Installation HD 7850 (noobvarning)

Permalänk
Medlem

Installation HD 7850 (noobvarning)

Köpt ett nytt kort som jag stoppar i datorn men kortet hittas inte.

Förstår att jag inte kopplat in en aux power sladd till mitt nya grafikkort, något jag aldrig sett på ett grafikkort tidigare. Letar och hittar endast en oanvänd kabel från acken och den har två smala kontakter, av den typen som skall in i hårddiskar, inte den tjocka fyrkantiga som jag behöver.

Så vad gör jag? Behöver jag köpa nytt power aggregat? Kommer de kontakter jag behöver finnas på ett nytt aggregat, eller är det helt standardiserat? Varför finns den ej i den som följde med datorn?

Permalänk

Lite för lite information om din dator, men det låter som om det är en äldre "märkesdator". Förr räckte den strömförsörjning som ges via PCI-E porten till grafikkorten. Moderna grafikkort kräver mer ström. I dag behövs oftast 2 PCI-E kontakter från PSU:n (2*6 eller 1*6+1*8). Ditt PSU är nog ganska gammalt då moderna PSUer nästan alltid har minst 2*6 PCI-E kontakter. Som kuriosa så behöver mitt HD7990 3st 8pins kontakter, vilket jag har på mitt modulära PSU.

Sammanfattningsvis: Du behöver troligtvis köpa nytt PSU. (Om du nu inte har någon ledig Molex kontakt från ditt PSU, då kan du köpa en adapter molex-PCI-E.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Du behöver en sådan kabel.
Molex till 6pin.
Finns att köpa i de flesta affärer som säljer datorprylar.
Det fanns ingen med kortet?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Jag skulle köpa ett nytt nätagg då det låter som om du sitter på en märkesdator (Dell, HP, Acer osv). Nätdelarna man får med i märkesdatorer är enligt min erfarenhet alltid skräp som inte bör andvändas, särskiljt inte om du ska ha någonting i datorn som drar mer el än datorn gör i originell utformning. Risken är tyvärr stor då att du har sönder datorn istället :/

Kontakterna på nätagg är standardiserade idag så det behöver du inte oroa dig över, det är troligen två 6 pins kontakter du behöver, läs på kartongen till grafikkortet och sen på nätagget innan du köper det så att det finns med

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Hedersmedlem

Vi måste veta vilken dator och nätaggregat du har idag. Även med en adapter är det inte säkert att effekten räcker. 7850 självt drar ~130W, sedan ska resten av datorn ha sitt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Sen om det är en märkesburk så finns risken för märkeschassi i mjölig formfaktor och då kan du behöva nytt chassi och moderkort :S

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oj vad mycket bra svar, tack så hemskt mycket. Jag har läst på och läst era svar och lärt mig mycket om detta ämne. Jag skall också meddela att när jag köpte kortet så tänkte jag att agget kanske inte skulle räcka men tänkte testa först. Jag kan sammanfatta följande:

Mitt grafikkort kräver 1 st 6 pin PCI expresskontakt.
Min PSU är en Fujitsu DPS-210FB A, den kan endast ge 210W nomenellt och max 300 W.

Det finns endast 2 st floppy kontakter lediga och PSU är för klen. Igen ide att böka/testa med adaptrar. Datorn är en nyare I5 men PSU verkar vara klen/gammal.

Jag åker och köper en sådan här: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

Blir det bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av df9517:

Oj vad mycket bra svar, tack så hemskt mycket. Jag har läst på och läst era svar och lärt mig mycket om detta ämne. Jag skall också meddela att när jag köpte kortet så tänkte jag att agget kanske inte skulle räcka men tänkte testa först. Jag kan sammanfatta följande:

Mitt grafikkort kräver 1 st 6 pin PCI expresskontakt.
Min PSU är en Fujitsu DPS-210FB A, den kan endast ge 210W nomenellt och max 300 W.

Det finns endast 2 st floppy kontakter lediga och PSU är för klen. Igen ide att böka/testa med adaptrar. Datorn är en nyare I5 men PSU verkar vara klen/gammal.

Jag åker och köper en sådan här: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

Blir det bra?

Well, CX serien ska va bara skit. Har haft 2 CX500 och båda har haft sjuk coilwhine. Inte så mycket att ha egentligen. Köp ett bra agf då du ndå håller på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av df9517:

Oj vad mycket bra svar, tack så hemskt mycket. Jag har läst på och läst era svar och lärt mig mycket om detta ämne. Jag skall också meddela att när jag köpte kortet så tänkte jag att agget kanske inte skulle räcka men tänkte testa först. Jag kan sammanfatta följande:

Mitt grafikkort kräver 1 st 6 pin PCI expresskontakt.
Min PSU är en Fujitsu DPS-210FB A, den kan endast ge 210W nomenellt och max 300 W.

Det finns endast 2 st floppy kontakter lediga och PSU är för klen. Igen ide att böka/testa med adaptrar. Datorn är en nyare I5 men PSU verkar vara klen/gammal.

Jag åker och köper en sådan här: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

Blir det bra?

Nope, det är skit. Köp XFX Core med lämplig effekt. 450W räcker utan problem.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s158118060&o=produkt_pr...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av df9517:

Köpt ett nytt kort som jag stoppar i datorn men kortet hittas inte.

Förstår att jag inte kopplat in en aux power sladd till mitt nya grafikkort, något jag aldrig sett på ett grafikkort tidigare. Letar och hittar endast en oanvänd kabel från acken och den har två smala kontakter, av den typen som skall in i hårddiskar, inte den tjocka fyrkantiga som jag behöver.

Så vad gör jag? Behöver jag köpa nytt power aggregat? Kommer de kontakter jag behöver finnas på ett nytt aggregat, eller är det helt standardiserat? Varför finns den ej i den som följde med datorn?

Det ville være til stor hjelp dersom du kunne liste mere presist hvilket grafikk kort du kjøpt samt alle spesifikasjoner på din maskin. Hvor mange harddisker/SSD andre enheter er det du vil ha koblet til maskinen? Tenk på at det er hurtig å bruke USB for å lade mobile eller andre enheter, noe der vil også belaste PSU. Altså velg ikke det "billigste" med minst effekt i forhold til Watt og se til at sjekke andre tester (eng. benchmarks). Billige PSU kan inneholde komponenter som ikke er av like høy kvalitet (f.eks. kan det gi høy frekvent lyd i form av Coil Whine). Det er viktig at PSU vil ha høy effektivitet som mulig for å redusere varme i chassi (f.eks. "80+ brons" står for at PSU må oppfylle visse betingelse der vil svare til en effektivitet på 80 prosent).

Vi vet ikke heller noe om hvordan ditt chassi vil passe til å kjøle ned prosessor, grafikk kort og strøm aggregatet gjennom å trekke inn luft og føre ut den varme luften hurtig nok i ditt system. Gi oss litt mere informasjon, så vil det være lettere å hjelpe deg.

PS: Så ikke at du nevnte grafikk kortet i rubrikken til tråden. Men uansett kan det være forskjell fra merke til merke gjennom at visse kort er overklokket fra fabrikk og derfor kan trekke litt mere strøm en standard kort.DS

Permalänk
Skrivet av TheFlyingFin:

Well, CX serien ska va bara skit. Har haft 2 CX500 och båda har haft sjuk coilwhine. Inte så mycket att ha egentligen. Köp ett bra agf då du ndå håller på.

Skickades från m.sweclockers.com

Notera att det är ett CX430M. CX M versionerna har fått bra kritik i tester, inte minst här på Sweclockers. http://www.sweclockers.com/recension/16951-be-quiet-kraft-och...

Rescentionen gällde 500W, men skulle tro att 430W agget håller samma kvalité.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Notera att det är ett CX430M. CX M versionerna har fått bra kritik i tester, inte minst här på Sweclockers. http://www.sweclockers.com/recension/16951-be-quiet-kraft-och...

Rescentionen gällde 500W, men skulle tro att 430W agget håller samma kvalité.

Troligen, Men sådär billiga nätagg är oftast ändå ignet att lägga pengarna på om det ska hålla länge.

Permalänk
Medlem

Har köpt och installerat ett CX430M och är imponerad än så länge. Fina sladdar och nätagget går tyst och fint.

Kan spela battlefield 3 med högsta inställningar, efter en stund går fläktarna i datorn igång, grafikkortet går fortfarande ganska tyst.

Kan mina med 350 kH/s. (testade bara)

Mycket nöjd, hoppas nu bara att agget inte går sönder men det är 3 års garanti.

Permalänk
Medlem

Kul att allt fungerar! När det är dags för nästa uppgradering skippar du väl märkesdatorerna och bygger själv?

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |