Mailserver och egen domän, vilken ska man välja?

Permalänk
Medlem

Mailserver och egen domän, vilken ska man välja?

Hej
Försöker hitta en lösning för att använda min egna domän som epostadress. Att själv hosta mailservern ser jag inte som ett alternativ med tanke på att jag har dynamisk IP samt med tanke på driftsäkerheten. Att hyra en VPS och köra mailservern där skulle kunna vara ett alternativ men helst skulle jag vilja använda mig av en färdig tjänst som låter mig använda min domän för mail.

Jag har letat runt en hel del efter olika tjänster men tycker inte jag hittar någon som faller mig i smaken tänkte höra mig för här och se om någon kanske har några förslag.

Följande funktioner skulle vara önskvärt:
- minst 1GB lagringsutrymme
-IMAP IDLE stöd så man kan få en vettig upplevelse med thunderbird m.m.
- möjlighet till iaf 3 mailkonton, antingen som alias, eller separata konton
- helst gratis (givetvis) men kan också få kosta några kronor varje månad. Dock inte några fantasisummor som vissa har.
- möjlighet till push på iPad samt Windows Phone, samt även synca kontakter.

Naturligtvis ett plus om det fungerar som en helhetslösning, dvs med fillagring, möjlighet att öppna och redigera worddokument m.m.

Största problemet verkar vara att hitta en tjänst som gör det möjligt till push på iPaden och Windows Phone 8. WP8 kan ju endast använda exchange för push av mail och synkronisering av kontakter, iPad kan ju iaf använda WebDAV för kontakterna. Måste jag hyra in mig på en exchange-server för detta? Tråkigt isf för alla jag hittar är löjligt dyra!

Finns det någon möjlighet att själv stå för exchange-biten? Tänker då att jag hyr en mailserver utan exchange stöd och kör sedan någon form av programvara som kan läsa in mail med IMAP och kontakter med tex WebDAV för att sedan göra dessa tillgängliga via Exchange? (Kör redan en linuxserver för andra syften). Såg att det fanns något program som hette Z-push men den kanske inte gör detta?

Tacksam för all hjälp, börjar bli väldigt trött på allt sökande nu!

Permalänk
Rekordmedlem

Regga en domän och använd domänpaketet på https://www.citynetwork.se/ 100 kr för första året, 1000 mailadresser, max 10 GByte per mailbox och max 250 GByte totalt utrymme.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dem verkar inte stödja push på iPad och WP8. Det är liksom ett måste, alternativt om detta går att lösa med tredjepartsprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon.s:

Dem verkar inte stödja push på iPad och WP8. Det är liksom ett måste, alternativt om detta går att lösa med tredjepartsprogram.

Kanske outlook.com passar

https://domains.live.com/default.aspx

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Jo, den kan ju iaf synka mot iPad och WP8 men givetvis så stöder den inte IMAP IDLE eller något annat sätt att synka kontakter, kalender än via exchange. Den blir istället problem för epostklienter under linux och windows om man inte vill pröjsa ca 1000:- för outlook!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon.s:

Jo, den kan ju iaf synka mot iPad och WP8 men givetvis så stöder den inte IMAP IDLE eller något annat sätt att synka kontakter, kalender än via exchange. Den blir istället problem för epostklienter under linux och windows om man inte vill pröjsa ca 1000:- för outlook!

Tyvärr inte IMAP IDLE. Men måste du ha push?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Det stora problemet är egentligen inte att jag får vänta ngn minut på varje mail (även om det är lite irriterande) utan det faktum att det inte går att synka kontakter.

Alltså detta gör mig så irriterad. Jag menar det är 2014 nu och email har existerat sen internets start i princip och ändå finns det inget vettigt icke-proprietärt protokoll för att tillåta push! Tar man outlook.com får man push på sina mobila enheter och synkronisering av kalender samt kontakter men man blir också låst till att använda outlook för sin desktopdator, ett program som dem verkligen kan ta hutlösa summor för. Väljer man en annan mailtjänst kan man få desktopbiten att fungera (IMAP IDLE) utan outlook men istället får man använda sunkiga IMAP eller POP för att hämta mail från sina mobila enheter!

Alltså herregud! Är det jag som missuppfattat detta totalt och missat något eller är det alltså så att man ska behöva pröjsa typ 100:-/månaden/mailadress för att kunna få sin mail att fungera både med sin dator och med sina mobila enheter?!

Permalänk
Medlem

Gmail kan synka med calDAV och cardDAV.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

med risk för att låta tjatig. Det kan den men gmail kan inte pusha till WP8 eller till iPad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon.s:

med risk för att låta tjatig. Det kan den men gmail kan inte pusha till WP8 eller till iPad.

Finns app för ios.
Den ger dig push.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Ja, då är det bara WP8 kvar då....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av iller:

Finns app för ios.
Den ger dig push.

Skickades från m.sweclockers.com

Blir det inte "suck"
Push borde det bara kunna bli om servern gör det, men användarupplevelsen behöver ju inte skilja särskilt mycket för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Outlook.com som iller föreslår?

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Kanske "Crystone Standard" med 3 Hosted Exchangekonton? 720:-/år

http://storefront.crystone.net/?NAME_PATH=CRYSTONE_STANDARD_P...
"Med Crystone Standard är du fullt utrustad med det som behövs för att publicera en egen hemsida och använda e-post. Varje konto innehåller:
Windows och Linux
250GB Utrymme
5000GB Trafik
Obegränsat med E-postkonton
Obegränsat med MySQL
3 Hosted Exchangekonton
3 MSSQL 2008 R2"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Crystone standard får inte push. Det kostar extra

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Ja, crystone kanske skulle kunna vara ett alternativ. Bra med lagringsmöjligheten också. Deras erbjudanden verkar dock lite röriga, det verkar finnas två addon-paket till crystone standard, frågan är vilket eller om man behöver båda för att få push att fungera. Får väl kontakta dem och höra mig för.

Permalänk
Medlem

Vad hände med Outlook.com, med egen domän.
Vad jag vet så stöder den allt du efter frågar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SajtXL:

Vad hände med Outlook.com, med egen domän.
Vad jag vet så stöder den allt du efter frågar?

Inlägg 5 ger svaret varför den inte passade.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Inlägg 5 ger svaret varför den inte passade.

Sorry, missade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon.s:

med risk för att låta tjatig. Det kan den men gmail kan inte pusha till WP8 eller till iPad.

Nu har jag nyligen sålt min iPhone så kan ju ha ändrats, men jag kör min epost mot google apps.
Och för att få push på IOS7 så lade jag bara upp gmail-kontot som ett exchangekonto på iPhonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon.s:

med risk för att låta tjatig. Det kan den men gmail kan inte pusha till WP8 eller till iPad.

Gmail kan pusha till WP8, det funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Gmail kan pusha till WP8, det funkar utmärkt.

Om du menar exchange active sync så är det en betaltjänst för alla nya kunder.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Om du menar exchange active sync så är det en betaltjänst för alla nya kunder.

Gmail-användare ja, men det ingår väl fortfarande i Google Apps som det var frågan om här?

(Och jag vet att jag skrev Gmail, fel av mig, även om mitt gamla Gmail-konto fortfarande har EAS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Gmail-användare ja, men det ingår väl fortfarande i Google Apps som det var frågan om här?

(Och jag vet att jag skrev Gmail, fel av mig, även om mitt gamla Gmail-konto fortfarande har EAS)

Exchange active sync kostar även med Google apps

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

OK, det är inte gratis - men inte heller så dyrt som att hosta en egen Exchangeserver.

Google Apps Business, 995 kr per år (tror jag) max 10 konton. Eller €4 (+23% moms) per månad och konto.
Det ger stöd för pushmail som via Exchange samt Outlook stöd. Lätt att sätta upp och komma igång.
Fri support från Google ingår - får du problem, anmäl det så ringer de upp inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Exchange active sync kostar även med Google apps

Ja, i och med att Google Apps kostar, men såvitt jag vet tillkommer ingen extra avgift för EAS. Men jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Vet inte varför ingen föreslagit det tidigare men Office 365 Home Premium kostar 900 kr/år (eller 90 kr/mån) och ger fem användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Vet inte varför ingen föreslagit det tidigare men Office 365 Home Premium kostar 900 kr/år (eller 90 kr/mån) och ger fem användare.

Det mynnar ut till exchange det också. Och trådskaparen hade åsikter om det när man kör ex Linux.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Det mynnar ut till exchange det också. Och trådskaparen hade åsikter om det när man kör ex Linux.

Ok, skummade bara tråden och såg inget direkt negativt med Exchange, förutom att ts tyckte det var dyrt. Men då förstår jag.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om one.com? Har ungefär samma tankar som trådskaparen och funderar på att lägga mitt där, molnlagringen lockar lite också.