Garanti på moderkort med kortslutning?

Permalänk

Garanti på moderkort med kortslutning?

Hej!

Jag trixade lite med min dator och råkade få kortslutning på moderkortet. Moderkortet är relativt nytt och det finns inga andra skador på kortet. Jag kan själv tänka mig att garantin ska räcka och ett nytt moderkort ska skickas, men vill vara säker och frågar er här.

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MegaMormor:

Hej!

Jag trixade lite med min dator och råkade få kortslutning på moderkortet. Moderkortet är relativt nytt och det finns inga andra skador på kortet. Jag kan själv tänka mig att garantin ska räcka och ett nytt moderkort ska skickas, men vill vara säker och frågar er här.

Tack!

Trixa? Hur uppstod kortslutningen? Är det självförvållat är det givetvis ingenting som varken garanti eller reklamationsrätten täcker.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Trixa? Hur uppstod kortslutningen? Är det självförvållat är det givetvis ingenting som varken garanti eller reklamationsrätten täcker.

Jag kopplade in LED pinnen från min 140mm fan fel på moderkortet och då skedde kortslutningen. Det var mitt fel ja, men hur kommer dem att få reda på det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MegaMormor:

Jag kopplade in LED pinnen från min 140mm fan fel på moderkortet och då skedde kortslutningen. Det var mitt fel ja, men hur kommer dem att få reda på det?

Troligen kommer dom inte kunna se hur det uppstod men det räknas väl som bedrägeri....

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Troligen kommer dom inte kunna se hur det uppstod men det räknas väl som bedrägeri....

De har lurat mig tidigare då jag inte fått komponenter som absolut inte varit mitt fel. Så att det får vara som det är. Men tack för hjälpen! Uppskattar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMormor:

Hej!

Jag trixade lite med min dator och råkade få kortslutning på moderkortet. Moderkortet är relativt nytt och det finns inga andra skador på kortet. Jag kan själv tänka mig att garantin ska räcka och ett nytt moderkort ska skickas, men vill vara säker och frågar er här.

Tack!

Självklart är det INTE garanti då det INTE är ett ursprungligt fel...

En retorisk fråga: Om du krockar med din nyköpta bil, tror du att det går på garanti också..?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Garanti skyddar inte mot handhavandefel, garanti brukar bara hantera fabrikationsfel/dålig kvalitet. Att hävda att detta är ursprungligt är bedrägeri.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Skrivet av '[SH:

;14281269']Självklart är det INTE garanti då det INTE är ett ursprungligt fel...

En retorisk fråga: Om du krockar med din nyköpta bil, tror du att det går på garanti också..?

Du har rätt i sak, men din retoriska fråga: Svar JA, VAGNSKADEGARANTIN täcker din NYA BIL

Visa signatur

CPU: 12900K (H150i Elite LCD) | GPU: ASUS ROG STRIX 3080 ti OC | MB: ASUS PRIME Z690-A
PSU: ASUS ROG Thor 1200 | DDR5: G.SKILL Trident Z5 6000Mhz | CHASSI: Lian Li 011 EVO
SSDs: 2x Samsung 970 Pro (2+1TB) | LJUD: GoXLR + Beyerdynamic DT 770 PRO + Shure SM7B
SKÄRM: Asus ROG Swift PG278Q / AW3423DW OLED | OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt så är detta ett fel du orsakat och att skicka in det på garanti är som sagt bedrägeri.
det gäller fel som uppstod från början.

T ex att du köper ett grafikkort med dubbla fläktar t ex gigabytes gtx 760 modell men ena fläkten efter en månad får trasigt lager så fläkten knappt orkar snurra och låter mycket när den snurrar till skillnad mot andra fläkten och grafikkortet nu överhettas och datorn stänger av sig.
en sån sak skulle gälla då det hänt utan att du själv gjort någon fysisk skada på produkten...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Tråd låst*

Citat:

§ 8
Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.