permalänk

Vattenblock det är det som gäller och sen så sparar man på hörselskador o värme problem. Mitt kort ligger på 40 grader i bf4 och är så nöjd så jag har beställt ett till 290 (Gigabyte) igår. Inget som klockar ner sig o så men att ha ett kort som tuffar på i 95 grader kan alldrig vara bra i längden.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Fixa bättre ventilation i chassiet, och/eller öka fläkt hastigheten på kortet.

Permalänk
Medlem

jag tycker det är MÄRKLIGT att ni säger att kortet SKA ligga på +95C

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av WDac:

jag tycker det är MÄRKLIGT att ni säger att kortet SKA ligga på +95C

Det är AMD som säger det. Korten är konstruerade för att arbeta i 95°C. Fläkten skall anpassa sin hastighet för att hålla den temperaturen. Det funkar inte på väldigt många av korten som är utlevererade. Därför har vissa leverantörer och AMD stegvis höjt max fläkthastighet i omgångar för att få bukt på problemet.
Det finns dock många kort som inte kan räddas utan köra fläkten på 80%-100% och då är kortet knappast så tyst att ens hörlurar stänger ute ljudet.

Ska bli spännande och se vad Tri-x kylaren klarar av då den fått bra kritik i de första testerna. Har en på G

Visa signatur

i7 920 @3.45GHz 12GB Ram Sapphire Tri-x 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlejoe1999:

Det är AMD som säger det. Korten är konstruerade för att arbeta i 95°C. Fläkten skall anpassa sin hastighet för att hålla den temperaturen. Det funkar inte på väldigt många av korten som är utlevererade. Därför har vissa leverantörer och AMD stegvis höjt max fläkthastighet i omgångar för att få bukt på problemet.
Det finns dock många kort som inte kan räddas utan köra fläkten på 80%-100% och då är kortet knappast så tyst att ens hörlurar stänger ute ljudet.

Ska bli spännande och se vad Tri-x kylaren klarar av då den fått bra kritik i de första testerna. Har en på G

Du skriver så dåligt så jag inte ens fattar vad du försöker säga. För det första, ordet många vet du var det betyder? För det andra vars har du sett att fläktar går på 80-100% helatiden för att hålla kortet på sina 95 grader?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Om det är något 290 man ska ha så är det dom med windforce/tri-x, annars throttlar korten hejvilt:
http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Sapphire-Radeon-R...

Permalänk
Skrivet av Jays_swe:

Du skriver så dåligt så jag inte ens fattar vad du försöker säga. För det första, ordet många vet du var det betyder? För det andra vars har du sett att fläktar går på 80-100% helatiden för att hålla kortet på sina 95 grader?

Förklara gärna vad många betyder.

Har själv haft ett om du inte förstod det när du läste mina tidigare svar i tråden.

Visa signatur

i7 920 @3.45GHz 12GB Ram Sapphire Tri-x 290 4GB

Permalänk
Hjälpsam

Låter som att kylaren monterats fel eller att det är fel på fläktstyrningen.
Kolla upp i vilket varvtal fläkten går i när kortet trottlar.

Och nej det är inte normalt att gå från 90Hz till 30 pga att kortet trottlar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlejoe1999:

Förklara gärna vad många betyder.

Har själv haft ett om du inte förstod det när du läste mina tidigare svar i tråden.

Du menar förklarar?

Är du många eller?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.