Vilket PC-program för att redigera greenscreens?

Permalänk
Avstängd

Vilket PC-program för att redigera greenscreens?

Tjena!

Jag har nyligen köpt greenscreen (grönt ikea-tyg 1,5x3,28m) och jag undrar
vilket pc-program ni rekommenderar för att sedan klistra in eller "chroma-keya"
in dem med (har inte lärt mig alla termer ännu, men gör det snart).

Jag undrar vilket bra redigeringsprogram för pc
jag bör använda då efter jag filmat på greenscreenen?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Är det film eller bild vi snackar om här?

Gissar på film...

Jag personligen använder Sony Vegas Pro 12 till att redigera green/blue screens vilket är ganska användarvänligt när man väl lärt sig grunderna, men det samma sägs om After Effects (vilket jag inte orkat lärt mig, än..) så jag vet faktiskt inte vilket som är bäst. Dock så kostar ju båda två en hel del ifall du funderar på att köpa ett program lagligt. Genom en enkel Google sökning fick jag upp flera resultat som verkar duga, klicka på nedanstående länk.

Let me Google that for you.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: i7-4770K @ 3.5GHz GPU: GTX 780 OC 3GB RAM: 8GB (2 x 4GB) @ 1,333MHz MB: G1.Sniper Z87
SSD: 250GB Samsung 840 Basic HDD: WD Desktop Green 3TB PSU: CoolerMaster G750M @ 750W.

Permalänk
Medlem

Att keya en greenscreen proffsigt är en konst som tar tid att lära sig. Bra plugin (exempelvis KeyLigth, som följer med som standard till After effects) kan åstadkomma bra resultat med enkla medel, men att nå den där sista lilla biten till ett riktigt bra resultat kräver jobb.

Om du står mellan Vegas eller After Effects är After Effects det självklara valet. After effects är gjort för sånt här (det är ett motion graphics/compositing-program, och detta faller under kategorin compositing.).

Vill du steppa upp till ännu proffsigare miljöer är det exempelvis Nuke som gäller. Men då blir inlärningskurvan desto brantare.

Har du aldrig använt AE bör du kolla tutorials för att komma igång. Vanligaste sidan att göra det på är videocopilot.com. Kolla deras grundkurs, sen hoppar du rakt in på någon tutorial om att keya.

När du filmar din greenscreen, tänk på att det gröna måste vara VÄLDIGT VÄL ljussatt. Det får inte vara dassigt/mörk. Du ljussätter greenscreenen och din person separat, och låter aldrig skuggor från personen falla på greenscreenen. Om det gör det får du blåsa på med mer ljus på skärmen tills skuggorna försvinner.
Även om du vill att personen ska keyas in i en mörk miljö så måste ändå själva greenscreenen vara väl upplyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adam_b25:

hej jag är ny på swecl#ckers och har två frågor undar om någon/du kunde svara på dem:D 1. hur ställer man frågor så som hapone gjorde? :S 2. vet du vart man kan köpa typ 200 x 400 cm tyger/green-screens billigt?

....................^^^^^^
...................._______...
................/..0.........0..\
.............G|........J.........|G
...............\.....\___/...../
................\_________/

Välkommen till Sweclockers.

Jag kunde bara hitta green screen hos kjell.

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/foto-video/fototillbehor/ovriga-tillbehor/greenscreen-3x2-meter-p57189

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan