Sapphire Radeon R9 290X Tri-X är här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp1337:

Är kanske inte riktigt rätt att ställa frågan i denna tråden, men det hör till lite. De nya grafikkorten behöver inte den här crossfirebryggan som mina 6970 behöver, utan det går genom moderkortet/pciexpress-platserna istället. Vad är det som krävs från moderkortet för att klara av det nya? Vad är det jag ska leta efter på moderkortens funktioner?

det som krävs är pci-express 3.0 för crossfire

Permalänk
Medlem

Attans, vilka dumheter Tack för svar

Visa signatur

Om jag skitet pengar, hade jag suttet och krystat i just denna stund.
Asus P8Z68-V || i7 2600K 3,4GHz @ 4,3GHz || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Samsung 830 128GB || Gigabyte GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB || Corsair RM850 850W || Fractal Design Define XL || Antec KÜHLER H2O 620 || Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraniet:

det som krävs är pci-express 3.0 för crossfire

Officiellt ja, Dock har man gjort tester där det visar sig att det går även med PCIe 2.0. Så ska du ändå köpa 2 st så kan du lika så väl prova sätta i dom innan du ev köper ny moderbräda

Visa signatur

[ Corsair Obsidian 750D ] [ CM Hybrid Silent Pro 1050W ] [AMD Ryzen 7 5800x] [Gigabyte Aorus B550 PRO V2] [MSI RTX 3080 SUPRIM X ] [ HyperX Fury Black DDR4 32GB 3600MHz] [Samsung 970 Evo plus M.2 500gb]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Mitt kort verkar inte ha det problemet. Har dina kort låtit så hela tiden eller har det uppkommit senare?

Vad för kort kommer du välja istället? Du har ju redan haft den i dagsläget troligen bästa modellen trots allt.

Ljudet har alltid varit där direkt.

Kommer nog bli ett Asus 290 istället.

Visa signatur

i5 - 3750k @ 4,4 Ghz | 290 Tri-X | be quiet! 630W | 16GB RAM | Define R4 | benq xl2411t | H60

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinny07:

Ljudet har alltid varit där direkt.

Kommer nog bli ett Asus 290 istället.

Jag skulle akta mig för asus kylare till 290-modellerna.

Den har inte tillräcklig kylning till VRM1, så den överhettas precis som på referensmodellen.

Dessutom låter kylaren mer samt kyler sämre.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WoG:

Jag skulle akta mig för asus kylare till 290-modellerna.

Den har inte tillräcklig kylning till VRM1, så den överhettas precis som på referensmodellen.

Dessutom låter kylaren mer samt kyler sämre.

Jag skulle också undvika deras kort av ungefär samma anledningar. MSIs Twinfrozer bör nog vara värd en titt med.

Riktigt synd att det inte finns några kort med AC Accelero Xtreme fabriks monterade. Visst kan man montera den själv men garantin är inte dum att ha kvar på så dyra kort.

Permalänk
Medlem

Äsch, får väl slänga vatten på mina istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag skulle också undvika deras kort av ungefär samma anledningar. MSIs Twinfrozer bör nog vara värd en titt med.

Riktigt synd att det inte finns några kort med AC Accelero Xtreme fabriks monterade. Visst kan man montera den själv men garantin är inte dum att ha kvar på så dyra kort.

Tror också att MSI's twinfrozer är riktigt bra. Likaså MSI Lightning när den kommer

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Jag skulle också undvika deras kort av ungefär samma anledningar. MSIs Twinfrozer bör nog vara värd en titt med.

Riktigt synd att det inte finns några kort med AC Accelero Xtreme fabriks monterade. Visst kan man montera den själv men garantin är inte dum att ha kvar på så dyra kort.

Får väll bli ett MSI då istället

Visa signatur

i5 - 3750k @ 4,4 Ghz | 290 Tri-X | be quiet! 630W | 16GB RAM | Define R4 | benq xl2411t | H60

Permalänk

Någon mer än jag som fått BSOD med detta kort? Har fått det tre gånger men endast en gång som jag var vid datorn när det hände. Dom andra gångerna har jag kommit tillbaka till datorn och upptäckt det. Har förövrigt inte spelat vid något av tillfällena.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stewart12:

Någon mer än jag som fått BSOD med detta kort? Har fått det tre gånger men endast en gång som jag var vid datorn när det hände. Dom andra gångerna har jag kommit tillbaka till datorn och upptäckt det. Har förövrigt inte spelat vid något av tillfällena.

Mitt R9 290 Tri-X har faktiskt fått någon enstaka BSOD, varav två igår vilket fick mig att börja kolla vad det är som orsakar det. Har aldrig fått i spel men i samband med att video spelas upp och jag misstänker mest Adobes Flash då jag hade glömt att inaktivera hårdvaruacceleration i den men kan lika väl vara något annat.

Vi är inte ensamma med problemet iallafall: http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=440&threadid...

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Mitt R9 290 Tri-X har faktiskt fått någon enstaka BSOD, varav två igår vilket fick mig att börja kolla vad det är som orsakar det. Har aldrig fått i spel men i samband med att video spelas upp och jag misstänker mest Adobes Flash då jag hade glömt att inaktivera hårdvaruacceleration i den men kan lika väl vara något annat.

Vi är inte ensamma med problemet iallafall: http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=440&threadid...

Okej, hade också hårdvaruacceleration på och kollade på en youtubevideo vid ett tillfälle när jag fick BSOD. Kollade på den tråden förut men tänkte på att dom använde 290 i ordinarie version och antog att det är andra minnen i detta.

Har stängt av hårdvaruacceleration nu så ska se om det kommer någon mer...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stewart12:

Okej, hade också hårdvaruacceleration på och kollade på en youtubevideo vid ett tillfälle när jag fick BSOD. Kollade på den tråden förut men tänkte på att dom använde 290 i ordinarie version och antog att det är andra minnen i detta.

Har stängt av hårdvaruacceleration nu så ska se om det kommer någon mer...

Jag fick en annan BSOD imorse, som jag fått en eller kanske två gånger tidigare. VIDEO_TDR_FAILURE. Som alla gånger innan så uppstår den när jag återvänder till datorn och mina skärmar ska väckas. Sidoskärmarna går bra men mittenskärmen vaknar inte och efter en stund dyker en BSOD upp. Ännu mer att felsöka, hurra!

Permalänk

Måste fråga, har väntat väldigt länge på Sapphire Tri-X kylaren till R9 290. Nu har de skjutit fram beräknad leverans till 04/04.

Kan det vara värt att istället köpa ett vanligt R9 290X (sapphire för 3499 på inet). Trycker man dit en custom-kylare borde väl man till och med få bättre prestanda/pris?

Permalänk
Medlem

Sjukt nöjd med mitt tri-x. Blygsam klock(1070/1375). Men 30% fan speed vid max load och bara 68 grader. Knäpptyst. Holy crap.....

Annat än mitt tidigare ref 290 som jag RMA(p.g.a black screens) och fick tillbaka detta kort på begäran

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Verkar som CDon fått in på lager, lade precis en beställning 290 då, inte X :-/

missade att det var en X-tråd
Permalänk

Ber om ursäkt om detta tagits upp i tråden men vad är anledningen till att Sapphires 290X Tri-X OC edition utgått? Var det någon större skillnad mellan OC edition och det icke-klockade, dvs http://www.inet.se/produkt/5411126/sapphire-radeon-r9-290x-4g...

Anser ni vidare att Sapphires R9 290X Tri-X är ett bra val vid köp av just en 290X:a, eller ett kort överlag runt 5000:-?

Permalänk
Medlem

Fick mitt Tri-X idag som ersättare till mitt åldrande 5870. Grymt nöjd hittills. Tyst och snabbt! Inte för att det direkt märks superskillnad iom min 1680x1050-skärm, men det kliade i plånboken. Kortet är lååångt! Var ca 1,5mm tillgodo innan chassiet hade sagt nej tack (Cooler master Elite 340 m-atx)

Det som är synd är att det inte längre finns analoga videosignaler ut. Hade helt missat att AMD skrotat detta. Måste därmed säga adjö till min sekundärskärm som gått på VGA fram tills idag.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Fick mitt Tri-X idag som ersättare till mitt åldrande 5870. Grymt nöjd hittills. Tyst och snabbt! Inte för att det direkt märks superskillnad iom min 1680x1050-skärm, men det kliade i plånboken. Kortet är lååångt! Var ca 1,5mm tillgodo innan chassiet hade sagt nej tack (Cooler master Elite 340 m-atx)

Det som är synd är att det inte längre finns analoga videosignaler ut. Hade helt missat att AMD skrotat detta. Måste därmed säga adjö till min sekundärskärm som gått på VGA fram tills idag.

Det låter som det är dags för en ny primärkskärm då. Sekundärskärm har du ju redan.

Permalänk
Medlem

Vad tror vi om ett Sapphire Radeon R9 290x Tri-X i ett Corsair 800D chassi? 290x skickar väl ut en hel del värme, och 800D har ju inte jättebra kylning. Är det kanske bättre med ett 780 kort i 800D? I och med att de inte blir lika varma menar jag.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jink:

Vad tror vi om ett Sapphire Radeon R9 290x Tri-X i ett Corsair 800D chassi? 290x skickar väl ut en hel del värme, och 800D har ju inte jättebra kylning. Är det kanske bättre med ett 780 kort i 800D? I och med att de inte blir lika varma menar jag.

Borde nog inte vara något direkt problem. Jag kör mitt R9 290 Tri-X i ett Corsair 350D med 4st 140mm-fläktar på runt 500RPM och en 120mm fläkt på runt 700 RPM.