vilket vattenkylt r9 290x är bäst?

Permalänk
Avstängd

vilket vattenkylt r9 290x är bäst?

tänkte skaffa åtminstone 2. sedan vill man ha ordentlig strömförbrukning, fina strömreglerare och mer minne hade inte heller varit helt fel men man borde klara sig rätt bra med endast 4GB.

verkar komma en del från partnertillverkare men inget jag har sett i butik än.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anjora:

tänkte skaffa åtminstone 2. sedan vill man ha ordentlig strömförbrukning, fina strömreglerare och mer minne hade inte heller varit helt fel men man borde klara sig rätt bra med endast 4GB.

verkar komma en del från partnertillverkare men inget jag har sett i butik än.

Det blir svårt att sia om då vi ju inte heller har dessa kort du frågar efter. Så det blir till att vänta eller googla på recensioner av dessa.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Ska du vattenkyla så gå på referenskort, det är inte alls säkert att det kommer vattenblock till andra kort med custom PCB.

Du kan alltid köra med universal gpu block men då måste du köra en fläkt som kyler VRM's.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Ska du vattenkyla så gå på referenskort, det är inte alls säkert att det kommer vattenblock till andra kort med custom PCB.

Du kan alltid köra med universal gpu block men då måste du köra en fläkt som kyler VRM's.

Jo tyvärr verkar det mest komma referenskort, lite trist då jag hade hoppats på något fetare. Å andra sidan så lär ju referens vara billigare iallafall. Jag vill helst ha kort med garanti om jag köper nytt och all form av luftkylning är uteslutet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anjora:

Jo tyvärr verkar det mest komma referenskort, lite trist då jag hade hoppats på något fetare. Å andra sidan så lär ju referens vara billigare iallafall. Jag vill helst ha kort med garanti om jag köper nytt och all form av luftkylning är uteslutet.

Då är det ju EVGA:s som gäller då det går att byta kylare med deras kort utan garantin försvinner

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Då är det ju EVGA:s som gäller då det går att byta kylare med deras kort utan garantin försvinner

gör evga radeon baserade grafikkort? det var något nytt, och om så skulle vara fallet så är det dumt att betala för två kylare

Permalänk

EVGA gör bara geforce kort.

Fattar inte riktigt, vill du ha ett kort som har vattenblock redan?

Jag har fö. skickat in kort som jag bytt kylare på och det har aldrig vart nåt problem. Även kort med "varranty void" klistermärken. Bara du monterar tillbaks orginalkylaren så bör det va lugnt om nåt mot förmodan skulle hända.

Köp billigaste ref. kortet du hittar och kläm på vattenblock.

Permalänk
Medlem

Powercolor har ett 290x med vattenblock från EK.

http://www.powercolor.com/Global/products_search_VGA.asp?Bus=...

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Avstängd

jag är inte jättesugen på att montera bort orginalkylningen och montera på vattenblocket skälv så om man kan köpa vattenkylt kort från fabrik så är det att föredra

Skrivet av Jays_swe:

Jo detta är ju ett alternativ om man skall ha referenskort.

Permalänk
Skrivet av anjora:

jag är inte jättesugen på att montera bort orginalkylningen och montera på vattenblocket skälv så om man kan köpa vattenkylt kort från fabrik så är det att föredra

Jo detta är ju ett alternativ om man skall ha referenskort.

Då har du i princip ett alternativ, och det är powercolor kortet med ek block.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anjora:

gör evga radeon baserade grafikkort? det var något nytt, och om så skulle vara fallet så är det dumt att betala för två kylare

Nej fel av mig men du menar att det kommer redan färdiga vattenkylda? Detta var jag var inne på från början men då gäller mitt första svar fortfarande.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Känns lite som att om du inte vill(vågar?) montera vattenblocket själv så bör du nog inte skaffa vattenkylning från första början.

Köpa färdigt med block kan man ju göra men det är väl knappast optimalt. Inte direkt prisvärt och det blir betydligt svårare att sälja kortet begagnat i framtiden.

Va sen gäller block till none reference PCB så brukar dom iaf släppa till tex. Asus DCII / Matrix och MSI Lightning (och även EVGA Classy men dom är ju endast Geforce.)

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Skrivet av Tbax:

Känns lite som att om du inte vill(vågar?) montera vattenblocket själv så bör du nog inte skaffa vattenkylning från första början.

Köpa färdigt med block kan man ju göra men det är väl knappast optimalt. Inte direkt prisvärt och det blir betydligt svårare att sälja kortet begagnat i framtiden.

Va sen gäller block till none reference PCB så brukar dom iaf släppa till tex. Asus DCII / Matrix och MSI Lightning (och även EVGA Classy men dom är ju endast Geforce.)

Där har du helt klart en poäng, det är ganska mkt mer komplicerat att bygga en loop jämfört med att montera ett vattenblock. Och ska man kyla 2x290x och cpu bör man köra minst 2x360 rads(inga slim rads då)

Efter att man byggt en loop så bör man ju ha viss erfarenhet dock.

Ref korten brukar inte va direkt dåliga, snarare bra. Powercolors variant med ett riktigt ek block är nog en av dom bättre lösningarna då man får ett bra block och ingen halvtaskig lösning som bara kyler gpu.

Permalänk
Avstängd

Naturligtvis kan jag tänka mig att på egen hand sätta på vattenblock men då måste det ju bli billigare eller bättre än om man köper färdigmonterat från fabrik. Vram kan man ju alltid kyla passivt men det är värre med spänningsreglerarna, och därför är inte universalblock ett alternativ för mig, dock kommer jag nog skita i att köpa ett block som täcker baksidan av kortet utan köra på en diy lösning där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

Naturligtvis kan jag tänka mig att på egen hand sätta på vattenblock men då måste det ju bli billigare eller bättre än om man köper färdigmonterat från fabrik. Vram kan man ju alltid kyla passivt men det är värre med spänningsreglerarna, och därför är inte universalblock ett alternativ för mig, dock kommer jag nog skita i att köpa ett block som täcker baksidan av kortet utan köra på en diy lösning där.

Kanske kolla på sluten vattenkylning och en lösning som NZXT G10 ? Varför är det så viktigt att vattenkyla för dig ? Finns det någon anledning ? För i nuet är luftkylning väldigt effektivt och kan klara av nästintill alla situationer utan problem.

Egen vattenkylning med loop och allt i nuet är mer än kul grej än något optimalt eller nödvändigt för hårdvara.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Kanske kolla på sluten vattenkylning och en lösning som NZXT G10 ? Varför är det så viktigt att vattenkyla för dig ? Finns det någon anledning ? För i nuet är luftkylning väldigt effektivt och kan klara av nästintill alla situationer utan problem.

Egen vattenkylning med loop och allt i nuet är mer än kul grej än något optimalt eller nödvändigt för hårdvara.

Luftkylning på gpu effektivt? Hmm, måste missat nåt.

Vattenkylning är vida överlägset allt vad luftkylning nånsin kan prestera. Du kan ha ett system med dubbla 290's och cpu@5Ghz som är knäpptyst vid full last, vilket är lite svårt på luftkylning. Man kan överklocka mycket högre, mina 7970's går spelstabilt i timmar @1350Mhz på gpu, går aldrig över 30C vid rumstemp 20C. När dom gick på luftkylning var 1200Mhz sådär stabilt i spel. Ju lägre temps ju bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohanFalk:

Kanske kolla på sluten vattenkylning och en lösning som NZXT G10 ? Varför är det så viktigt att vattenkyla för dig ? Finns det någon anledning ? För i nuet är luftkylning väldigt effektivt och kan klara av nästintill alla situationer utan problem.

Egen vattenkylning med loop och allt i nuet är mer än kul grej än något optimalt eller nödvändigt för hårdvara.

För att jag inte står ut med fläktar även om dom är effektiva och att jag vill kunna klocka max. För mig är det viktigt med extremt låg ljudnivå. Jag skrev VATTENkylning inte mellanting i stil med antic kühler 920.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Luftkylning på gpu effektivt? Hmm, måste missat nåt.

Vattenkylning är vida överlägset allt vad luftkylning nånsin kan prestera. Du kan ha ett system med dubbla 290's och cpu@5Ghz som är knäpptyst vid full last, vilket är lite svårt på luftkylning. Man kan överklocka mycket högre, mina 7970's går spelstabilt i timmar @1350Mhz på gpu, går aldrig över 30C vid rumstemp 20C. När dom gick på luftkylning var 1200Mhz sådär stabilt i spel. Ju lägre temps ju bättre.

Jag säger inte att vattenkylning är mindre effektivt, jag använder själv vattenkylning. Bara att det är komplett möjligt att få en dator knäpptyst med luftkylning i nuet med helt acceptabla temperaturer. Är också ett mycket billigare och enklare alternativ.

Skrivet av anjora:

För att jag inte står ut med fläktar även om dom är effektiva och att jag vill kunna klocka max. För mig är det viktigt med extremt låg ljudnivå. Jag skrev VATTENkylning inte mellanting i stil med antic kühler 920.

Jag skrev det för att det verkar som det är just vad du vill ha, ett mellanting. Ett mycket billigare val för någon som kanske inte är redo, har ork eller tid för att bygga ett eget system. Jag gav dig bara ett alternativ.

Eftersom du skriver att du inte står ut med fläktar gissar jag att du kommer använda dig av ett passivt system ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Jag säger inte att vattenkylning är mindre effektivt, jag använder själv vattenkylning. Bara att det är komplett möjligt att få en dator knäpptyst med luftkylning i nuet med helt acceptabla temperaturer. Är också ett mycket billigare och enklare alternativ.

En komplett tyst dator i idle kanske, men inte i load.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohanFalk:

Eftersom du skriver att du inte står ut med fläktar gissar jag att du kommer använda dig av ett passivt system ?

Det finns lite olia sätt att slippa fläktljudet med vattenkylning
-kyla med isvatten(bäst prestanda)
-ha extremt lång slang(kanske över 100m)
-ha fläktarna+radiator i en annan del av hemmet
-ha passivt kyld radiator(sämst prestanda)

Jag använder ett mellanting för processorn nu(antec 920) och rent prestandamässigt så finns inget att klaga på men ljudnivån blir för hög i load.

Permalänk

Lång slang och radden på balkongen is the shit!

Med rejält tilltagna radiatorer så är det inga problem att köra helt passivt när man bara slösurfar, sen kan man dra på fläktarna lite när man spelar eller vad man gör som lastar datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

En komplett tyst dator i idle kanske, men inte i load.

Är utan tvekan möjligt att göra en dator helt tyst under belastning med luftkylning, dock kommer det bli en fråga om prestanda mot ljudnivå. Alltså det blir inte att dra några extrema överklockningar, mindre visst men inte några max möjligt tills grafikkortet ger upp.

Jag säger som sagt inte att vattenkylning är en dålig ide eller ineffektivt, bara frågade om han är beredd på vad han ger sig in på och om det är komplett nödvändigt eftersom det inte skrevs om tidigare i tråden. Vattenkylning är ett väldigt bra val om man har pengarna, orken och tiden för det.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Lång slang och radden på balkongen is the shit!

http://piclair.com/data/kbi3b.jpg

Med rejält tilltagna radiatorer så är det inga problem att köra helt passivt när man bara slösurfar, sen kan man dra på fläktarna lite när man spelar eller vad man gör som lastar datorn.

Bildas inte kondens om Radden är på balkongen?

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Lång slang och radden på balkongen is the shit!

http://piclair.com/data/kbi3b.jpg

Med rejält tilltagna radiatorer så är det inga problem att köra helt passivt när man bara slösurfar, sen kan man dra på fläktarna lite när man spelar eller vad man gör som lastar datorn.

Jo det finns helt klart fördelar att ha radiatorn på balkongen, om man kyler med isvatten så måste man ju göra ny is vid jämna mellanrum. Tyvärr har jag ingen möjlighet att ha radiatorn på balkongen eller en annan del av lägenheten i dagsläget.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Är utan tvekan möjligt att göra en dator helt tyst under belastning med luftkylning, dock kommer det bli en fråga om prestanda mot ljudnivå. Alltså det blir inte att dra några extrema överklockningar, mindre visst men inte några max möjligt tills grafikkortet ger upp.

Jag säger som sagt inte att vattenkylning är en dålig ide eller ineffektivt, bara frågade om han är beredd på vad han ger sig in på och om det är komplett nödvändigt eftersom det inte skrevs om tidigare i tråden. Vattenkylning är ett väldigt bra val om man har pengarna, orken och tiden för det.

Får du en dator med 2st 290's helt tyst så vet du nåt som övriga världen inte vet. Även med Accellero extreme på så låter det, jag har en accellero liggandes själv och det är ju inte samma sport som vattenkylning ens.

Skrivet av Bra Hemsida:

Bildas inte kondens om Radden är på balkongen?

Kan bli kondens på slangar, men inte så att det stör för än man är nere på iaf -10C i vatten temp.

Skrivet av anjora:

Jo det finns helt klart fördelar att ha radiatorn på balkongen, om man kyler med isvatten så måste man ju göra ny is vid jämna mellanrum. Tyvärr har jag ingen möjlighet att ha radiatorn på balkongen eller en annan del av lägenheten i dagsläget.

Jag kör rads på balkongen när jag benchar, vilket jag gör ganska mkt. Står inte ute jämt. Har en riktig 1080 rad på ingång som jag ska köra på balkongen. Allt som fattas är en jäkla massa minus grader

Permalänk

Har för mig att dom första 290x led av coil whine? Inte så kul om man lägger tid och pengar på vattenkylning. Har för mig att det nämndes i början av "SweClockers sammanfattar 2013" men det kan var fel.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kdk_warhead:

Har för mig att dom första 290x led av coil whine? Inte så kul om man lägger tid och pengar på vattenkylning. Har för mig att det nämndes i början av "SweClockers sammanfattar 2013" men det kan var fel.

har aldrig haft bekymmer med coilwhine med mina kort jag ägt.
vattenkyler mitt 290 utan problem.

skulle peka på att en del nätagg ofta strular med coilwhine som effekt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Har för mig att dom första 290x led av coil whine? Inte så kul om man lägger tid och pengar på vattenkylning. Har för mig att det nämndes i början av "SweClockers sammanfattar 2013" men det kan var fel.

Det var 7990.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Ok my bad.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W