Permalänk
Medlem

Dator fryser helt random.

Hej! Jag har under några månader upplevt att datorn fryser (ljudet loopar någon milisekund av det senaste uppspelade ljudet och skärmen fryser).
Reset-knappen fungerar inte och endast fem sekunders nedtryckning av Power-knappen kan stänga av systemet.

Detta händer som sagt utan något mönster. Jag kan kolla på youtube film i litet fönster, och stort, blu-ray rippar och dvd filmer samt spel kan spelas helt utan problem utan att aktivt trigga frysningen.
Jag har testat att pressa systemet riktigt kraftigt utan att få en frysning (genom att köra tunga spel, riktigt tunga rendereringar på både CPU och GPU och stresstester).

Mitt system är som lyder:

CPU: 3770k @ 3.5Ghz (stock samt stock-kylare)
GPU: Radeon HD 4850 @ stock
Mobo: Asus p8Z77-M
RAM: 8GB (en sticka) Corsair Vengence @1600Mhz
Hårddiskar: 3st diskar med olika storlekar
PSU: XFX Core 650 80+ (Bronze)
Tower: Fractal Design XL R2

Systemet fungerar helt perfekt annars och ventilationen är bra. Jag har kollat volten från PSU via ASUS tools (recordat 5 timmar av gaming och video tittning samt 3D renderering) och har bara fått extremt stabila värden. Vcore är den enda som har fluktuerat, men knappt något.
Ambient temp brukar ligga på 37C och prollen går upp i max 80C (riktigt tung load). GPU'n ligger stadigt på 80-85 (aldrig över 88-89 och aldrig under 80)

Har kollat i Event viewer och den ger mig inga vettiga svar. Bara standard-koder om felaktig system-shutdown och Event ID 6008 (unexpected shutdown).

Nu kommer frågan:
Vad tror ni problemet kan vara och finns det något program jag kan köra som loggar hårdvaran hela tiden för att visa vad som orsakade krashen?

Tacksam för vilket svar som helst!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

1.har du stabila drivrutiner, tex till grafikkort...
2.ladda ner crystal diskinfo och kolla om du har någon varning på dina hårddiskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

1.har du stabila drivrutiner, tex till grafikkort...
2.ladda ner crystal diskinfo och kolla om du har någon varning på dina hårddiskar

Vad jag vet så går det bara att ladda ner en version av drivisarna till Gpu'n och det har jag gjort (från amd's hemsida). Jag har clearat gammla drivisar och uppdaterat alla drivrutiner i systemet. Vart skule jag kunna skaffa andra drivisar till GPU?

Kollade Hårddiskarna i ubuntu för ca 3 månader sedan och (gparted) visade inga problem alls. Ska kolla med Crystal.

EDITED
Har kollat med Crystal nu och den visar att alla diskar är i god vigör och mår toppen.

Visa signatur

Futureproofing explained
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

"Tacksam för vilket svar som helst!"

Ja du kan få ett svar...installera om Windows!

Och Grafikkortet ligger på för hög temp. tycker jag, fixa ny kylare.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

hur länge har du väntat för datorn ska tina upp när den har frusit?

Permalänk

Samma sak hände mig, det tog mig flera månader att lista ut felet. Men iaf upptäckte jag av slump att mitt Molex kontakt 24 pin, som kort sagt är strömkontakten till modertkortet hade ett smält stift. När jag drog ur sladden såg jag att både kontakten och uttaget var helt svart och hade konstig form. Så mitt råd är att kontrollera alla sladdar så de ser riktiga ut, ser du något bränt har du antagligen hittat felet, hoppas detta kan hjälpa

Visa signatur

what does a hero truly need that is for you to decide

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det ligger till med AMD:s drivrutiner för tillfället, men drivrutinerna du har, dom är inte beta-versioner eller hur? Det är alltså en fullt fungerande version av drivrutinen till GPU:n och inte någon beta som du laddad ned bara för att det är det senaste?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av cedrikaagaard:

Samma sak hände mig, det tog mig flera månader att lista ut felet. Men iaf upptäckte jag av slump att mitt Molex kontakt 24 pin, som kort sagt är strömkontakten till modertkortet hade ett smält stift. När jag drog ur sladden såg jag att både kontakten och uttaget var helt svart och hade konstig form. Så mitt råd är att kontrollera alla sladdar så de ser riktiga ut, ser du något bränt har du antagligen hittat felet, hoppas detta kan hjälpa

Inte för att vara taskig, men jag hoppas att detta inte hjälper. Då det betyder att han måste byta ut nätagg och i värsta fall moderkort Hoppas att det är mjukvaran

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Hej! Jag har under några månader upplevt att datorn fryser (ljudet loopar någon milisekund av det senaste uppspelade ljudet och skärmen fryser).
Reset-knappen fungerar inte och endast fem sekunders nedtryckning av Power-knappen kan stänga av systemet.

Har också råkat ut för samma sak, verkar ha hittat en faktor som utlöser det. IBLAND när jag kommer åt datorn, tex med foten eller annat så "fryser" den sig. Vet dock inte varför, och jag slår inte i den hårt, mer som att det blir nån "stöt" fastän jag ej känner något.

CPU: 2500k @ stock samt stock-kylare
GPU: GTX 580 SLI @ stock
Mobo: Asus p8p67
RAM: 8GB (två stickor) Corsair Vengeance @1600Mhz
Hårddiskar: 1 ssd 120 gb, 2 hdd 1tb/st
PSU: OCZ 850+ modulärt (guld)
Tower: Fractal Design Arc

Har t o m installerat om windows för att undersöka felen.

Skrivet av 007onex:

hur länge har du väntat för datorn ska tina upp när den har frusit?

Vet inte vad TS har men jag kan starta den på direkten efter att jag tvingat avstängning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Har också råkat ut för samma sak, verkar ha hittat en faktor som utlöser det. IBLAND när jag kommer åt datorn, tex med foten eller annat så "fryser" den sig. Vet dock inte varför, och jag slår inte i den hårt, mer som att det blir nån "stöt" fastän jag ej känner något.

CPU: 2500k @ stock samt stock-kylare
GPU: GTX 580 SLI @ stock
Mobo: Asus p8p67
RAM: 8GB (två stickor) Corsair Vengeance @1600Mhz
Hårddiskar: 1 ssd 120 gb, 2 hdd 1tb/st
PSU: OCZ 850+ modulärt (guld)
Tower: Fractal Design Arc

Har t o m installerat om windows för att undersöka felen.

Vet inte vad TS har men jag kan starta den på direkten efter att jag tvingat avstängning.

Då är det säkert någon kabel som sitter löst, alternativt trasigt desvärre. Eller så kan du ha monterat grafikkortet för löst, det hade även en utav mina kompisar gjort och vi löste felet genom att montera om grafikkortet stabilt.

Jag tror att han menade hur länge TS har väntat efter datorn frusit för den att komma igång utan en omstart. Inte hur lång tid det tar att starta om.

Visa signatur
Permalänk

Jag behövde inte det, bara pilla ut de smälta delarna ur uttaget och sen funkade allt perfekt

Visa signatur

what does a hero truly need that is for you to decide

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

"Tacksam för vilket svar som helst!"

Ja du kan få ett svar...installera om Windows!

Och Grafikkortet ligger på för hög temp. tycker jag, fixa ny kylare.

Grafikkortet är i samma ålder som ett 9800GT så kylare kommer inte ändras. Har dock kollat på tempen för den och den verkar inte ha någon koppling till krasherna. Vet att 80+c är väldigt högt men men. Får ha det i åtanke.
Windows har installerats om redan.

Skrivet av cedrikaagaard:

Ska absolut kollas! Har dock inte haft någon kortslutning eller liknande men man vet aldrig. Tack för tipset!

Skrivet av MaKerS:

Jag vet inte hur det ligger till med AMD:s drivrutiner för tillfället, men drivrutinerna du har, dom är inte beta-versioner eller hur? Det är alltså en fullt fungerande version av drivrutinen till GPU:n och inte någon beta som du laddad ned bara för att det är det senaste?

Nope, ska vara stable release.

Visa signatur

Futureproofing explained

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Nope, ska vara stable release.

Har du kollat så att gpun sitter rätt hårt? en viss person som jag känner hade exakt likadant problem, och vi kom fram till att gpun satt för löst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Detta händer som sagt utan något mönster. Jag kan kolla på youtube film i litet fönster, och stort, blu-ray rippar och dvd filmer samt spel kan spelas helt utan problem utan att aktivt trigga frysningen.
Jag har testat att pressa systemet riktigt kraftigt utan att få en frysning (genom att köra tunga spel, riktigt tunga rendereringar på både CPU och GPU och stresstester).

Mitt system är som lyder:

CPU: 3770k @ 3.5Ghz (stock samt stock-kylare)
GPU: Radeon HD 4850 @ stock
Mobo: Asus p8Z77-M
RAM: 8GB (en sticka) Corsair Vengence @1600Mhz
Hårddiskar: 3st diskar med olika storlekar
PSU: XFX Core 650 80+ (Bronze)
Tower: Fractal Design XL R2

Systemet fungerar helt perfekt annars och ventilationen är bra. Jag har kollat volten från PSU via ASUS tools (recordat 5 timmar av gaming och video tittning samt 3D renderering) och har bara fått extremt stabila värden. Vcore är den enda som har fluktuerat, men knappt något.
Ambient temp brukar ligga på 37C och prollen går upp i max 80C (riktigt tung load). GPU'n ligger stadigt på 80-85 (aldrig över 88-89 och aldrig under 80)

Har kollat i Event viewer och den ger mig inga vettiga svar. Bara standard-koder om felaktig system-shutdown och Event ID 6008 (unexpected shutdown).

Nu kommer frågan:
Vad tror ni problemet kan vara och finns det något program jag kan köra som loggar hårdvaran hela tiden för att visa vad som orsakade krashen?

Tacksam för vilket svar som helst!

Min dator "hängde" sig eller vad man vill kallade väldigt ofta och då var problemet Google Chrome. Att jag surfade och den fick fel med cachen vilket kunde ses i chromes statusfält längst ner i fönstret (står "Waiting for Cache-memory" eller dylikt).

Använder Mozilla Firefox numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

Har du kollat så att gpun sitter rätt hårt? en viss person som jag känner hade exakt likadant problem, och vi kom fram till att gpun satt för löst.

Ska absolut göra det. Är ganska pillig när det kommer till installationer men absolut värt att kolla!

Skrivet av lejonkung:

Min dator "hängde" sig eller vad man vill kallade väldigt ofta och då var problemet Google Chrome. Att jag surfade och den fick fel med cachen vilket kunde ses i chromes statusfält längst ner i fönstret (står "Waiting for Cache-memory" eller dylikt).

Använder Mozilla Firefox numera.

Okej, ska testa att byta till Firefox ett tag då

Visa signatur

Futureproofing explained

Permalänk

Följ dessa råd.

Hej.

Följ instruktionerna så kommer du att få ditt system att utnyttja din hårdvara.

1: Uppdatera alla drivrutiner till alla viktiga komponenter, ladda ned uppdateringarna direkt från tillverkarens hemsida (MSI,ASUS,m.m)

Ljud
Grafikkort (VGA)
SATA
BIOS
LAN
Chipset

Notis: För att uppdatera BIOS drivrutinerna måste du överföra drivrutinerna till ett USB och uppdatera genom BIOS.

2: Ladda ner senaste Grafikdrivrutinen från AMD/Nvidia (www.amd.com, www.nvidia.com)

Ladda helst ner senaste Beta drivrutinen om den inte skapar några problem för dig.

3. Skanna ditt system.

Ibland kan problemet vara att du har någon form av skadlig kod på ditt system. (OBS kommer att ta lång tid)

Ifall du har några frågor skriv dem som en kommentar till denna post.

Permalänk

Jag hade också problem med frysningar, ofta när jag surfade i Firefox kan jag tycka.
Testade att ta ur ena minnet, datorn gick mycket bättre. Skapade en bootbar memtest cd - inga fel på minnet. Bytte till det andra - inga fel där heller. Körde en diskkontroll i Windows (utförs nästa gång man startar upp datorn) och satte i båda minnena, och nu går den som en klocka igen. Lite synd, för jag hade sett fram emot att byta upp mig lite. Men nu känns det lite ovärt, trots att riggen är från -06.

Permalänk
Medlem

Nu var det länge sen men kom in här genom att kolla gamla inlägg.

LÖSNINGEN FÖR MIG: Min SSD var tydligen självmordsbenägen och var felaktig. En dag kunde jag inte starta om efter frysningen och åkte in till jobbet där jag kunde felsöka och se att den var helt död. Fick en ny och efter det försvann alla problem med frysningar

Permalänk
Medlem

Hade samma problem och jag trodde först att min SSD var död. Det visade sig att det var SATA kabeln som var dålig (4 år gammal eller så)

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem

Om den fryser när du kommer åt chassit är det förmodligen inte mjukvaran, eller inte bara mjukvaran. Distanserna mellan moderkort och chassi?

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem

Har du över/underklockat prollen? Vet att när jag pillade med det kunde datorn frysa helt random tills jag hittade sweetspoten.