Hur fixar jag ljussättning så webkamerna kan spela in 30fps?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Hur fixar jag ljussättning så webkamerna kan spela in 30fps?

Tjena! Jag har en Creative Live! Cam Chat HD (VF0700) som enligt
specifikationer skall kunna spela in i 720p vilket den kan göra om jag
exempelvis riktar den mot fönstret på dagtid; då blir fps:n 30fps.

Men när jag ska spela in mig själv som har gul lampa i taket samt en
bordslampa bredvid mig så blir det fps-drop fast 30fps är inställt.
Jag har läst att detta tydligen har med ljussättningen att göra.
Vilka budgetlampor kan man då införa framför datorn så att jag
slipper få så dålig fps? Jag har hört talas om "vitt ljus" el. nått dlylikt.

Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av AplAy:

Tjena! Jag har en Creative Live! Cam Chat HD (VF0700) som enligt
specifikationer skall kunna spela in i 720p vilket den kan göra om jag
exempelvis riktar den mot fönstret på dagtid; då blir fps:n 30fps.

Men när jag ska spela in mig själv som har gul lampa i taket samt en
bordslampa bredvid mig så blir det fps-drop fast 30fps är inställt.
Jag har läst att detta tydligen har med ljussättningen att göra.
Vilka budgetlampor kan man då införa framför datorn så att jag
slipper få så dålig fps? Jag har hört talas om "vitt ljus" el. nått dlylikt.

Beroende på i vilket program du använder, försök komma åt webkamerans inställningar, sedan sök efter en inställning som heter "Exposure" eller liknande, om den är på Auto sätt av Auto och lägg till en ganska mörk, mörkare exposure, desto bättre fps

AMD FX-8320 | 32 GB | AMD R9 285 | Asus M5A97 R2.0 | Corsair VS650

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det viktiga är att ha tillräckligt med ljus och inte blanda färgtemperatur, färgen i sig kan du ganska lätt justera med inställningarna.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Tjena! Tack för svaren. Jag använder Live! Central 3 och det finns tyvärr ingen inställning som heter Exposure (det är på engelska) så jag kan inte ställa in exponeringen och även om jag fipplar med Brightness, Backlight, Color, Contrast och Gamma så lyckas jag inte få bort "flimmret" som syns i bilden i combo med dålig fps. Det är ljuset som är mongo och i taket har jag en klassisk gul 30W-lampa.

Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Fixa en bordslampa då och ställ på skrivbordet. Gärna med en ljus skärm så det blir mjukt och fint ljus mot ansiktet. Färgtemperaturen borde väll gå att ställa in i programmet om du inte gillar gult? Gäller bara att du inte blandar färgtemperatur i rummet.

Edit: Vill du ha vitt ljus trots allt så kolla efter dagsljuslampa eller sök efter lampor med omkring 5000 grader kelwin. Kanske är det inte så dumt ifall datorskärmen avger vitt ljus mot ansiktet.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av AplAy:

Tjena! Tack för svaren. Jag använder Live! Central 3 och det finns tyvärr ingen inställning som heter Exposure (det är på engelska) så jag kan inte ställa in exponeringen och även om jag fipplar med Brightness, Backlight, Color, Contrast och Gamma så lyckas jag inte få bort "flimmret" som syns i bilden i combo med dålig fps. Det är ljuset som är mongo och i taket har jag en klassisk gul 30W-lampa.

Jag får flimmer om jag ställer in min kamera fel, skärmen blinkar med 60Hz och belysningen i rummet med 50Hz och beroende på vilken som lyser starkast så påverkas flimret.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.