Returrätt på en vara jag fått på garantin?

Permalänk
Medlem

Returrätt på en vara jag fått på garantin?

Idag lämnade jag in en produkt på garantin eftersom att den slutade att fungera efter ungefär ett år av användande. Tillverkargarantin var på 2 år och jag undrar om man har retur/ångerrätt på den nya varan jag fick på garantin? Om ni undrar så är den köpt på SIBA.

/azz0n^

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av azz0n^:

Idag lämnade jag in en produkt på garantin eftersom att den slutade att fungera efter ungefär ett år av användande. Tillverkargarantin var på 2 år och jag undrar om man har retur/ångerrätt på den nya varan jag fick på garantin? Om ni undrar så är den köpt på SIBA.

/azz0n^

Nej

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Nej det skulle vara väldigt konstigt

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Ångerätt är väl bara 14 dagar efter man beställt produkten dagar oftast

Permalänk
Medlem

Min vän fick ett nytt headset på garantin som han bytte in mot ett annat och betalde mellanskillnaden. Trodde att det ungefär var samma sak men aja.

Börjar en ny garantitid på den nya varan jag fått eller fortsätter den på den gamla?

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Min vän fick ett nytt headset på garantin som han bytte in mot ett annat och betalde mellanskillnaden. Trodde att det ungefär var samma sak men aja.

Börjar en ny garantitid på den nya varan jag fått eller fortsätter den på den gamla?

gamla tyvärr

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

gamla tyvärr

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Min vän fick ett nytt headset på garantin som han bytte in mot ett annat och betalde mellanskillnaden. Trodde att det ungefär var samma sak men aja.

Börjar en ny garantitid på den nya varan jag fått eller fortsätter den på den gamla?

Det där handlar om att han fick köpet hävt, inte någon retur- eller ångerrätt. Beroende på vilken typ av vara du lämnat in kan samma sak ske även här, dock mindre troligt eftersom du skriver att du lämnade in den. Som alltid är det svårt att ge korrekta svar när inte all information finns att tillgå...

Garantitiden räknas från när du köpte prylen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Min vän fick ett nytt headset på garantin som han bytte in mot ett annat och betalde mellanskillnaden. Trodde att det ungefär var samma sak men aja.

Börjar en ny garantitid på den nya varan jag fått eller fortsätter den på den gamla?

Det är i så fall good will från företaget.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av azz0n^:

Det du kunde gjort var när de bekräftade att det var fel på varan var att betala mellanskillnaden till en sak du ville ha. Har gjort det nästan vid varenda garantiärende jag haft. Inget speciellt för de tjänar endå lika mycket pengar på det som om du hade fått den gamla produkten.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Fick du en likadan vara så gäller datum från när du köpte den fick du en utbytes vara som är en annan modell så gäller det från bytes datum.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av azz0n^:

Idag lämnade jag in en produkt på garantin eftersom att den slutade att fungera efter ungefär ett år av användande. Tillverkargarantin var på 2 år och jag undrar om man har retur/ångerrätt på den nya varan jag fick på garantin? Om ni undrar så är den köpt på SIBA.

/azz0n^

Glömde fråga men antog att du har köpt varan i butik? Ifs. är ångerrätten inte aktuell, den gäller bara vid distans och hemförsäljningsköp. Visst har Siba öppet köp men det är helt frivilligt och i såna här fall är det upp till butiken att avgöra om det gäller ersättningsvaror. Dessutom har du ju redan accepterat Sibas lösning.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...