[poll]Är det mindre viktigt med korrekt svenska i sociala medier samt e-post än i tryckt text?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2003

[poll]Är det mindre viktigt med korrekt svenska i sociala medier samt e-post än i tryckt text?

Hejsan, håller på med ett svenskarbete och skulle uppskatta om ni orkar svara på frågan.

Är det mindre viktigt med korrekt svenska utan stavfel, syftningsfel och konstiga särskrivningar när man bloggar, twittrar, skriver e-post eller använder Facebook än när man skriver sådant som ska tryckas?

Pollens frågeställning ser lite annorlunda ut än den riktiga frågeställningen, så om ni svarar i pollen tänk utifrån den formuleringen som beskrivs i forum tråden.

http://poll.pollcode.com/4826965

Asus P8Z68-V PRO/GEN3 || intel i5 2500k ||Corsair vengeance 1600mhz 16gb || gtx680 || Corsair HX750W || Win8pro 64bit || Corsair force 3 120gb || WD black 1TB ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra norrland
Registrerad
Jul 2003

Tycker frågan är svår att svara på. Är ju ganska svårt att få in något ordentligt i en tweet utan att tumma på språket ibland. I e-post förstår jag verkligen inte varför det skulle vara svårare att använda korrekt svenska dock. Redan här har vi alltså ett "ja det är ok" och ett "nej det är inte ok" och det är bara på två av dina fyra nämnda områden.

Stationär: i5 750@3.8GHz kylt av H80 P'n'P| Asus DC2 7970 | 8GB RAM | 750GB SSD + 2.5TB HDD | FD Define R2 | beQuiet Dark Power 850W |
Bärbar: 13" rMBP | i5 2.4GHz | 8GB RAM | 256GB SSD | Intel Iris |

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Korrekt svenska är alltid viktig om man faktiskt vill bli förstådd. Fast språket och tonen är däremot väldigt annorlunda. Generellt använder man mer talspråk på internet vilket i sig inte är fel. Det är ju standard att använda olika språk i olika sammanhang. Jag skriver labbraporter på ett helt annat sätt än jag skriver inlägg på forum eller SMS men jag försöker att alltid använda korrekt svenska.

Sen kommer väl gråzonen med förkortningar in som blev populär med sms då man var så illa tvungen att förkorta med tanke på den kraftigt begränsade tillgången på tecken. Speciellt när sms faktiskt kostade 1,50 kr styck att skicka. Då ville man inte betala så mycket för att det blev två tecken för långt så man fick skicka två istället för ett. Det lever väl kvar i form av Twitter i viss mån vilket är lite av charmen.

Sen tycker jag det är lite arrogant att inte ens försöka skriva läsbart. Varför ska jag lägga ner energi på att läsa något som du inte orkar lägga ner energi på att skriva?

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Zotamedu:

Korrekt svenska är alltid viktig om man faktiskt vill bli förstådd. Fast språket och tonen är däremot väldigt annorlunda. Generellt använder man mer talspråk på internet vilket i sig inte är fel. Det är ju standard att använda olika språk i olika sammanhang. Jag skriver labbraporter på ett helt annat sätt än jag skriver inlägg på forum eller SMS men jag försöker att alltid använda korrekt svenska.

Sen kommer väl gråzonen med förkortningar in som blev populär med sms då man var så illa tvungen att förkorta med tanke på den kraftigt begränsade tillgången på tecken. Speciellt när sms faktiskt kostade 1,50 kr styck att skicka. Då ville man inte betala så mycket för att det blev två tecken för långt så man fick skicka två istället för ett. Det lever väl kvar i form av Twitter i viss mån vilket är lite av charmen.

Sen tycker jag det är lite arrogant att inte ens försöka skriva läsbart. Varför ska jag lägga ner energi på att läsa något som du inte orkar lägga ner energi på att skriva?

Utrymmesbristen kan vara en godtagbar ursäkt, men jag förstår inte hur folk fungerar när de slarvar på forum.

"Snorunge" är det som flyger in i huvudet på mig när jag ser sådant. Man utstrålar genom sitt katastrofalt dåliga språkbruk att man anser det vara en mänsklig rättighet att vara obildad, och det stör mig något fruktansvärt.

Tyvärr tror jag det har att göra med att samhället är påväg mot en värd där man tillhör den yttersta eliten om man överhuvudtaget bryr sig.

Hur många känner inte igen sig i att bli kallad "smartis" för något som man själv tycker borde tillhöra vanlig allmänbildning?

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~
Registrerad
Jul 2001

Det är upp till var och en att anse det ena eller det andra, men vad som inte går att komma ifrån är att ett gott språkbruk aldrig skadar, till skillnad mot ett dåligt dito. Som jag påpekat åtskilliga gånger här på forumet redan (så jag beklagar upprepningen) så kommer aldrig det skrivna ordet att vara identiskt med det lästa, men ju bättre man är på att uttrycka sig (anpassat vokabulär etc.) och ju färre störningar av läsningen (stavfel, förkortningar, parentetiska inskott (;)) o.s.v.) desto större är chansen att det man avser att framföra faktiskt framförs i hyfsat intakt form.

Med det sagt så vill jag dock säga att jag inte anser att man behöver skicka iväg allt man skriver för korrekturläsning, men att läsa vad man faktiskt har skrivit innan man klickar på skicka/sänd/posta/you-name-it är det minsta man kan begära av någon. Sedan kan jag inte för mitt liv förstå varför det ska vara så svårt för vissa att använda inledande versal i meningar och egennamn, men vad vet jag ... det kanske handlar om att man saknar shift-tangent. Enstaka stavfel, syftningsfel och så vidare, ja det är sån't som händer alla - till och med mig - men är man osäker på hur ett ord stavas, varför inte googla det och lära sig det när man ändå är i farten? Jag gör det titt som tätt och skäms inte för att erkänna det, svenskläraryrket till trots.

Utrymmesbristen sedan, ja den kan självklart utgöra ett hinder, men det kan även utgöra en utmaning. Om det jag tänkt skriva inte kan rymmas på 160 tecken (eller vad det nu var Twitter maxade vid), det första jag skulle göra vore att fundera på hur jag kan omformulera det hela för att få in det på dessa 160 tecken. På en avlägsen andraplats på åtgärdslistan vore att använda mig av vedertagna förkortningar (undantaget parentetiska inskott, som - till skillnad mot det här, med avsikt, överdrivna exemplet - bör hållas så korta som möjligt - förslagsvis genom att väva in dem normalt i texten - för att inte få läsaren att tappa tråden ) och som sista utväg, ja då får det bli att skriva en post till.

I övrigt hänvisar jag till första raden i min signatur.

Fedora, i3wm, Ansible, Vim, git, LaTeX - allt som behövs för att göra mig nöjd.