Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Bygga mini ITX chassi

Hejsan, hade tänkt att bygga ett min ITX chassi, chassit blir troligen mestadels i trä.

Vad tror ni om att jag använder mig av moderkortet asrock e350m1 fusion?

Det jag kollat upp är då alltså hur moderkortsplåten ser ut, men har fortfarande funderingar om man måste bygga på höjden alltså där I/O panelen skall sitta?

Annars hade det varit perfekt att hitta en moderkortsplatta för mini ITX men jag kan inte hitta en sådan. Någon som vet vart vart man skulle kunna få tag på en sådan eller om någon kan besvara någon av mina tidigare frågor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2012

Du kommer behöva precisa hål enligt mITX standarden, vart de ska sitta. Metall linjal och Pytagoras sats ser till att de hamnar rätt.
Paket med skruvar som du behöver.

Angående moderkortet så rekommenderar jag att du läser kommentarerna på sidan. Enligt Inet så är den för klen för HD-uppspelning så värt att plocka något starkare tycker jag. Intel eller AMD beror på om du vill ha möjlighet att spela på en integrerade GPU:n.

Det som jag kan se bli lite problem med trä (jag har funderat på att bygga eget skrivbord med integrerad dator) är PCI slotarna. Där får du vara noga med att du får rätt höjd och sedan skaffa en metallbit som du kan fästa PCI kort i. Inte omöjligt men just höjden måste vara väldigt exakt. Lite för hög är dock mer problem än lite för låg. Men 90 grader måste det vara. Om moderkortet ligger ner så blir det mindre tryck och därför mindre krav på precisionen men ändå så måste den biten ta mycket tid.

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av gustav901:

Det som jag kan se bli lite problem med trä (jag har funderat på att bygga eget skrivbord med integrerad dator) är PCI slotarna. Där får du vara noga med att du får rätt höjd och sedan skaffa en metallbit som du kan fästa PCI kort i. Inte omöjligt men just höjden måste vara väldigt exakt. Lite för hög är dock mer problem än lite för låg. Men 90 grader måste det vara. Om moderkortet ligger ner så blir det mindre tryck och därför mindre krav på precisionen men ändå så måste den biten ta mycket tid.

Tacksam för svar, grejen är ju den att jag kommer använda det integrerande grafikkortet så PCI sloten är ej nödvändig

Blir nog ett http://www.inet.se/produkt/1902254/msi-fm2-a75ia-e53-mitx
med
http://www.inet.se/produkt/5308705/amd-a6-5400k-3-6-ghz-fm2

Dock har jag läst att det trådlösa nätverket som följer med skall vara väldigt dåligt men kommer att testa med det och se om det håller,

dator kommer användas som HTPC med troligen Linux och XMBC.

Antar att moderkortet med prollen och kommer täcka för min behov.