Garanti på moderkort med kortslutning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Garanti på moderkort med kortslutning?

Hej!

Jag trixade lite med min dator och råkade få kortslutning på moderkortet. Moderkortet är relativt nytt och det finns inga andra skador på kortet. Jag kan själv tänka mig att garantin ska räcka och ett nytt moderkort ska skickas, men vill vara säker och frågar er här.

Tack!

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av MegaMormor:

Hej!

Jag trixade lite med min dator och råkade få kortslutning på moderkortet. Moderkortet är relativt nytt och det finns inga andra skador på kortet. Jag kan själv tänka mig att garantin ska räcka och ett nytt moderkort ska skickas, men vill vara säker och frågar er här.

Tack!

Trixa? Hur uppstod kortslutningen? Är det självförvållat är det givetvis ingenting som varken garanti eller reklamationsrätten täcker.

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av screamin-daemon:

Trixa? Hur uppstod kortslutningen? Är det självförvållat är det givetvis ingenting som varken garanti eller reklamationsrätten täcker.

Jag kopplade in LED pinnen från min 140mm fan fel på moderkortet och då skedde kortslutningen. Det var mitt fel ja, men hur kommer dem att få reda på det?

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av MegaMormor:

Jag kopplade in LED pinnen från min 140mm fan fel på moderkortet och då skedde kortslutningen. Det var mitt fel ja, men hur kommer dem att få reda på det?

Troligen kommer dom inte kunna se hur det uppstod men det räknas väl som bedrägeri....

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av screamin-daemon:

Troligen kommer dom inte kunna se hur det uppstod men det räknas väl som bedrägeri....

De har lurat mig tidigare då jag inte fått komponenter som absolut inte varit mitt fel. Så att det får vara som det är. Men tack för hjälpen! Uppskattar det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av MegaMormor:

Hej!

Tack!

Självklart är det INTE garanti då det INTE är ett ursprungligt fel...

En retorisk fråga: Om du krockar med din nyköpta bil, tror du att det går på garanti också..?

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | PowerColor HD6850 SCS3 | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 510 SSD 120GB | Seagate Barracuda Green 2 TB] HTPC: [Streacom FC8 EVO | i3 4340 | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Streacom Nano150 | Kingston HyperX Blu 2x4 GB | 120 GB SSD] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung Galaxy S8+]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007

Garanti skyddar inte mot handhavandefel, garanti brukar bara hantera fabrikationsfel/dålig kvalitet. Att hävda att detta är ursprungligt är bedrägeri.

Citera om du vill ha svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gnesta
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av '[SH:

;14281269']Självklart är det INTE garanti då det INTE är ett ursprungligt fel...

En retorisk fråga: Om du krockar med din nyköpta bil, tror du att det går på garanti också..?

Du har rätt i sak, men din retoriska fråga: Svar JA, VAGNSKADEGARANTIN täcker din NYA BIL

CPU: i7 8770K @ 4.9Ghz (H110i) | GFX: MSI RTX 2080 DUKE OC | MB: ASUS Maximus Hero
PSU: Corsair AX1200i | RAM: Corsair Vengeance 16Gb PRO | CHASSI: Corsair 750D
SSDs: OCZ Vertex 3 120Gb / SanDisk Extreme ii 480Gb | LJUD: ASUS Xonar STX -> Philips Fidelio X2
SKÄRM: Asus ROG Swift PG278Q / DELL 27" IPS 1440p | OS: Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010

Som tidigare sagt så är detta ett fel du orsakat och att skicka in det på garanti är som sagt bedrägeri.
det gäller fel som uppstod från början.

T ex att du köper ett grafikkort med dubbla fläktar t ex gigabytes gtx 760 modell men ena fläkten efter en månad får trasigt lager så fläkten knappt orkar snurra och låter mycket när den snurrar till skillnad mot andra fläkten och grafikkortet nu överhettas och datorn stänger av sig.
en sån sak skulle gälla då det hänt utan att du själv gjort någon fysisk skada på produkten...

Intel I5 2500 max turbo inställt så 3.9 ghz på 4 cores o 4.1 på 1. blandat 16 gb @ 1333 mhz moderkort P8z77-V-LX, gtx 780 msi gaming och nätagg plexgear 600w SSD: 60 gb intel 330

Trädvy Permalänk
BAAA BAAAP 🍞
Kenneth Lindqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011

*Tråd låst*

Citat:

§ 8
Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.