Samsung ökar produktionskapaciteten av OLED under 2014

Permalänk
Melding Plague

Samsung ökar produktionskapaciteten av OLED under 2014

Under 2014 väntas Samsung öka produktionskapaciteten av OLED-paneler med 33 procent, men trots det väntas tekniken få ett fortsatt begränsat genomslag på tv-marknaden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När priset för OLED ligger runt 15-20k, då kan jag tänka mig att skaffa en 4K LCD känns, nja sådär.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Nästa TV kommer nog att bli en OLED då jag inte står ut med den dåliga svärtan på LED-LCD, något jag oroar mig för är dock de vita tonerna, om de kommer vara lika gulaktiga som på mobiler med (AM)OLED... time will tell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronärtskocka:

Nästa TV kommer nog att bli en OLED då jag inte står ut med den dåliga svärtan på LED-LCD, något jag oroar mig för är dock de vita tonerna, om de kommer vara lika gulaktiga som på mobiler med (AM)OLED... time will tell.

Låter det vara osagt om användaren som recenserat LG:s OLED faktiskt har införskaffat en, men han verkar kunna sitt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2185117

Läser man de minus han rabblar upp så känner jag att OLED verkar, ja, inte så pörskans bra som man hade trott?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Är dom först med 4k120 alt. 8k60 ihop med kommande DP 1.3/2.0 för bandbredden som krävs för det så fine, annars är det bara att låta det ta den tid det tar då det inte tillför nåt som saknas. Kan leva 5år till utan OLED då det är den tid i snitt jag haft en skärm i snitt och kan dra ut lite om OLED är ens nära verklighet.
Givetvis är det storlek 28-32" som är intressant för datorer, inte större/mindre då 24" är för smått för upplösningen UHD/4k och nämda är optimalt för 4k utan gammalt trams som massvis med AA som krävs vid 39"+ igen för att dölja defekter och enbart kräver hårdvara som inte kan driva det ordentligt.

TV:n kommer inte bytas i första taget då inget nytt kan konkurrerar med Panasonics nerlaggda plasma så på TV sidan är dom iskalla för mig och mest en lätt gäspning.
Tar ju betydligt längre tid att få genomslag på TV sidan med 4k än på datorsidan där 2014 sägs vara året det tar fart på allvar med 4k på datorer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elakekocken:

Låter det vara osagt om användaren som recenserat LG:s OLED faktiskt har införskaffat en, men han verkar kunna sitt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2185117

Läser man de minus han rabblar upp så känner jag att OLED verkar, ja, inte så pörskans bra som man hade trott?

Fast mycket av det där verkar ju vara svammel. Digitala och analoga färger? Kollar man lite seriösa tester så får OLED väldigt bra betyg, oftast bättre än plasma, men det är fortfarande svindyrt tyvärr.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Fast mycket av det där verkar ju vara svammel. Digitala och analoga färger? Kollar man lite seriösa tester så får OLED väldigt bra betyg, oftast bättre än plasma, men det är fortfarande svindyrt tyvärr.

Precis som vilken annan halvny teknik som helst.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Fast mycket av det där verkar ju vara svammel. Digitala och analoga färger? Kollar man lite seriösa tester så får OLED väldigt bra betyg, oftast bättre än plasma, men det är fortfarande svindyrt tyvärr.

Det sitter väl någon stackare och blandar färger på stenåldersvis, 100% naturligt, inuti hans TV.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

4K LCD känns, nja sådär.

Då måste ju en LCD med vanlig full HD vara totalt värdelöst i dina ögon?
Jag kör iofs plasma, men ovanstående känns ändå som en lite av en överdrift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Då måste ju en LCD med vanlig full HD vara totalt värdelöst i dina ögon?
Jag kör iofs plasma, men ovanstående känns ändå som en lite av en överdrift.

Nu lille vän förstod du nog inte hela sammanhanget.

När priset för OLED ligger runt 15-20k, då kan jag tänka mig att skaffa en 4K LCD känns, nja sådär. <--- Det känns sådär med en 4K LCD för 20K, då kan jag lika gärna vänta på OLED 4K.
...Och så var det med den saken!

Ingenting i min text förtäljde att jag tyckte att någonting var värdelöst.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.