Permalänk

Är det dags att byta hårddisken

Jag har en packard bell med några år på nacken som har krashat. Vid uppstart försöker windows 7 starta upp, men sen blinkar en blå skärm till och datorn startas om. Jag har hittills testat:

Startreparation - misslyckas/hänger sig
Systemåterställning från partition och windowsskiva - windows läser in filer, och sedan står det please wait a moment med svart bakgrund i oändligt lång tid.

Jag har backup på alla filer på datorn, och vill mer eller mindre bara blåsa den ren och intstallera windows 7 igen, men att återställa till fabriksinställningarna fungerar alltså inte då jag inte ens kommer in till menyn. Kan mitt problem vara hårdvarurelaterat? Hårddisken har svikit mig förrut, och jag är inne på att byta denna. Min stora fråga är om ni tror att det räcker, eller kan problemet även ligga någon annanstns i datorn? Någon som har stött på problemet tidigare själv?

Permalänk
Medlem

Iom att det är Packard Bell så ligger nog problemet där. Att det är Packard Bell dvs.
Men starta datorn och innan Windows startar trycker du F8 och startar datorn utan att starta om vid systemfel eller vad det nu heter.
Då kan du se blåskärmen och få fram felmeddelandet.

Permalänk
Medlem

Prova att köra något testprogram, t.ex SeaTools för att se om det hittar något fel på hårddisken.
Du kan boota programmet direkt från skivan så det funkar även om du inte kan starta Windows.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk

Okej, testade att köra varianten med SeaTools precis. Den gjorde lite oklara tester på hårddisken och hittade över 100 fel. Betyder detta att det är dags för byte, eller går det att reparera på något sätt? Kan fler komponenter, exempelvis moderkortet vara vara trasigt också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av viktor046:

Okej, testade att köra varianten med SeaTools precis. Den gjorde lite oklara tester på hårddisken och hittade över 100 fel. Betyder detta att det är dags för byte, eller går det att reparera på något sätt? Kan fler komponenter, exempelvis moderkortet vara vara trasigt också?

Allt kan förstås vara trasigt. Jag körde den långa testen över natten på en HP jag hade problem med och den hittade en massa fel som inte gick att laga. Sen provade jag att byta hårddisk och då upphörde allt krångel. Utan att testa lär det bli svårt att veta säkert. Kan du låna en hårddisk av någon? Själv hade jag en gammal extern 2½" liggandes som jag tog isär och testade med.
Får du en massa fel på hårddisken som inte går att åtgärda eller återkommer kan du i alla fall vara säker på att den är trasig.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk

Okej, jag lyckades faktiskt lösa problemet nu. Laddade ner ultimateBoot-cd, som bland annat innehöll hårddisktillverkarens(wd) egen testprogramvara. Med denna hittades felen mer specifikt, och den kunde även göra en reparation. Sen installerade jag operativsystemet från skiva och nu fungerar allting som det ska. Får se hur länge det håller!
Tack för hjälp

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig!

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W