Ny Asus g750jw död efter 10 dagar, in på service i 1-4 veckor

Permalänk
Medlem

Ny Asus g750jw död efter 10 dagar, in på service i 1-4 veckor

Så jag köpte en ny http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/175874-asus_g750jw-t4... den 25:e, och den 6:e januari startade inte datorn. Kollade på en film, somnade, när jag vaknade var den stendöd. Satt i flera timmar och provade diverse felfixar jag hittade, inget hjälpte. Jag gick till webhallen som hävdade att 'dead on arrival'-garanti (Dvs att man får en helt ny dator) bara gäller i 7 dagar (min gick sönder efter 10 dagar), och nu är min laptop alltså inlämnad på service i 1-4 veckor för att hitta felet. De hävdade också att jag bara kan lämna tillbaka den om den har lämnats in på service TRE gånger för samma fel (alltså 3x 1-4 veckors service) och då reklamera datorn och få pengarna tillbaka.

Stämmer detta? Finns det något annat man kan göra? Jag har ju inget annat val, och det känns ganska surt att betala 10k för en ny dator, och sedan tvingas direkt lämna in den på service, utan att ha några andra alternativ över huvud taget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ghus:

Så jag köpte en ny http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/175874-asus_g750jw-t4... den 25:e, och den 6:e januari startade inte datorn. Kollade på en film, somnade, när jag vaknade var den stendöd. Satt i flera timmar och provade diverse felfixar jag hittade, inget hjälpte. Jag gick till webhallen som hävdade att 'dead on arrival'-garanti (Dvs att man får en helt ny dator) bara gäller i 7 dagar (min gick sönder efter 10 dagar), och nu är min laptop alltså inlämnad på service i 1-4 veckor för att hitta felet. De hävdade också att jag bara kan lämna tillbaka den om den har lämnats in på service TRE gånger för samma fel (alltså 3x 1-4 veckors service) och då reklamera datorn och få pengarna tillbaka.

Stämmer detta? Jag har ju inget annat val, och det känns ganska surt att betala 10k för en ny dator, och sedan tvingas direkt lämna in den på service, utan att ha några andra alternativ över huvud taget.

Stämmer bra men du kan väl få låna en dator så länge? Dvs. enligt konsumentköplagen kan man i vissa fall häva köpet direkt men det är ovanligt. 4 veckor verkar dock vara väldigt lång tid och du kan ju kräva ersättning eller t.om. häva köpet om inte reparationen görs "inom skälig tid". Just skälig tid är väldigt luddigt men 4 veckor anser jag som för lång tid.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Stämmer bra men du kan väl få låna en dator så länge? Dvs. enligt konsumentköplagen kan man i vissa fall häva köpet direkt men det är ovanligt.

Det sista man vill göra är väll att låna en dator?
I vilket fall så åkte jag på att returnera till komplett, dock 20.000 kr varianten.
Vågig skärm, bootproblem och rasslande grafikfläkt...
Ska bli kul att se hur lång tid det tar, hade den över julen hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Stämmer bra men du kan väl få låna en dator så länge? Dvs. enligt konsumentköplagen kan man i vissa fall häva köpet direkt men det är ovanligt.

Jag fick låna en toshiba dator för 4k, vilket hjälper mig att kolla mailen på sin höjd. Jag köpte datorn för att kunna redigera HD film och spela bf4. 'de hade bara den inne'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghus:

Så jag köpte en ny http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/175874-asus_g750jw-t4... den 25:e, och den 6:e januari startade inte datorn. Kollade på en film, somnade, när jag vaknade var den stendöd. Satt i flera timmar och provade diverse felfixar jag hittade, inget hjälpte. Jag gick till webhallen som hävdade att 'dead on arrival'-garanti (Dvs att man får en helt ny dator) bara gäller i 7 dagar (min gick sönder efter 10 dagar), och nu är min laptop alltså inlämnad på service i 1-4 veckor för att hitta felet. De hävdade också att jag bara kan lämna tillbaka den om den har lämnats in på service TRE gånger för samma fel (alltså 3x 1-4 veckors service) och då reklamera datorn och få pengarna tillbaka.

Stämmer detta? Finns det något annat man kan göra? Jag har ju inget annat val, och det känns ganska surt att betala 10k för en ny dator, och sedan tvingas direkt lämna in den på service, utan att ha några andra alternativ över huvud taget.

Går den paj ett antal gånger under en viss tid skall du kunna häva köpet.
Asus är bra saker.
Du har nog fått ett måndagsexemplar.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det sista man vill göra är väll att låna en dator?
I vilket fall så åkte jag på att returnera till komplett, dock 20.000 kr varianten.
Vågig skärm, bootproblem och rasslande grafikfläkt...
Ska bli kul att se hur lång tid det tar, hade den över julen hemma.

La till lite i mitt förre inlägg.

Anledningen till att jag frågade om lånedator är pga. TS undrar om han kan häva köpet. Ska TS vara utan sin dator i 4 veckor och samtidigt inte kunna låna en dator är det lättare att kunna kräva ersättning/häva köpet. Vet om att dessa lånedatorer inte är mycket att hänga i granen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ghus:

Jag fick låna en toshiba dator för 4k, vilket hjälper mig att kolla mailen på sin höjd. Jag köpte datorn för att kunna redigera HD film och spela bf4. 'de hade bara den inne'.

Isf. blir det svårt att göra annat än att vänta. DOA är ingen konsumenträttighet och WH har, än så länge, gjort vad dom ska. Hoppas på en snabb lösning.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Om du kan häva köpet, gör det genast! Dessa G750 verkar vara rent ut sagt totalt skräp.

Köpte en G750JH i September. Får hem den trasig och dessutom utan strömsladd. Skickade tillbaka och fick en ny. Efter ett tag med den nya märkte jag att det var något fel på skärmens färgkvalité och det var också svaga horisontella linjer över alla mörkare partier.

Dessutom flimrar skärmen något helt extremt på vissa av dessa test: http://www.lagom.nl/lcd-test/inversion.php

I alla fall, jag skickade in datorn på service vilket tog nästan 3 veckor. De hade bytt lcd-skärmen och sedan testat så noga som de bara kunde att felet inte kvarstod. Startade datorn, loggade in.. ingen skillnad.
Nu är den iväg på service ännu en gång, och jag hoppas verkligen att dom fixar det denna gången.

Efter att ha googlat på dessa problem visar det sig att alla dessa skärmproblem är väldig vanliga på Asus laptops, och de är dessutom i stort sett ignorerade av Asus på deras egna forum. Skärmarna som de valt är billig skit som inte tillverkas tillräckligt noggrant, vilket gör att vissa har flera fel, vissa bara något och andra inget alls. Flimret ses inte heller som ett fel, utan det får man leva med.

Inte nog med allt detta, Asus support är den sämsta jag någonsin varit i kontakt med. Ignorerar frågor och förklaringar, kan knappt skriva förståelig engelska och inte för att vara elak, men han jag var i kontakt med verkade väldigt trögfattad eller okunnig. Fick förklara en 3-4ggr innan han förstod, och då hade han bara förstått delar.

Så kort sagt: G750-serien rekommenderas inte, och kan du lämna tillbaka den så gör det!