Lämplig "tratt" vid smörjning av datorfläktar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Maj 2006

Lämplig "tratt" vid smörjning av datorfläktar

Hej!

Köpte för ett tag sen efter rekommendation, motorolja, som ska vara bra när man ska smörja datorfläktar som lagt av.

Men eftersom det är en ganska stor dunk som jag har, så behöver jag någon form av tratt att hälla med,
för visst ska man väl bara hälla typ 1 eller 2 droppar i fläkten?

Undrar dels hur många droppar som behövs, men också om någon kan vara så vänlig och rekommendera en bra tratt?

Mvh Mattias

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

en gammal hederlig olje kanna kanske ? annars så skulle säkert nåt liknande detta duga https://www.google.se/search?q=pipet&source=lnms&tbm=isch&sa=...

jag vet inte själv hur mycket olja du bör ha men 1-2 droppar låter rimligt,

ett annat sätt att få 1-2 droppar av är att doppa t.ex. en skruvmejsel i oljan och sen hålla den över där du vill ha oljan och låta den droppa 1-2 gånger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2013

En pipett är nog det bästa du kan använda, så får du lite mer kontroll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009

eller bara en hederlig spruta/kanyl, kan gå att köpa på apotek, däremot får du kanske kämpigt att förklara varför du vill ha med kanyl med, men det går..

alternativt industrispruta, behöver ju inte direkt vara kliniskt ren för det du ska göra....
http://www.pmc.se/spruta-5ml-for-tex-glaslim-spets-med-1-mm-o...
den spetsen är ju inte spetsig, utan platt, smidig för sådana jobb som din, kan du ha länge, och antagligen betydligt smidigare än eventuell tratt

Win11 pro | AMD i6 3670c 2.13ghz | Asus mode-kort delux | 16 GB 1337 MHz RAM
Nvidia 6850 | Intel 535ssd 120gb+ 350ssd 120gb | ~2 KB HDD
Fractal design K3 | motionscykel 650W | Dell 27 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

Det är ju såpass lite olja du ska använda. Så du kan helt enkelt doppa en bit ståltråd eller ett bockat gem i oljan och ha en hängande droppe. Det är allt som behövs.

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2013

Motorolja?
Symaskinsolja skulle jag rekommendera.

Skickades från m.sweclockers.com

///M4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västsverige
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av biorrith:

Det är ju såpass lite olja du ska använda. Så du kan helt enkelt doppa en bit ståltråd eller ett bockat gem i oljan och ha en hängande droppe. Det är allt som behövs.

This!

Hålla på med sprutor etc blir bara kladdigt...

Skickades från m.sweclockers.com

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Maj 2006

Tack för alla svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Det ska vara en helsyntetisk motorolja om det är det man använder.
Varför då?
Jo läs MultiMan´s inlägg (ett par om detta kommer här) här och hans nästa inlägg i tråden (ett inlägg längre ner) ,här,här,här,och speciellt det här

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av grizzly666:

Det ska vara en helsyntetisk motorolja om det är det man använder.
Varför då?
Jo läs MultiMan´s inlägg (ett par om detta kommer här) här och hans nästa inlägg i tråden (ett inlägg längre ner) ,här,här,här,och speciellt det här

Hehe, bra att någon läser. Ja, det är helt överlägset alla andra oljetyper jag testat. Att den är helsyntetisk är kanske inte nödvändigt men skillnaden mellan mineralolja och helsyntet är att syntetisk olja är specialgjord med exakta molekyllängder och har därför lägre avdunstning (bl a).

Jag använder en liten stjärnskruvmejsel (Phillips (Henry F från Oregon), men pozidriv går nog lika bra ) att dosera med, fungerar utmärkt.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Bra inlägg bör ju spridas!

Även om det kommer ifrån en moderator

Dosera kan man ju göra med i stort sett vad som helst som går att doppa i oljan så länge det inte är nåt som löses upp fort vill säga.
Så tex polkagris stång kanske inte är det bästa verktyget till detta

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Sthlm
Registrerad
Sep 2009

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Rocket oil?
Behöver man förankra datorn (dvs om man inte vill att den sak flyga!) om man använder den?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Sthlm
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av grizzly666:

Rocket oil?
Behöver man förankra datorn (dvs om man inte vill att den sak flyga!) om man använder den?

Precis så är det.

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Själv har jag använt tandpetare när jag ska dosera små mängder olja. Fungerar även bra för superlim och färg.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

jag brukar köpa nya fläktar när de havererar för då har de ju ändå varit med i 3-5 år nånting och ändå kommit snyggare/bättre designade/tystare fläktar med samma luftflöde.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LUND
Registrerad
Jul 2001

Brukar använda tops doppad i någon form av olja typ transmissionsolja 80/90 eller liknande & "dutta" i lagret.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
PC
HTPC