Permalänk
Medlem

i7 4470s, 4470, 4470k, skillnad?

Vad är det för skillnad på dessa mer än klockfrekvensen egentligen?
Tjänar man nåt på att ta den dyraste 4470k? Man kan väll annars bara klocka 4470s till samma frekvens?

alla har ju intel turbo boost till 3,9ghz enligt alina.

Vad ska jag välja? Jag har inte planer på att extremklocka.

mvh/jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobbster:

Vad är det för skillnad på dessa mer än klockfrekvensen egentligen?
Tjänar man nåt på att ta den dyraste 4470k? Man kan väll annars bara klocka 4470s till samma frekvens?

alla har ju intel turbo boost till 3,9ghz enligt alina.

Vad ska jag välja? Jag har inte planer på att extremklocka.

mvh/jonas

K-modellerna brukar väl ha upplåst multiplier?

Permalänk
Medlem

http://www.intel.com/content/www/us/en/processors/processor-n...

Förklarar rätt bra.

Till skillnad från tidigare generation så har nu K-modellen och vanliga modellen inga skillnader förutom upplåst cpu-multipel.
S-modellen saknar några instruktioner som ovan har t ex. virtualization.

Permalänk
Medlem

KKay) japp stämmer bra det.
S-verisionen är jag mer osäker på.
Men skall det överklockas så är det K-modellen som gäller.

Slobbster) Så vi möts igen.

Permalänk
Medlem

Ok! Tack alla för snabba svar!

Skrivet av Lifooz:

KKay) japp stämmer bra det.
S-verisionen är jag mer osäker på.
Men skall det överklockas så är det K-modellen som gäller.

Slobbster) Så vi möts igen.

hehe ja:d

nån som vet vad ett lämpligt pris är att ta för en core i7 920? Vad är en sån värd idag?

Permalänk
Datavetare

Svaren här är inte helt korrekta.

4770K är mycket riktigt den upplåsta versionen av 4770.
4770S är funktionsmässigt identiskt med 4770, men 4770S har en TDP på 65W mot 84W.

Funktionsmässigt så är det "K" modellen som är något begränsad, den saknar VT-d samt TSX-NI. 4770/4770S har alla funktioner som 4770K har + de ovan nämnda.

Svårt att se hur en privatperson skulle ha speciellt mycket nytta av VT-d, är nog mest användbart på servers.

Är däremot trist att inte alla Haswell har TSX då det är en funktion som gör det enklare för programmerare att utnyttja många CPU-kärnor. Än så länge används nog inte TSX alls om man kör Windows.

Linux har sedan i våras stöd för detta och i princip alla program som använder "POSIX threads mutex" (väldigt vanligt att det används i multitrådade program) använder TSX om det finns. Men även om det används så är det inte på det mest optimala sättet man kan använda TSX, resultatet är något bättre prestanda/skalning i vissa program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Svaren här är inte hligger korrekta.

4770K är mycket riktigt den upplåsta versionen av 4770.
4770S är funktionsmässigt identiskt med 4770, men 4770S har en TDP på 65W mot 84W.

Funktionsmässigt så är det "K" modellen som är något begränsad, den saknar VT-d samt TSX-NI. 4770/4770S har alla funktioner som 4770K har + de ovan nämnda.

Svårt att se hur en privatperson skulle ha speciellt mycket nytta av VT-d, är nog mest användbart på servers.

Är däremot trist att inte alla Haswell har TSX då det är en funktion som gör det enklare för programmerare att utnyttja många CPU-kärnor. Än så länge används nog inte TSX alls om man kör Windows.

Linux har sedan i våras stöd för detta och i princip alla program som använder "POSIX threads mutex" (väldigt vanligt att det används i multitrådade program) använder TSX om det finns. Men även om det används så är det inte på det mest optimala sättet man kan använda TSX, resultatet är något bättre prestanda/skalning i vissa program.

Tack för utförlig förklaring! Nu vet jag hur det ligger till:)