Fick fel vara vid köp, ska jag returnera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lövånger
Registrerad
Okt 2013

Fick fel vara vid köp, ska jag returnera?

Kanske inte direkt fel, men iaf.
Jag köpte en vara och när jag packade upp den idag så var det den bättre/nyare versionen. Denna är dyrare, så jag ställer mig frågan:
Ska jag returnera den eller ska jag vänta ifall företaget hör av sig och ber mig returnera den?
Bryter jag mot någon lag om jag behåller den, även om de aldrig hör av sig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karleby
Registrerad
Jun 2012

Ställ dig den moraliska frågan:Skulle jag behålla om jag fick en sämre/billigare modell?

Misstänker du svarar nej, och då vet du!

Är dessutom lagbrott att behålla, fastän butiken inte märker det.

Skickades från m.sweclockers.com

Feministers ideologi bottnar i att män är svin och kvinnor ska vara lika bra

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rosornas stad
Registrerad
Dec 2004

Ärlighet varar längst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Partille
Registrerad
Okt 2001

Det kan ju vara så att dom har slut på din vara och valt att uppgradera till en bättre modell för dig.

Det är bättre att brinna intensivt i stället för att vittra bort

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Har du fått fel vara ska du självklart returnera varan, du har inte fått det du beställt/betalat för.

☢ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 1TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
🎥 Intel 2500k • Asus P8P67 Pro • AMD Radeon HD5850 • be quiet! Pure Power L8 530w • Samsung EVO 850 120GB • 1 + 3TB
📞 HTC U11+
🎧 Cowon Plenue J • Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lövånger
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av TheFlyingFin:

Ställ dig den moraliska frågan:Skulle jag behålla om jag fick en sämre/billigare modell?

Misstänker du svarar nej, och då vet du!

Är dessutom lagbrott att behålla, fastän butiken inte märker det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska höra med butiken någon dag, men jag misstänker att de skickade rätt endå.
Kollar man på deras hemsida så säljer de själva inte den dyrare produkten, men den äldre säljer de. Den äldre produkten i fråga är även Discontinued om man ska tro tillverkarens hemsida, och den har ersatts av produkten jag fick istället. Tror att det handlar om en uppdatering, som butiken inte informerat om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lövånger
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av Dan_The_Man:

Det kan ju vara så att dom har slut på din vara och valt att uppgradera till en bättre modell för dig.

Det är min misstanke, då den produkten jag fick inte säljs via butiken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av TheSkiingUnicorn:

Det är min misstanke, då den produkten jag fick inte säljs via butiken.

Fast... du har väl ändå beställt den äldre varianten av butiken från början? Annars har du ju fått rätt vara.

☢ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 1TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
🎥 Intel 2500k • Asus P8P67 Pro • AMD Radeon HD5850 • be quiet! Pure Power L8 530w • Samsung EVO 850 120GB • 1 + 3TB
📞 HTC U11+
🎧 Cowon Plenue J • Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av TheFlyingFin:

Ställ dig den moraliska frågan:Skulle jag behålla om jag fick en sämre/billigare modell?

Misstänker du svarar nej, och då vet du!

Är dessutom lagbrott att behålla, fastän butiken inte märker det.

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på vilka knep handeln tar till för att lura gemene man att köpa saker han inte behöver
och deras sätt att arbeta med befintliga kunder vid problem och frågor så skulle jag
tänka om både en och två gånger innan jag blandar in moral och handel i samma tanke.
Men det är bara mina 2 ören...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2011

Är den dyrare kan de i framtiden om de upptäcker sitt misstag (inom ett visst antal år) skicka en faktura till dig med beloppet som är kvar. Du är skyldig att anmäla. (Men de är skyldiga att lösa det åt dig utan att du t.ex. måste åka till Posten om du inte vill det)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karleby
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av cabraja:

Med tanke på vilka knep handeln tar till för att lura gemene man att köpa saker han inte behöver
och deras sätt att arbeta med befintliga kunder vid problem och frågor så skulle jag
tänka om både en och två gånger innan jag blandar in moral och handel i samma tanke.
Men det är bara mina 2 ören...

Då kommer mina 2 Bara för att de kör metoder uppfunna av den onde själv behöver inte jag göra det Man ska alltid behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Skickades från m.sweclockers.com

Feministers ideologi bottnar i att män är svin och kvinnor ska vara lika bra

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lövånger
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av Batman:

Fast... du har väl ändå beställt den äldre varianten av butiken från början? Annars har du ju fått rätt vara.

Jag beställde varan, utan att veta om att det fanns en nyare version av den. Den nyare versionen finns inte heller på Prisjakt, utan jag gissar helt enkelt att en uppdatering av produkten skett.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av TheFlyingFin:

Då kommer mina 2 Bara för att de kör metoder uppfunna av den onde själv behöver inte jag göra det Man ska alltid behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag höll helt med dig för 20 år sedan och det funkade perfekt. Då var handeln annorlunda också...
Det var inte ofta man såg en reklam exempel "Köp 2 betala för en" och sedan en liten text under detta som inte ens syns i tv
där det står: Gäller endast då du handlar för 14 miljoner. Endast det vi vill ge dig inte det du vill ha. För det mesta skit som vi inte vill ha kvar. OSV...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

Nu har du ju skrivit här angående att du fått fel produkt så uppenbarligen är du medveten om det, men beroende på vad det rör sig om så tror jag inte att du skulle åka dit för något om produkterna i fråga är lika nog så att du inte har någon anledning att misstänka/tro att du fått fel vara. Vet inte hur lagen ser ut, och vad praxis är. Vill ju nog minnas iaf. att i tvister så kommer god tro hyfsat långt. Om varorna är orimligt olika så att det ska vara uppenbart att du fått fel, och ändå behåller utan att informera, så lär det nog hamna under ond tro och lagbrott.

Eller något i den stilen, har inte verifierat i lagar vad som är fallet, utan skriver endast vad jag tror och har fått för mig. Korrigera mig gärna (men länka i så fall till källor som underbygger argument/påståenden).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av TheSkiingUnicorn:

Jag beställde varan, utan att veta om att det fanns en nyare version av den. Den nyare versionen finns inte heller på Prisjakt, utan jag gissar helt enkelt att en uppdatering av produkten skett.

Då är det säkert rätt, skicka ett mail till företaget och dubbelkolla så lär det ju lätta på samvetet när du får bekräftat att det stämmer. Hade du bestämt dig för att behålla produkten från början utan att kontakta och verifiera med butiken hade du inte skapat den här tråden (eller det är iaf. så jag tolkar tråden). Ev. att tråden är ett försök att rättfärdiga att inte kontakta butiken, jag inte är inte helt säker på vilket det rör sig om...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2003

Moralkärringar kan gå och lägga sig, till att börja med.
Tycker det är patetiskt att se alla dessa inlägg om hur "självklart" det är att skicka tillbaka, men ändå tror jag de flesta av dessa predikare hade behållit grejen själva ändå. För det är ju så idag, att man ofta gärna tänker annorlunda när det berör någon annan än när det berör en själv.

Jag hade nog säkerligen tagit chansen och behållt det du nu fick. Vill du vara riktigt kosher kan du ju alltid maila och fråga om det verkligen blev rätt - lär få som svar att det skett något misstag/missförstånd men att du glatt skall behålla det du nu fick.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lövånger
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av Simcon:

Då är det säkert rätt, skicka ett mail till företaget och dubbelkolla så lär det ju lätta på samvetet när du får bekräftat att det stämmer. Hade du bestämt dig för att behålla produkten från början utan att kontakta och verifiera med butiken hade du inte skapat den här tråden (eller det är iaf. så jag tolkar tråden). Ev. att tråden är ett försök att rättfärdiga att inte kontakta butiken, jag inte är inte helt säker på vilket det rör sig om...

Ringde och frågade, det visade sig att de glömt uppdatera produktsidan. Jag får behålla varan utan extra kostnad, som tack.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av TheSkiingUnicorn:

Ringde och frågade, det visade sig att de glömt uppdatera produktsidan. Jag får behålla varan utan extra kostnad, som tack.

Inte ett lagbrott, dom kan dock skicka efterkrav i form av en faktura om dom upptäcker att dom skickat dig fel vara. Tror butiken har upp till två år att skicka en faktura i efterhand. Det blir dock ett lagbrott om han väljer att inte betala den nya fakturan.

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2002

Samt att du vid eventuella garantiärenden får problem, då varan och kvittot inte stämmer överens.

System:\Dator\Spel>2600k¤4.5ghz_-_8Gb_-_670GTX_OC_-_Xonar_DX.exe
System:\Dator\Laptop>Samsung_-_535U3C-A01.com