Fick fel vara vid köp, ska jag returnera?

Permalänk
Medlem

Fick fel vara vid köp, ska jag returnera?

Kanske inte direkt fel, men iaf.
Jag köpte en vara och när jag packade upp den idag så var det den bättre/nyare versionen. Denna är dyrare, så jag ställer mig frågan:
Ska jag returnera den eller ska jag vänta ifall företaget hör av sig och ber mig returnera den?
Bryter jag mot någon lag om jag behåller den, även om de aldrig hör av sig?

Permalänk
Medlem

Ställ dig den moraliska frågan:Skulle jag behålla om jag fick en sämre/billigare modell?

Misstänker du svarar nej, och då vet du!

Är dessutom lagbrott att behålla, fastän butiken inte märker det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk

Det kan ju vara så att dom har slut på din vara och valt att uppgradera till en bättre modell för dig.

Visa signatur

Det är bättre att brinna intensivt i stället för att vittra bort

Permalänk
Medlem

Har du fått fel vara ska du självklart returnera varan, du har inte fått det du beställt/betalat för.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Ställ dig den moraliska frågan:Skulle jag behålla om jag fick en sämre/billigare modell?

Misstänker du svarar nej, och då vet du!

Är dessutom lagbrott att behålla, fastän butiken inte märker det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska höra med butiken någon dag, men jag misstänker att de skickade rätt endå.
Kollar man på deras hemsida så säljer de själva inte den dyrare produkten, men den äldre säljer de. Den äldre produkten i fråga är även Discontinued om man ska tro tillverkarens hemsida, och den har ersatts av produkten jag fick istället. Tror att det handlar om en uppdatering, som butiken inte informerat om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dan_The_Man:

Det kan ju vara så att dom har slut på din vara och valt att uppgradera till en bättre modell för dig.

Det är min misstanke, då den produkten jag fick inte säljs via butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSkiingUnicorn:

Det är min misstanke, då den produkten jag fick inte säljs via butiken.

Fast... du har väl ändå beställt den äldre varianten av butiken från början? Annars har du ju fått rätt vara.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Ställ dig den moraliska frågan:Skulle jag behålla om jag fick en sämre/billigare modell?

Misstänker du svarar nej, och då vet du!

Är dessutom lagbrott att behålla, fastän butiken inte märker det.

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på vilka knep handeln tar till för att lura gemene man att köpa saker han inte behöver
och deras sätt att arbeta med befintliga kunder vid problem och frågor så skulle jag
tänka om både en och två gånger innan jag blandar in moral och handel i samma tanke.
Men det är bara mina 2 ören...

Permalänk
Medlem

Är den dyrare kan de i framtiden om de upptäcker sitt misstag (inom ett visst antal år) skicka en faktura till dig med beloppet som är kvar. Du är skyldig att anmäla. (Men de är skyldiga att lösa det åt dig utan att du t.ex. måste åka till Posten om du inte vill det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabraja:

Med tanke på vilka knep handeln tar till för att lura gemene man att köpa saker han inte behöver
och deras sätt att arbeta med befintliga kunder vid problem och frågor så skulle jag
tänka om både en och två gånger innan jag blandar in moral och handel i samma tanke.
Men det är bara mina 2 ören...

Då kommer mina 2 Bara för att de kör metoder uppfunna av den onde själv behöver inte jag göra det Man ska alltid behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Fast... du har väl ändå beställt den äldre varianten av butiken från början? Annars har du ju fått rätt vara.

Jag beställde varan, utan att veta om att det fanns en nyare version av den. Den nyare versionen finns inte heller på Prisjakt, utan jag gissar helt enkelt att en uppdatering av produkten skett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Då kommer mina 2 Bara för att de kör metoder uppfunna av den onde själv behöver inte jag göra det Man ska alltid behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag höll helt med dig för 20 år sedan och det funkade perfekt. Då var handeln annorlunda också...
Det var inte ofta man såg en reklam exempel "Köp 2 betala för en" och sedan en liten text under detta som inte ens syns i tv
där det står: Gäller endast då du handlar för 14 miljoner. Endast det vi vill ge dig inte det du vill ha. För det mesta skit som vi inte vill ha kvar. OSV...

Permalänk
Medlem

Nu har du ju skrivit här angående att du fått fel produkt så uppenbarligen är du medveten om det, men beroende på vad det rör sig om så tror jag inte att du skulle åka dit för något om produkterna i fråga är lika nog så att du inte har någon anledning att misstänka/tro att du fått fel vara. Vet inte hur lagen ser ut, och vad praxis är. Vill ju nog minnas iaf. att i tvister så kommer god tro hyfsat långt. Om varorna är orimligt olika så att det ska vara uppenbart att du fått fel, och ändå behåller utan att informera, så lär det nog hamna under ond tro och lagbrott.

Eller något i den stilen, har inte verifierat i lagar vad som är fallet, utan skriver endast vad jag tror och har fått för mig. Korrigera mig gärna (men länka i så fall till källor som underbygger argument/påståenden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSkiingUnicorn:

Jag beställde varan, utan att veta om att det fanns en nyare version av den. Den nyare versionen finns inte heller på Prisjakt, utan jag gissar helt enkelt att en uppdatering av produkten skett.

Då är det säkert rätt, skicka ett mail till företaget och dubbelkolla så lär det ju lätta på samvetet när du får bekräftat att det stämmer. Hade du bestämt dig för att behålla produkten från början utan att kontakta och verifiera med butiken hade du inte skapat den här tråden (eller det är iaf. så jag tolkar tråden). Ev. att tråden är ett försök att rättfärdiga att inte kontakta butiken, jag inte är inte helt säker på vilket det rör sig om...

Permalänk
Medlem

Moralkärringar kan gå och lägga sig, till att börja med.
Tycker det är patetiskt att se alla dessa inlägg om hur "självklart" det är att skicka tillbaka, men ändå tror jag de flesta av dessa predikare hade behållit grejen själva ändå. För det är ju så idag, att man ofta gärna tänker annorlunda när det berör någon annan än när det berör en själv.

Jag hade nog säkerligen tagit chansen och behållt det du nu fick. Vill du vara riktigt kosher kan du ju alltid maila och fråga om det verkligen blev rätt - lär få som svar att det skett något misstag/missförstånd men att du glatt skall behålla det du nu fick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Då är det säkert rätt, skicka ett mail till företaget och dubbelkolla så lär det ju lätta på samvetet när du får bekräftat att det stämmer. Hade du bestämt dig för att behålla produkten från början utan att kontakta och verifiera med butiken hade du inte skapat den här tråden (eller det är iaf. så jag tolkar tråden). Ev. att tråden är ett försök att rättfärdiga att inte kontakta butiken, jag inte är inte helt säker på vilket det rör sig om...

Ringde och frågade, det visade sig att de glömt uppdatera produktsidan. Jag får behålla varan utan extra kostnad, som tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSkiingUnicorn:

Ringde och frågade, det visade sig att de glömt uppdatera produktsidan. Jag får behålla varan utan extra kostnad, som tack.

Inte ett lagbrott, dom kan dock skicka efterkrav i form av en faktura om dom upptäcker att dom skickat dig fel vara. Tror butiken har upp till två år att skicka en faktura i efterhand. Det blir dock ett lagbrott om han väljer att inte betala den nya fakturan.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Samt att du vid eventuella garantiärenden får problem, då varan och kvittot inte stämmer överens.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com