Ljudisolering av chassi på bästa sätt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Ljudisolering av chassi på bästa sätt?

Tjena

Jag är ute efter bra tips på hur jag skall ljudisolera mitt chassi på bästa sätt. Frågan är lite generell ställd. T ex bör man satsa på vattenkylning eller på tysta kvalitétsfläktar? Ljudisolerande mattor, gummi upphängning för hårddiskar etc? You name it.

Mitt största ljudproblem idag är vibration från hårddiskar och fläkten från grafikkortet (Sapphire Radeon R9 280X 3GB DUAL-X OC (Tahiti XTL) ).

Chassit är ett NZXT Phantom 530 Vit med original fläktar.

Mitt mål är en burk som i princip är ljudlös, och jag har redan satt igång med att byta ut diskarna mot SSD.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Har du testat att göra en egen fläktkurva med tex afterburner till grafikkortet. Jag hade samma kort fast 7970 och fläkten varvade lite väl högt relativt temp på kortet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Aug 2009

det som brukar låta mest om man inte har galet grafikkort är ju vibrationer som fortplantar sig i chassit. Gummi-upphängning för diskar och fläktar hjälper bra. Ljudisolerings-mattor av det tyngre slaget kan medföra att vibrationer från chassi-monterade fläktar inte fortplantar sig lika bra

ASUS P9X79 | RX 580 | Corsair DDR3 XMS3 8x8Gb | Intel I7 3820 | 2x Samsung 840 Pro 256Gb + 1 Intel 520 256 + 1 Crucial M500 256Gb
DELL XPS 15 | I7 | 512GB | 16GB ram | 4K EYEFINITY

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2013

Bästa sättet är som du redan är inne på. Ta bort eller reducera källorna till oljud. Fläktkurva till grafikkortet är en gratis ide. Värt ett försök. Annars inför nästa köp av grafikkort, satsa på ett som inte blir så varmt och har en tyst kyllösning (typ asus dc2).

Tysta kvalitetsfläktar på låga varvtal i övrigt. många av dessa har gummihörn som tar bort vibrationer.

Blir du inte nöjd med oljudet från grafikkortet kan du ge dämpmatta ett försök.

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2005

Ett annat tips är att ställa en ordentligt "pyramid/äggkartons-mönstrad" ljudabsorbent bakom lådan då även om lådan har ljuddämpat intag framtill så e den som alla andra lådor helt öppen på baksidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Tack för svaren. Ska börja med att kolla upp det med fläktkurvan. Hoppas Gummi-upphängning för hårddiskarna passar i mitt chassi. Låter för jävligt med vibrationerna från diskarna. Nyss köpt grafikkort så ett nytt blir det inte på ett bra tag men det borde väl dyka upp tredjeparts kylare snart hoppas jag.

Om jag ska använda mig av dämpmatta så antar jag att man får riva ut allt innehåll först, eller räcker det med att t ex dämpa golvet i chassit? Det är vibrationerna jag först och främst vill döda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2008

Om du mot förmodan har missat det finns ett helt (engelsktalande) forum som är inriktat på just det här området. Där kan du läsa initierade och nogranna recensioner av diverse datordelar med fokus på just ljudnivå men det finns som sagt även en forumsektion. Jag talar om Silent PC Review.

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)