Permalänk
Medlem

Basbygge

Hallå SweClockers!

Jag är 14 år och är rätt så ljudintresserad. Jag saknade en fyllig och bra bas till mina JBL SCS 260. Så jag tänkte att det kunde vara roligt att bygga en egen låda Materialet jag använde mig av var MDF skivor och basen är en Infinity Kappa Perfect 12. Kan också tillägga att lådan rymmer 33L och är inte portad.

Basbygge

Permalänk

Stilren! Vad driver du den med ?

Rekommenderar även att dämpa lådan för att få bort stående vågor som skapar missljud.

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

Rekommenderar även att dämpa lådan för att få bort stående vågor som skapar missljud.

mvh

Tack så mycket

Menar du att t.ex. trycka i bomull? För det har jag gjort! Den drivs av ett vanligt bilslutsteg och så är det ett switchat nätagg med 25 eller om det var 30 ampere.

Permalänk
Skrivet av Crewsom:

Tack så mycket

Menar du att t.ex. trycka i bomull? För det har jag gjort! Den drivs av ett vanligt bilslutsteg och så är det ett switchat nätagg med 25 eller om det var 30 ampere.

Skumgummipyramider + stenull/bomull tar bort endel missljud och gör lådan mycket stummare.

Bara att fylla den till ca 2/3 med ull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

Skumgummipyramider + stenull/bomull tar bort endel missljud och gör lådan mycket stummare.

Bara att fylla den till ca 2/3 med ull.

Som jag skrev tidigare så har jag gjort det, jag glömde bara att ta en bild på när jag gjorde det.

Permalänk
Skrivet av Crewsom:

Som jag skrev tidigare så har jag gjort det, jag glömde bara att ta en bild på när jag gjorde det.

Jaha ok! missade det

Nöjd med ljudkvalité?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

måste säga att det blev riktigt stiligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon166226:

måste säga att det blev riktigt stiligt

Tackar! Va roligt att jag får så mycket bra kritik!

Skrivet av Gulbanan:

för liten låda eller har jag fel? annars riktigt fint gjort^^

Jag har ett program på datorn som mäter ut vilka frekvenser man får efter hur stor lådan är samt vilken sub man har. Och då visade datorn att med 33L blev det stabila frekvenser och att den kunde göra låga frekvenser utan att dippa ner för tidigt. Jag litade på datorn och gjorde som den sa och blev väldigt nöjd med resultatet.

Permalänk
Medlem

33 liter räknade du platsen som ullen tar upp samt själva baselementet (högtalaren)?

ex om basen tar upp 3 liter och ullen 1liter så måste du kompensera detta med 4liter så 33 + 4 = 37 liter

Visa signatur

Q9550@3,9 /4Gb-Dominator /2x Ati 3870@840 -2200 /Antec P190
20084 3DMarks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pumbi:

33 liter räknade du platsen som ullen tar upp samt själva baselementet (högtalaren)?

ex om basen tar upp 3 liter och ullen 1liter så måste du kompensera detta med 4liter så 33 + 4 = 37 liter

Nej jag räknade inte med elementet och ullen.

Permalänk
Medlem

Trevligt bygge. Hoppas verkligen nätdelen orkar med och hålla i när man spelar. Kan vara läga att titta på en billig konding om man vill i framtiden alt satsa på ett riktigt monoblock.
Ja att själva elementet tar upp plats i lådan var något man själv glömde i början av sitt intresse.
Dåtidens basreflex gjorde även att man fick räkna något enormt och det var bara firmor som satt på riktiga program.
En kul grej jag mins var om man under en helg eller fest provade polarens element vilket i bland krävde några fler liter än ens egna låda var.
Man helt enkelt vände elementet med magneten utåt, då fick man både någon liter plus hela elementets volym till godo inne i lådan. 8-)

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pumbi:

ullen gör så att volymen uppfattas som större av elementen, just FYI. Fin bas, varför portade du inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aml417:

ullen gör så att volymen uppfattas som större av elementen, just FYI. Fin bas, varför portade du inte?

Tack!:)

Det hade blivit ett flåsigt/blåsigt ljud om jag hade spelat högt + att röret hade fått bli sjukt långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crewsom:

Tack!:)

Det hade blivit ett flåsigt/blåsigt ljud om jag hade spelat högt + att röret hade fått bli sjukt långt.

För att undvika blåsljud från porten måste man se till att den är tillräckligt stor.Ang rörlängden så beror det ju på vilken avstämingsfrekvens samt portdiameter man använder sig av. Ditt element kanske hade väldigt lågt EBP, så det kanske ändå va bra att du körde på stängd låda, men personligen tycker jag bättre om öppna just för att man kan skräddarsy frekvensresponsen mer. Vad ligger EBP värdet på?

Permalänk

Trevligt att folk bygger eget.
Vad är det för program du använde för att räkna på lådan?

Jag är själv sugen på att bygga en liten låda.

Permalänk
Medlem

Dela gärna med dig av kopplingsschema för att få det att lira. Alltså hur du har gjort med slutsteget osv.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

Borde det inte vara på sin plats att staga upp lådan inuti? Iom att den är sluten så bör den ju vara rätt stum...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Grymt snygg! Blir lite sugen själv nu faktiskt...

Permalänk
Medlem

Trevligt med egenbyggt ja.
33l däremot funkar bra för bil (där detta element eg. hör hemma) men jag skulle skaffat en förstärkare avsedd för 220 till den ändå...
Men du tog väl vad du hade? Nöden är uppfinningarnas moder Thumbs up

Skrivet av Mickesven:

mvh

Det DÄR är en myt kan jag säga. För att få en stående våg vid dessa frekvenser behöver lådan vara riiiiiiiktigt djup. Minst 10m (kolla du upp hur långt basvågorna behöver vandra för att nå en full cykel)
Däremot kan man ändra ljudkaraktär och "lura" elementet att lådan är större än den är med dämpull.
Jag personligen föredrar det snabbare responssvaret en odämpad låda ger.

Skrivet av Pumbi:

Det gör så liten skillnad på en sluten låda så oftast märker man inte av 3 liters skillnad.

Permalänk
Inaktiv

Jag är också lite sugen på att bygga någon form av baslåda, saknar lite ordentligt muller när jag tittar på film!. Dock så har min förstärkare endast utgång för en aktiv (måste det väl heta, basen skall ha en egen strömsladd) bas, hur skall man gå till väga då?

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Jag skulle nog rekommendera att först och främst titta på en annan lösning för att driva det hela med. Transformatorer är inte helt att lita på när det gäller drivning av basar. Strömstyrkan pendlar mycket och pressar transformatorn mycket. Nu är det en hel del pengar men, titta på t.e.x http://www.discostore.se/product/ljud/inuke-nu1000dsp som har en DSP som du kan styra din bas på väldigt många sätt. Den driver det mesta och följer med många projekt framöver. Annars som det har sagt redan så kryss-staga lådan och räkna med element, stag och alternativt dämpning i nästa projekt.

Hoppas du själv är nöjd och fortsätt bygga

Visa signatur

i5 2500k @ 4.2ghz
2x 670 GTX SLi
CD och HDD å sånt där..

Permalänk

Snyggt jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag är också lite sugen på att bygga någon form av baslåda, saknar lite ordentligt muller när jag tittar på film!. Dock så har min förstärkare endast utgång för en aktiv (måste det väl heta, basen skall ha en egen strömsladd) bas, hur skall man gå till väga då?

Man köper ett sånt här och "bygger in i" lådan (eller var man nu vill ha det).

Snyggt bygge för övrigt, hur "lackade" du? Blev finishen bra?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Först och främst måste jag säga att det är kul att se att det finns så unga hifi-entusiaster. Mitt eget intresse vaknade i ungefär samma ålder.
Lite frustrerande i början då man inte hade medlen att skaffa sig en vettig anledning men det verkar ju du ha rådit bot på

Kul att du byggde en oportad låda. Det är lite ovanligt att man ser sådana nuförtiden. Visst kan man spela högre och lite djupare med en portad låda men med ett 12" element borde man gott och väl klara sig om man inte har ett väldigt stort rum. Gillar också att du valde ett Inifinity element och inte nåt GAS eller annat B-märke
Uppgraderingstips om lusten skulle falla på framöver: Hifi-slutsteg för subwoofer! Finns en hel del att välja på. Zachry-steg finns i humana prisnivåer hos svenska återförsäljare.

Har själv en hemmabyggd sub. Jag har inte byggt den själv då jag inte är någon vidare konstruktör utan köpte den genom en arbetskamrat. Ett monster på säkert 50-60kg med ett 15" JBL element i en portad låda där elementet sitter "felvänt", det spelar alltså in i lådan.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

fint bygge(Y) ett tips bara om du vill ha gött tryck i basen utan att ha hög volym är att rikta själva trumman/basen neråt mot golvet, om du vill ha ännu mer efter det kan du ställa den i ett hörn under ett bord, då dunkar det på ganska bra kan jag lova dig!

Permalänk

Snyggt gjort

Visa signatur

Ljud
Desktop: B&W 605 S2 + XTZ 10.17 - Cambridge Azur 740a - ODAC
Portable: Audio Technica Ath-M50x / Shure SE215 - FiiO X1

Permalänk

Blev riktigt snyggt! :).

Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.