Göra egen usb hub för intern kontakt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åseda
Registrerad
Maj 2013

Göra egen usb hub för intern kontakt.

Hej!

jag har ett problem om att jag har för lite interna usb kontakter på mitt moderkort.
Jag har alltså två stycken usb 2.0 kontakter på mitt moderkort. jag talar om dem med 10 pinnar.

jag vet att varje sån är byggd för 2 kontakter var.

så tanken är nu att jag ska kunna ha 3 usb kontakter ut av en så 6 pin.
jag har beställt nya sånna 10 pins kontaker för att koppla själv. men frågan är nu hur ska man koppla det.

Kan man bara parallell koppla två stycken funkar de? eller måste jag ha ett kontroller chip i mellan. i så fall kontakterar jag om en gammal hubb till intern kontakt. men helst slipper jag de.

har ni några erfarenheter med sånt? google gör mig inte smartare.

Mvh
Malte

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2002

Du kan bara ha två portar per sån där kontakt, vill du ha fler måste du använda en hub.

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 8GB][Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åseda
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av hunden:

Du kan bara ha två portar per sån där kontakt, vill du ha fler måste du använda en hub.

men hur är en hubb kopplad? är dem enkla inte bara parallell kopplade usb portar?

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Gunilla95:

men hur är en hubb kopplad? är dem enkla inte bara parallell kopplade usb portar?

Det krävs aktiva komponenter för en USB-HUB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Dom är inte parallell kopplade, hade det fungerat hade det funnits förgrenare.
http://en.wikipedia.org/wiki/USB_hub

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åseda
Registrerad
Maj 2013

I rest my case.
Då får jag löda om en färdig usb hub. tack för svaren!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Gunilla95:

I rest my case.
Då får jag löda om en färdig usb hub. tack för svaren!

hahaha detta har jag också funderat över att göra XD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Med en USB hubb får alla dela på samma bandbredd, krävs det högre bandbredd kan man använda ett USB-kontrollerkort.

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.