ASUS N56J problem med grafikkortet. GTX 760 m

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

ASUS N56J problem med grafikkortet. GTX 760 m

Gott nytt år alla! Oturligt nog börjar 2014 inte lika bra för mig..

Jag har en knappt två månader gammal ASUS N56J som jag har lite problem med. Det är grafikkortet som strular, datorn fungerar fint med den integrerade grafiken. Så till saken jag skulle spela lite CS:GO försökte starta det, det startar inte står att det redan finns en instans som körs. Då går jag in i aktivitetshanteraren och försöker stänga av den. Det går inte att stänga av..så jag startar om datorn. När jag håller på att starta om datorn så fastnar den i nedstängningen på en någon konstig svart skärm. Jag väntar kanske 2-3 min och börjar bli otålig, då gör jag en Norsk avstängning. Datorn startar som vanligt efter det... Men jag känner av att fps är väldigt låg. Undersöker det och hittar i enhetshanteraren att grafikkortet har följande meddelande. "Den här enheten har stoppats eftersom ett problem har rapporterats. (Kod 43)" Sen går man in och kollar på problemkoden så är den 0000002B
.

Jag har googlat lite av problemkoderna men hittar ingenting som funkar. Jag har uppdaterat drivrutinerna för kortet.

Såg på en sida en lite konstig "lösning" som var att inaktivera kortet och sen starta om datorn, sen aktivera det igen. Då står det att kortet fungerar i enhetshanteraren ÄVEN fast det inte fungerar. Sen om man startar om datorn igen så står det att det inte fungerar.

Specs (ifall det hjälper)
http://www.komplett.se/asus-n56jr-156-full-hd-matt/794542#!tab:extra

Är det någon som kan någonting om det här? Kan det vara så att kortet är rökt? Isf tror ni att det går på garantin?

MvH Emil

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Hei:
Håper norsk er OK!
Jeg hadde samme problem på min ASUS N56J. I mitt tilfelle kom det av jeg hadde satt inn en ekstra minnebrikke med annen hastighet (8 GB DDR3-1333) i tillegg til den som satt i fra leverandør (8GB DDR3-1600)
Jeg vet at dette ikke er optimalt, men det så ut til å fungere fint. Men etter en tid oppdaget jeg at NVidia-kortet var disablet på samme vis som hos deg.
Jeg tok ut den nye minnebrikken, og alt fungerte igjen. Deretter har jeg kjøpt om installert ny minnebrikke, 8GB / 1600, og den fungerer fint!

Du skriver ikke noe om RAM i ditt innlegg, men ettersom ditt problem var veldig likt det jeg hadde, tenkte jeg dette kunne være interessant for deg.

Ett tips til slutt: Du må ikke anvende "Norsk avstängning" - det blir bare problem av det!