Permalänk
Medlem

Arduino startpaket

Hej jag har funderat ett tag på att skaffa något att leka/experimentera med hemma men har inte blivit att jag köpt något. Men kikade lite på kjell.com och hittade detta http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/mikrokontroller/...
Är det värt 899kr?
Är det en bra grund eller kommer man snabbt ångra sig att man inte valde en kraftigare modell?
Har ingen aning om vad jag kommer använda det till men troligtvis någon typ av hemautomation när man lekt färdigt och kan programmerings språket.

Är jag helt ute och cyklar eller vad tror ni?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har varit i funderingar på att fixa något sånt också, men vad är mest värt en Arduino för 900kr eller en RasberryPI(för den har också programmerbar I/O?) för 350kr eller va de nu kostar?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Hmm jag sökte lite snabbt innan jag gjorde tråden men måste stavat fel för fick inga träffar. Tack för länkarna men vad tycker du om paketet för 899kr?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

jakt skulle köpt några kit från kina/liknande istället se till att köpa med gratis frakt och räkna eventuellt med 25% extra så ska du nog få lite mer för pengarna i alla fall (tar du bort starter kit som jag sökte på så hittar du hur mycket saker som helst)

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=arduino+start+kit&_osaca...
http://www.aliexpress.com/wholesale?SearchText=arduino+starte...

sen finns det även lite på dx.com också

Permalänk
Testpilot

Beror väl lite på hur intresserad du är, är du osäker skulle jag nog tipsa om att börja med en lös arduino och nån sensor som du är intresserad av, startkittet verkar innehålla väldigt mycket saker och det är kanske inte säkert att du är intresserad av att styra motorer exempelvis.

Arduino är en öppen design vilket innebär att det är fritt fram för andra att tillverka kopior och har du inget emot att beställa utomlands så kan du beställa kopior på eBay, här är exempelvis ett helt kit som jag tycker verkar mer intressant än det officiella och dessutom kostar det bara 315kr: http://www.ebay.com/itm/UNO-R3-Starter-Kit-Step-Motor-Servo-1...
Det enda problemet är egentligen att du inte stödjer utvecklarna av Arduino, så det beror på ditt samvete
Jag har flera Arduinokopior hemma och har inte haft några problem med dem så jag skulle inte säga att kopiorna har märkbart sämre kvalité heller.

Ytterligare sensorer kan du även hitta jättebilligt på eBay sen i framtiden.

Edit: fax110 hann visst före med samma idé under tiden jag skrev.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Beror väl lite på hur intresserad du är, är du osäker skulle jag nog tipsa om att börja med en lös arduino och nån sensor som du är intresserad av, startkittet verkar innehålla väldigt mycket saker och det är kanske inte säkert att du är intresserad av att styra motorer exempelvis.

Arduino är en öppen design vilket innebär att det är fritt fram för andra att tillverka kopior och har du inget emot att beställa utomlands så kan du beställa kopior på eBay, här är exempelvis ett helt kit som jag tycker verkar mer intressant än det officiella och dessutom kostar det bara 315kr: http://www.ebay.com/itm/UNO-R3-Starter-Kit-Step-Motor-Servo-1...
Det enda problemet är egentligen att du inte stödjer utvecklarna av Arduino, så det beror på ditt samvete
Jag har flera Arduinokopior hemma och har inte haft några problem med dem så jag skulle inte säga att kopiorna har märkbart sämre kvalité heller.

Ytterligare sensorer kan du även hitta jättebilligt på eBay sen i framtiden.

Edit: fax110 hann visst före med samma idé under tiden jag skrev.

du skrev ändå ett mycket utförligare inlägg än jag så ditt inlägg tillförde ganska mycket
tänkte bara flika in att man kan köpa några grejer från riktiga arduino också men man skulle bli fattig om man köpte allt man vill ha från dom -_-

Permalänk

Jag köpte min arduino via ebay från Kina, hela paketet med diverse sensorer, displayer, breadboard, kablar osv, kostade totalt 250kr inkl frakt.
Finns mängder av prisvärda kits på nätet

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

jakt skulle köpt några kit från kina/liknande istället se till att köpa med gratis frakt och räkna eventuellt med 25% extra så ska du nog få lite mer för pengarna i alla fall (tar du bort starter kit som jag sökte på så hittar du hur mycket saker som helst)

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=arduino+start+kit&_osaca...
http://www.aliexpress.com/wholesale?SearchText=arduino+starte...

sen finns det även lite på dx.com också

Skrivet av hunden:

Beror väl lite på hur intresserad du är, är du osäker skulle jag nog tipsa om att börja med en lös arduino och nån sensor som du är intresserad av, startkittet verkar innehålla väldigt mycket saker och det är kanske inte säkert att du är intresserad av att styra motorer exempelvis.

Arduino är en öppen design vilket innebär att det är fritt fram för andra att tillverka kopior och har du inget emot att beställa utomlands så kan du beställa kopior på eBay, här är exempelvis ett helt kit som jag tycker verkar mer intressant än det officiella och dessutom kostar det bara 315kr: http://www.ebay.com/itm/UNO-R3-Starter-Kit-Step-Motor-Servo-1...
Det enda problemet är egentligen att du inte stödjer utvecklarna av Arduino, så det beror på ditt samvete
Jag har flera Arduinokopior hemma och har inte haft några problem med dem så jag skulle inte säga att kopiorna har märkbart sämre kvalité heller.

Ytterligare sensorer kan du även hitta jättebilligt på eBay sen i framtiden.

Edit: fax110 hann visst före med samma idé under tiden jag skrev.

Ja kopiorna ser ju ut att vara betydligt mer prisvärda, men det är inga problem med stabilitet och buggar i dessa?
Att jag inte stödjer utvecklarna spelar ingen större roll fastnar jag för det kan jag ju alltid skaffa ett original nästa gång
Men jag vill nog helst ha ett paket med experiment jag kan köra för att lära mig programmeringen, har bara erfarenhet utav PLC programmering till Mitsubishi och siemens så antar att det är en del skillnad här.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Sötast

Jag tänker inte svara på priset, men starterkittet som du länkar till tycker jag är helt underbart.

Man får med en hel del grejer och med tålamod så kan man göra ganska så mycket olika saker, bara fantasin som stoppar dig.

Boken är enormt trevlig och löjligt pedagogisk, den förklarar allt steg för steg och vem som helst med lite intresse kommer att gilla den.

Hela paketet osar kvalitet och jag blev enorm positivt överraskad då jag packade upp lådan

Permalänk
Testpilot

Huvudkomponenten är AVR-processorn och den är original från Atmel även på kopiorna så några mjukvarubuggar kommer du inte råka ut för. Det är sen inte så många komponenter det handlar om på kortet så även om de säkert har billigare komponenter kommer det funka bra.

Skulle kortet inte funka direkt från början brukar säljare på eBay vara bra att ha att göra med, jag har fått nya grejer skickade utan problem de gånger jag råkat ut för trasiga leveranser.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Okej då ska jag ta o fundera lite över helgen det som lockar med den från Kjell är ju experimentboken, samtidigt som priset inte är så bra jämfört med kopiorna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

En fråga till er som har gjort Arduino några projekt, om ni lyckas med ett projekt och vill ha det permanent. Hur gör ni då? Bara att köpa en till arduino eller finns det någon smart lösning?

Permalänk
Testpilot

Jag har använt mig av pro mini-versionen, den är mycket mindre och billigare än den stora så den kan man stoppa in nästan var som helst och så köper man en ny. Har en som jag lödit dit pinnar på så jag kan trycka fast den i min kopplingsplatta där det är lätt att koppla kablar och experimentera. När jag är nöjd med funktionen programmerar jag en annan pro mini där jag bara löder dit de anslutningar jag använder, kanske sätter fast den på ett experimentkort om det krävs.

Stoppade exempelvis in en pro mini i bilstereon för att kunna styra min eftermarknadsstereo med Saabs ratt-kontroller, den sitter där inne och läser av en analog spänning från ratten (drog en kabel ut från stereon) och skickar sen styrsignaler som stereon förstår på en ingång som är tänkt för fjärrstyrning via blåtandsmodul.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Jag har använt mig av pro mini-versionen, den är mycket mindre och billigare än den stora så den kan man stoppa in nästan var som helst och så köper man en ny. Har en som jag lödit dit pinnar på så jag kan trycka fast den i min kopplingsplatta där det är lätt att koppla kablar och experimentera. När jag är nöjd med funktionen programmerar jag en annan pro mini där jag bara löder dit de anslutningar jag använder, kanske sätter fast den på ett experimentkort om det krävs.

Stoppade exempelvis in en pro mini i bilstereon för att kunna styra min eftermarknadsstereo med Saabs ratt-kontroller, den sitter där inne och läser av en analog spänning från ratten (drog en kabel ut från stereon) och skickar sen styrsignaler som stereon förstår på en ingång som är tänkt för fjärrstyrning via blåtandsmodul.

Låter som man kan hitta på en hel del.
Har kikat lite nu vad säger du om denna ? Ska ju va 25 övningar i alla fall. Men kanske finns mer prisvärda alternativ? Är det överdrivet mycket till att börja med?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Testpilot

Med tanke på att det kostar så lite så säger jag, kör på

Har dock ingen aning om vilken kvalité det är på de medföljande övningarna eller vem som skrivit instruktionerna men om de är dåliga så kan du hitta massor av info på nätet om du behöver hjälp, det är bara att googla på sensorn eller komponenten och lägga till "arduino" i sökningen så hittar man nästan alltid något som hjälper.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Med tanke på att det kostar så lite så säger jag, kör på

Har dock ingen aning om vilken kvalité det är på de medföljande övningarna eller vem som skrivit instruktionerna men om de är dåliga så kan du hitta massor av info på nätet om du behöver hjälp, det är bara att googla på sensorn eller komponenten och lägga till "arduino" i sökningen så hittar man nästan alltid något som hjälper.

Okej, lagt en beställning nu i alla fall. Förväntat datum mellan 23 jan- någong gång i feb. Får se vad man hittar på

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej, lagt en beställning nu i alla fall. Förväntat datum mellan 23 jan- någong gång i feb. Får se vad man hittar på

Vilket kitt köpte du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Vilket kitt köpte du?

Det blev ett sånt som jag länkade till i inlägg 15. Har inte hunnit få det ännu.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag beställde en likadan efter att ha läst tråden Har också gått i samma typ av funderingar under en längre tid, Raspberry eller Arduino. Vi får väl hålla tummarna att du hittade en bra sats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulba:

Jag beställde en likadan efter att ha läst tråden Har också gått i samma typ av funderingar under en längre tid, Raspberry eller Arduino. Vi får väl hålla tummarna att du hittade en bra sats.

Även jag beställde en sådan efter att ha läst tråden. Beställde i går och var skickad idag så den biten funkade ju bra i alla fall

Visa signatur

Kommer Snart....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulba:

Jag beställde en likadan efter att ha läst tråden Har också gått i samma typ av funderingar under en längre tid, Raspberry eller Arduino. Vi får väl hålla tummarna att du hittade en bra sats.

Skrivet av Windoze:

Även jag beställde en sådan efter att ha läst tråden. Beställde i går och var skickad idag så den biten funkade ju bra i alla fall

Bra då har man några att fråga när man kör fast i alla fall

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Själv köpte den hunden länkade.

Permalänk
Medlem

Fick hem min idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Fick hem min idag

Bra det kommit igång något? Väntar fortfarande på mitt

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Bra det kommit igång något? Väntar fortfarande på mitt

Nej ska fixa en platta så allt sitter fast först.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Bra det kommit igång något? Väntar fortfarande på mitt

Beställde ett eget paket inspirerad som jag blev av den här tråden.
Det kom idag så nu ska jag hem och pyssla

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande

Skrivet av nmc:

Fick hem min idag

Det var hundan va fort du fick din, går här i väntans tider allt jämt. Fick oxå besked om att den gick iväg samma dag som jag beställde. Fick oxå ett gäng lektioner postade via dropbox, men det var väl bara för att läskas

Permalänk
Testpilot

Just nu börjar vi komma in i firandet av det kinesiska nyåret vilket för oss eBay-fyndare tyvärr gör att det mesta försenas, har grejerna inte lämnat Kina kan de mycket väl fastna där ett tag.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Just nu börjar vi komma in i firandet av det kinesiska nyåret vilket för oss eBay-fyndare tyvärr gör att det mesta försenas, har grejerna inte lämnat Kina kan de mycket väl fastna där ett tag.

Jag hoppas på att mitt hann lämna kina, har fått ett mail där de visat en bild på paketet i alla fall. + mailet med guiderna :).

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb