Tips på SD-kort till Pi?

Permalänk

Tips på SD-kort till Pi?

Hej!

Funderar på att införskaffa en Pi! Läst att klass 10 är att föredra samt minst 8 gb.

Kikar lite på minneskort då jag läst att alla inte fungerar.
Någon som har använt detta;
http://cdon.se/hemelektronik/transcend/transcend-sdhc-card-16...
och kan bekräfta att det fungerar.

Tack på förhand!

Mvh

Permalänk

Jag skulle köpa ett sandisk (Har bara deras kort i min kamera.) eller kingston. Men är jag märkesbög/elitist ut i fingerspetsarna så det där kortet fungerar säkert bra också...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av Platinumtoad:

Jag skulle köpa ett sandisk (Har bara deras kort i min kamera.) eller kingston. Men är jag märkesbög/elitist ut i fingerspetsarna så det där kortet fungerar säkert bra också...

haha tack, jag bryr mig inte så mkt, så länge den funkar så.

Ja, jag kom över den sidan. Finns 4 st Transcend 16 gb class 10 på den listan. 3 av dem funkar. Med min otur så är det den jag beställer som inte funkar.
Ville få det bekräftat av ngn som köpt just det kortet.
Tack för svaret!

Permalänk
Avstängd

Har en verbatim 8gb class 10 sdhc som funka utmärkt, köpt från electroworld

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk

Har slängt i min lite alla möjliga, inklusive sådana som står på sidan att dom inte funkar och det har inte varit några problem. Men ta så snabbt du kan, speciellt om du ska göra något som t.ex. testa xbmc

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Den Pi jag använder mest för tillfället (har 2 st) sitter det ett urgammalt 256 mb sdkort (från tiden innan klassificering och 256 mb var jättestort) i, det går utmärkt då jag kör usbinstallation (bootar bara från sdkortet).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Vilken storlek är att föredra? 8 eller 16 gb? Googlat lite men inte funnit svar.
Det jag vill göra är att den ska fungera som en HTPC, med vetskapen om att den inte kan prestera lika bra som en vanlig HTPC.
Vill dock få ut det bästa av den, så 8 eller 16 gb?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoffaJaffer:

Vilken storlek är att föredra? 8 eller 16 gb? Googlat lite men inte funnit svar.
Det jag vill göra är att den ska fungera som en HTPC, med vetskapen om att den inte kan prestera lika bra som en vanlig HTPC.
Vill dock få ut det bästa av den, så 8 eller 16 gb?

Tack!

Jag kör 16GB på min med raspbmc. Funkar utan problem. Men 8GB skulle räcka det med.

8 GB
16 GB

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

8gb räcker och blir över, tror tom 4gb skulle räcka, men alltid bra med lite extra utifall man vill köra in annat OS eller så.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoffaJaffer:

Hej!

Funderar på att införskaffa en Pi! Läst att klass 10 är att föredra samt minst 8 gb.

Kikar lite på minneskort då jag läst att alla inte fungerar.
Någon som har använt detta;
http://cdon.se/hemelektronik/transcend/transcend-sdhc-card-16...
och kan bekräfta att det fungerar.

Tack på förhand!

Mvh

https://www.inet.se/produkt/5331095/samsung-sdhc-pro-16gb-cla...

kör med detta, prisvärt och funkar prima.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

Har ett 6 år gammalt 2 GB Transcend (ingen klass) i min ena rpi och en relativt nytt SanDisk SDHC Extreme Pro 8 GB (UHS 95MB/s) i min andra, och skillnaden i verklig hastighet tycker jag är minimal och absolut inget som jag skulle lägga extra pengar på.
Båda kör för övrigt openelec, och 2GB kortet har över 1.5 GB ledigt..

Permalänk
Skrivet av Lutralutra:

Har ett 6 år gammalt 2 GB Transcend (ingen klass) i min ena rpi och en relativt nytt SanDisk SDHC Extreme Pro 8 GB (UHS 95MB/s) i min andra, och skillnaden i verklig hastighet tycker jag är minimal och absolut inget som jag skulle lägga extra pengar på.
Båda kör för övrigt openelec, och 2GB kortet har över 1.5 GB ledigt..

Åh fan, varför denna hets överallt om minst 8 gb och klass 10?

Antar att openelec är ett alternativ till RMBC(XMBC)?

Permalänk
Skrivet av JoffaJaffer:

Åh fan, varför denna hets överallt om minst 8 gb och klass 10?

Antar att openelec är ett alternativ till RMBC(XMBC)?

Vet inte, vissa andra rpi linux distributioner kanske kräver mer, å andra sidan varför har folk så mycket mer ram minne än de behöver, eller så snabba grafikkort som de inte behöver osv..

openelec är ett alternativ till Raspbmc, tycker att det funkar bra och är mycket mindre än Raspbmc. Tror installationen är ca 150MB stor så det kräver inte så stort SD kort. När den väl bootat klart så skulle jag tippa på att allt ligger i ram-minnet och då spelar det ingen roll hur snabbt minneskort du har. Men mitt snabba minneskort ger kanske 1-2 sekunder snabba boot..

Permalänk
Medlem

Jag kör Raspbmc med en usbinstallation på ett PATRIOT 8GB SUPERSONIC BOOST XT USB FLASH DRIVE (30 MB/s 90 MB/s) för 119 kr vilket innebär att jag kan använda vilket skitSDkort som helst, bara det är större än bootpartitionen (tror det är typ 69 mb). Snabbt och stabilt även vid överklockning till över 1000 mhz.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.