Bästa dansbandslåten?

Permalänk
Medlem

Bästa dansbandslåten?

Vilka tycker ni är bäst? Vikingarna är grymma men jag slår ett slag för Eloise med Arvingarna:)

Finns det inga dansbandsdiggare här?

Permalänk
Medlem

Jag vill inte precis kalla mig dansbandsdiggare då jag, generellt, tycker att det musikaliskt är ganska likartat och blasé, men visst finns det undantag... Framför allt finns det dock en kategori med låtar framför allt gjordes av dansband på 70- och kanske 80-talen. Dessa är i regel lite roligare både musikaliskt, men framför allt är texterna kul.
Jag vet inte om jag ska våga mig på att benämna denna "genre" med något namn, men Jigs och Schytts är band som gjort ett gäng i denna tex. Jag kan rada upp några exempel:

Jigs - Anna-Lena, Viveka och Rose-Marie
Jigs - BingoKerstin
Jigs - Mulliga gulliga Ann-Katrin
Jigs - Nina fina ballerina
Jigs - Min jojo
Schytts - Balla Singoalla
Schytts - Emma
Schytts - Na na na
Schytts - Skånska tjejer
Thore Callmars Orkester - Mustaschen
Säwes - Susanna i badet
Mållbergarna - Lita inte på tjejer
Streaplers - Vad har du under blusen rut

Ska jag nämna någon mer traditionell låt som jag faktiskt gillar blir det nog "Inatt inatt" med Blackjack, men generellt kan man säga att dansband är kul att dansa till (vilket jag gör allt för sällan), men inte så kul att lyssna på.

Permalänk
Medlem

Just nu sitter jag och lyssnar på "Alltid tillsammans" med Torleifs från 1976. Jag gick i sexan när den kom ut. Mina föräldrar spelade mycket dansband.... så jag har många trevliga minnen från dessa låtar! (hångel;-) dragracing och maybe är kanonlåtar från den tiden.