Problem med ljud över HDMI (enbart PCM) med Radeon 7870

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nybro
Registrerad
Feb 2012

Problem med ljud över HDMI (enbart PCM) med Radeon 7870

Hej! Jag har ett problem relaterat till mitt ljud som jag är ganska säker på beror på mitt nya moderkort då problemet uppstod efter byte av det och som jag undrar om det finns någon lösning på.

Jag har ett hemmabiosystem från Onkyo, till vilket jag alltid utan problem innan fått ut Dolby Digital och DTS ljud (osv) med HDMI-kabel från mitt grafikkort, ett ASUS Radeon HD7870 DCII. Dock så har det sedan jag bytte moderkort till ett ASUS Sabertooth 990FX R2.0 varit omöjligt att få till ett DD-ljud eller DTS osv, det enda jag får ut är PCM 5.1 ljud, oavsett vad jag provat. Jag har provat att ominstallera drivrutiner, avaktivera moderkortets ljudkort i enhetshanteraren, provat ta bort hela enheten i enhetshanteraren, varit inne i BIOS och ändrat ljudutgången från SPDIF till HDMI, men det går ändå inte. Jag får ändå ut PCM 5.1 ljud från grafikkortet.

Någon som har en aning om vad som kan vara problemet och hur sjutton man kan lösa det?

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming, NVMe: Samsung 970 EVO, CPU: Ryzen 1600X, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: MSI GTX 1080 Gaming X 8GB, RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB, PSU: Corsair RM750X 750W v2, Chassi: Fractial Design Define R6, BenQ XL 2411T @ 144Hz