Räcker 100 W för dessa komponenter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Aug 2003

Räcker 100 W för dessa komponenter?

Hur många watt kan dessa delar tänkas dra och tror ni att man klarar sig med ett nätagg som levererar 100 W?

INTEL PENTIUM DUAL CORE G3220 3.0GHZ
GIGABYTE GA-H81M-S2PV H81 S-1150 M-ATX
KINGSTON SSDNOW V300 120GB SSD
CORSAIR 2GB DDR3 1333MHZ

Tack på förhand!

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Åbo, Finland
Registrerad
Feb 2004

Endast processorn har en tdp på 54w, så där har du ju lite att gå på..
De e bara ti börja räkna.

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010

ett tag klarar den nog sig med det.

om du har pengarna för 150w så tar du det (antar att det är pico-psu eller externt nätagg du ska använda.)

Intel I5 2500 max turbo inställt så 3.9 ghz på 4 cores o 4.1 på 1. blandat 16 gb @ 1333 mhz moderkort P8z77-V-LX, gtx 780 msi gaming och nätagg plexgear 600w SSD: 60 gb intel 330

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av WongFeiHung:

Endast processorn har en tdp på 54w, så där har du ju lite att gå på..
De e bara ti börja räkna.

TDP är inte lika med max power consumption, men man kan få en indikation i vilken region man spelar i.

Ontopic:
Ärligt talat så ser jag inget problem med ett 100w för de komponentera, så länge det bara är dom och inget annat som också ska kopplas in.
Det skadar dock egentligen inte att ha en lite större marginal, så ett 150w nätagg kan vara bra om du vill koppla in fler hårddiskar eller så i framtiden, men är budgeten tight så kör på 100w agget du.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Aug 2003

Det som ska kopplas in ytterligare är en kontrollenhet från skattemyndigheten samt en kvittoskrivare - båda via ÚSB och med egen strömförsörjning. Sam mus och tangentbord förstås.

Nätagget är ett minst 13 år gammalt nätagg från en Packard Bell-dator... Har tyvärr inte mycket att välja på då datorn måste kunnas användas på måndag och inget finns att köpa i affären som får plats i det chassit :/

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av Red Beaver:

Det som ska kopplas in ytterligare är en kontrollenhet från skattemyndigheten samt en kvittoskrivare - båda via ÚSB och med egen strömförsörjning. Sam mus och tangentbord förstås.

Nätagget är ett minst 13 år gammalt nätagg från en Packard Bell-dator... Har tyvärr inte mycket att välja på då datorn måste kunnas användas på måndag och inget finns att köpa i affären som får plats i det chassit :/

Då var det inte kanske en tight budget utan en tight deadline som är problemet?

Ett 13år gammalt nätagg kan man aldrig veta vad det egentligen ger eller hur länge det kommer att funka ifall det går igång.
Men har väl svårt att se att det inte skulle vara värt att testa iom deadlinen.

Beställ dock ett nytt redan idag så att du har det asap.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2008

100watt är inga problem. Kör en motsvarande dator och den idlar på 20-30 watt. Maxar man den är det fortfarande långt till 100 watt.

DOCK så är ett 13 år gammal nätagg inte att rekomendera då det: 1. har tappat effekt med ålder och knappast kan leverera 100watt längre och 2. inte är anpassad att leverera ström i de spänningar en ny dator behöver. Dagens datorer förbrukar mestadelen av strömen från 12 volt linan och inte som tidigare 3.3 och 5 volt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av nikwad:

Då var det inte kanske en tight budget utan en tight deadline som är problemet?

Ett 13år gammalt nätagg kan man aldrig veta vad det egentligen ger eller hur länge det kommer att funka ifall det går igång.
Men har väl svårt att se att det inte skulle vara värt att testa iom deadlinen.

Beställ dock ett nytt redan idag så att du har det asap.

Både tight budget och tight deadline är ett problem

Sitter och skriver från datorn i fråga just nu och det gamla nätagget driver den och det verkar gå fint. Ska stresstesta senare och se så den klarar belastning.
Jo jag hade tänkt skaffa ett nytt nätagg hyfsat snart. Nätagget har dock rullat på bra varje arbetsdag de senaste 3-4 åren i datorn agget kommer från. Så några månader till klarar den nog om inte de nya komponenterna belastar den alldeles för hårt.

Några tips på små nätagg på runt 150 W? Max 8 cm högt och 10 cm djupt +/- några mm. Hyfsat billigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar/Malmö
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Red Beaver:

Har ju annars Inet och Webbhallen i Malmö där du kan köpa nätagg på måndag morgon. Vad är det som gör att ett nytt nätagget inte får plats i lådan då? Custom Packard Bell chassi?

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro/PSUBeQuietDarkPowerPro1000w/ Moderkort:ASUS Z170 PRO GAMING/AURA/CPU:i7-6700K 4.2Ghz/Kylare:BeQuiet! SilentLoop240mm/Ram:Corsair 16GB DDR4 3200MHz Vengeance/GPU:Asus R9 280X Matrix Platinum 3GB/SSD:Corsair Force GT 2x120GB/HDD:Seagate/WD->30TB/OS:W7/TillbehörLogitechG930/Z906,G510/K350/M705/G440/
MionixNaos5000/7200/Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM,49"Sony,KD49X8005C/Mobil:Sony Z5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av Extremaz:

Har ju annars Inet och Webbhallen i Malmö där du kan köpa nätagg på måndag morgon. Vad är det som gör att ett nytt nätagget inte får plats i lådan då? Custom Packard Bell chassi?

Hjälper min mamma som använder datorn som kassaapparat. Befinner mig inte i Skåne men har Inet 10 min bort, de har dock inget passande agg i lager.

Precis, ett litet custom Packard Bell chassi. Tyckte att jag skulle vara smart genom att spara in pengar på att återanvända chassit och ta ett annat agg som låg här hemma. Inga små chassin hade dom på Inet heller.

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Red Beaver:

Några tips på små nätagg på runt 150 W? Max 8 cm högt och 10 cm djupt +/- några mm. Hyfsat billigt.

Tror faktiskt inte att man kan köpa nätaggregat med så låga watt-certifiieringar nuförtiden, 200W är nog det minsta du kan komma år 2014.
Och när du köper ett nätagg med en så låg watt-certifiering så kostar det i stort sett lika mycket som ett 400W-agg så då kan man ju lika gärna gå på det.

Det är antingen begagnat som gäller för dig eller att gå in på Prisjakt.nu, klicka in på datorkomponenter - chassin och nätaggregat - nätaggregat - sortera efter max watt-antal 400W och leta agg som passar dina mått (Vilket jag tyvärr inte tror existerar eftersom de endast säljs i OEM-datorer).

Sen klickar du på produkt efter produkt och kollar upp egenskaperna, där står måtten oftast.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av Uzanar:

Tror faktiskt inte att man kan köpa nätaggregat med så låga watt-certifiieringar nuförtiden, 200W är nog det minsta du kan komma år 2014.
Och när du köper ett nätagg med en så låg watt-certifiering så kostar det i stort sett lika mycket som ett 400W-agg så då kan man ju lika gärna gå på det.

Det är antingen begagnat som gäller för dig eller att gå in på Prisjakt.nu, klicka in på datorkomponenter - chassin och nätaggregat - nätaggregat - sortera efter max watt-antal 400W och leta agg som passar dina mått (Vilket jag tyvärr inte tror existerar eftersom de endast säljs i OEM-datorer).

Sen klickar du på produkt efter produkt och kollar upp egenskaperna, där står måtten oftast.

Jag menade såklart inte att det max får vara 150 W

Detta lär passa, FSP 300W SFX:
http://www.inet.se/produkt/6900117/fsp-300w-sfx-bulk?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Red Beaver:

Sitter och skriver från datorn i fråga just nu och det gamla nätagget driver den och det verkar gå fint. Ska stresstesta senare och se så den klarar belastning.
Jo jag hade tänkt skaffa ett nytt nätagg hyfsat snart. Nätagget har dock rullat på bra varje arbetsdag de senaste 3-4 åren i datorn agget kommer från. Så några månader till klarar den nog om inte de nya komponenterna belastar den alldeles för hårt.

Med de måtten låter det som att det kan vara ett gammalt agg som är enligt en "standard" som är ett kortare ATX agg. Det gör att detborde gå att använda ett SFX-agg med en ATX-adapter. Har dock inte hittat att någon svensk sida säljer lösa sådana, utan de verkar följa med chassin eller SFX-nätagg.

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Red Beaver:

Hur många watt kan dessa delar tänkas dra och tror ni att man klarar sig med ett nätagg som levererar 100 W?

CORSAIR 2GB DDR3 1333MHZ

Tack på förhand!

Det finns en butik (http://http://www.mini-itx.se/) som säljer små externa nätagg. Dessa kostar 3 - 400kr, Enligt gamla omdömen på prisjakt verkar de vara rätt bra, men jag har ingen erfarenhet av dem själv. Då de är externa med en 12V input kommer de med största sannolikhet passa. Annars verkar det vara svårt att få just dessa mått du behöver.

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Red Beaver:

Jag menade såklart inte att det max får vara 150 W

Detta lär passa, FSP 300W SFX:
http://www.inet.se/produkt/6900117/fsp-300w-sfx-bulk?

Jo men visst, passar nog bra till en kassadator
1 års garanti är ju inget att hänga upp i granen men det är ju bara att hålla tummarna och hoppas att det också håller i ett decennium!, man vet aldrig!

Synd att det ska kosta så mycket bara... Men jag antar att man får betala en hel del bara för formfaktorn och de korta måtten.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av Uzanar:

Jo men visst, passar nog bra till en kassadator
1 års garanti är ju inget att hänga upp i granen men det är ju bara att hålla tummarna och hoppas att det också håller i ett decennium!, man vet aldrig!

Synd att det ska kosta så mycket bara... Men jag antar att man får betala en hel del bara för formfaktorn och de korta måtten.

335 kr kan jag leva med - FSP verkar vara ett bra märke. Har sådana nätagg på två datorer här hemma och de är runt 10 år gamla.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009

1 års garanti på ett nätaggregat som ska sitta i en kassadator, inte i en random, måttligt använd HTPC eller liknande.
Kan knappast säga att jag har empati om nätaggregatet går sönder och skadar komponenterna i kassadatorn om 2-3 år om inte ens en sådan basal sak att ha ett nätaggregat med en vettig garanti inte får prioritet över att spara in någon tia. Detta är skillnaden mellan sparsamhet och snålhet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Red Beaver:

CORSAIR 2GB DDR3 1333MHZ

Tack på förhand!

Hvorfor ikke velge et nytt chassi inkl PSU for mikro ATX i stedet? Prisene på Prisjakt.nu begynner jo fra 300 kr og opp over....

Er det ikke behov for å gjøre en noen form av back-up hver dag av alle transaksjoner fra kassen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Red Beaver:

Jag skulle absolut inte stresstesta datorn med det nätagget. Den ska användas som kassa, då behöver du inte köra processorn i högsta frekvens, eller använda alla dess funktioner. Vilket operativsystem använder datorn?

Intel i7-5960x @ 4.5GHz 1.273v | 64GB DDR4 @ 2400MHz CL14 | 120GB SSD Sysdisk | 1TB SSD Speldisk

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Red Beaver:

335 kr kan jag leva med - FSP verkar vara ett bra märke. Har sådana nätagg på två datorer här hemma och de är runt 10 år gamla.

FSP är en bra OEM.

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds