Ny Asus g750jw död efter 10 dagar, in på service i 1-4 veckor

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Ny Asus g750jw död efter 10 dagar, in på service i 1-4 veckor

Så jag köpte en ny http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/175874-asus_g750jw-t4... den 25:e, och den 6:e januari startade inte datorn. Kollade på en film, somnade, när jag vaknade var den stendöd. Satt i flera timmar och provade diverse felfixar jag hittade, inget hjälpte. Jag gick till webhallen som hävdade att 'dead on arrival'-garanti (Dvs att man får en helt ny dator) bara gäller i 7 dagar (min gick sönder efter 10 dagar), och nu är min laptop alltså inlämnad på service i 1-4 veckor för att hitta felet. De hävdade också att jag bara kan lämna tillbaka den om den har lämnats in på service TRE gånger för samma fel (alltså 3x 1-4 veckors service) och då reklamera datorn och få pengarna tillbaka.

Stämmer detta? Finns det något annat man kan göra? Jag har ju inget annat val, och det känns ganska surt att betala 10k för en ny dator, och sedan tvingas direkt lämna in den på service, utan att ha några andra alternativ över huvud taget.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Ghus:

Så jag köpte en ny http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/175874-asus_g750jw-t4... den 25:e, och den 6:e januari startade inte datorn. Kollade på en film, somnade, när jag vaknade var den stendöd. Satt i flera timmar och provade diverse felfixar jag hittade, inget hjälpte. Jag gick till webhallen som hävdade att 'dead on arrival'-garanti (Dvs att man får en helt ny dator) bara gäller i 7 dagar (min gick sönder efter 10 dagar), och nu är min laptop alltså inlämnad på service i 1-4 veckor för att hitta felet. De hävdade också att jag bara kan lämna tillbaka den om den har lämnats in på service TRE gånger för samma fel (alltså 3x 1-4 veckors service) och då reklamera datorn och få pengarna tillbaka.

Stämmer detta? Jag har ju inget annat val, och det känns ganska surt att betala 10k för en ny dator, och sedan tvingas direkt lämna in den på service, utan att ha några andra alternativ över huvud taget.

Stämmer bra men du kan väl få låna en dator så länge? Dvs. enligt konsumentköplagen kan man i vissa fall häva köpet direkt men det är ovanligt. 4 veckor verkar dock vara väldigt lång tid och du kan ju kräva ersättning eller t.om. häva köpet om inte reparationen görs "inom skälig tid". Just skälig tid är väldigt luddigt men 4 veckor anser jag som för lång tid.

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003
Skrivet av screamin-daemon:

Stämmer bra men du kan väl få låna en dator så länge? Dvs. enligt konsumentköplagen kan man i vissa fall häva köpet direkt men det är ovanligt.

Det sista man vill göra är väll att låna en dator?
I vilket fall så åkte jag på att returnera till komplett, dock 20.000 kr varianten.
Vågig skärm, bootproblem och rasslande grafikfläkt...
Ska bli kul att se hur lång tid det tar, hade den över julen hemma.

1: Intel i7-3930K | 32GB Corsair Dominator GT | Asus Rampage IV Extreme x79 | 2 x 1080 GameRock Premium 8GB | 2 x Samsung Pro 840 512GB | Corsair AX1200i | BenQ XL2411 24" / W1070 135" | Bose QC25 | Windows 10 Pro x64 | HTC Vive |
2: Intel Core i7-4700HQ | 32GB RAM | Intel HM87 Express | GTX 780M | 17" | Windows 10 Pro x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av screamin-daemon:

Stämmer bra men du kan väl få låna en dator så länge? Dvs. enligt konsumentköplagen kan man i vissa fall häva köpet direkt men det är ovanligt.

Jag fick låna en toshiba dator för 4k, vilket hjälper mig att kolla mailen på sin höjd. Jag köpte datorn för att kunna redigera HD film och spela bf4. 'de hade bara den inne'.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Ghus:

Så jag köpte en ny http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/175874-asus_g750jw-t4... den 25:e, och den 6:e januari startade inte datorn. Kollade på en film, somnade, när jag vaknade var den stendöd. Satt i flera timmar och provade diverse felfixar jag hittade, inget hjälpte. Jag gick till webhallen som hävdade att 'dead on arrival'-garanti (Dvs att man får en helt ny dator) bara gäller i 7 dagar (min gick sönder efter 10 dagar), och nu är min laptop alltså inlämnad på service i 1-4 veckor för att hitta felet. De hävdade också att jag bara kan lämna tillbaka den om den har lämnats in på service TRE gånger för samma fel (alltså 3x 1-4 veckors service) och då reklamera datorn och få pengarna tillbaka.

Stämmer detta? Finns det något annat man kan göra? Jag har ju inget annat val, och det känns ganska surt att betala 10k för en ny dator, och sedan tvingas direkt lämna in den på service, utan att ha några andra alternativ över huvud taget.

Går den paj ett antal gånger under en viss tid skall du kunna häva köpet.
Asus är bra saker.
Du har nog fått ett måndagsexemplar.

Frer8833:
"Jag läste nyss att det behövs hdmi 2.1 eller DP 1.4 för att överföra 4k 120hz till TV-n från datorn. Då behövs också Nvidias senaste starkaste GPU RTX 6000 som har DP 1.4 och nån nyaste starkaste, tror jag, dator-CPU. Har TV-toppmodellerna som du nämnde hdmi 2.1 eller dp 1.4? Annars får jag glömma på ett tag att spela på 4k 120hz. Swedx har paneler på 4k 120hz (visste du inte detta?) men de har bara hdmi 2.0, så jag skrev till dem att uppdatera display-kontakten."
Sitter på en Asus-fri dator.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det sista man vill göra är väll att låna en dator?
I vilket fall så åkte jag på att returnera till komplett, dock 20.000 kr varianten.
Vågig skärm, bootproblem och rasslande grafikfläkt...
Ska bli kul att se hur lång tid det tar, hade den över julen hemma.

La till lite i mitt förre inlägg.

Anledningen till att jag frågade om lånedator är pga. TS undrar om han kan häva köpet. Ska TS vara utan sin dator i 4 veckor och samtidigt inte kunna låna en dator är det lättare att kunna kräva ersättning/häva köpet. Vet om att dessa lånedatorer inte är mycket att hänga i granen.

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Ghus:

Jag fick låna en toshiba dator för 4k, vilket hjälper mig att kolla mailen på sin höjd. Jag köpte datorn för att kunna redigera HD film och spela bf4. 'de hade bara den inne'.

Isf. blir det svårt att göra annat än att vänta. DOA är ingen konsumenträttighet och WH har, än så länge, gjort vad dom ska. Hoppas på en snabb lösning.

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Om du kan häva köpet, gör det genast! Dessa G750 verkar vara rent ut sagt totalt skräp.

Köpte en G750JH i September. Får hem den trasig och dessutom utan strömsladd. Skickade tillbaka och fick en ny. Efter ett tag med den nya märkte jag att det var något fel på skärmens färgkvalité och det var också svaga horisontella linjer över alla mörkare partier.

Dessutom flimrar skärmen något helt extremt på vissa av dessa test: http://www.lagom.nl/lcd-test/inversion.php

I alla fall, jag skickade in datorn på service vilket tog nästan 3 veckor. De hade bytt lcd-skärmen och sedan testat så noga som de bara kunde att felet inte kvarstod. Startade datorn, loggade in.. ingen skillnad.
Nu är den iväg på service ännu en gång, och jag hoppas verkligen att dom fixar det denna gången.

Efter att ha googlat på dessa problem visar det sig att alla dessa skärmproblem är väldig vanliga på Asus laptops, och de är dessutom i stort sett ignorerade av Asus på deras egna forum. Skärmarna som de valt är billig skit som inte tillverkas tillräckligt noggrant, vilket gör att vissa har flera fel, vissa bara något och andra inget alls. Flimret ses inte heller som ett fel, utan det får man leva med.

Inte nog med allt detta, Asus support är den sämsta jag någonsin varit i kontakt med. Ignorerar frågor och förklaringar, kan knappt skriva förståelig engelska och inte för att vara elak, men han jag var i kontakt med verkade väldigt trögfattad eller okunnig. Fick förklara en 3-4ggr innan han förstod, och då hade han bara förstått delar.

Så kort sagt: G750-serien rekommenderas inte, och kan du lämna tillbaka den så gör det!