BSOD, gröna linjer, gröna pixlar och BSOD orsakar omstarter Win7 X-64

Permalänk
Medlem

BSOD, gröna linjer, gröna pixlar och BSOD orsakar omstarter Win7 X-64

Mitt grafikkort Radeon HD 4800 series behöver nog bytas ut, enligt de tekniker som anser att problemet med datorns omstarter efter felmeddelanden att problemet med grafikkortet är orsaken till problemet.
Även när streamade filmer, youtube, Windows Media Player, VLC, Shoucast och liknande används, då skickar nog detta information till OS att OMEDELBART stoppa alla pågående funktioner genom omedelbar verkan vilket orsakar oändliga kraschar med felmeddelanden som BSOD; blåskärm.

Alla drivrutinerna är uppdaterade med de senaste versionerna rekommenderade ifrån Microsoft (samt kollade på utgivarens hemsida) och installerade.

Är nu inne på tredje året av hårdvarudelarna som tills för snart 9 månader sedan har fungerat problemfritt även under tillfällig överklockning vid spel såsom Far Cry samt även mer krävande spel.

Hösten 2010 köptes alla delar nya och krut sattes på processorn i7 och moderkort ASUS P6T Deluxe, ny HD, DL- brännare och något starkare nätagregat (650W), samt bara 3 GB RAM minne DDR 3.

Jag medger att efter överklockningen (processorn är nu inte längre överklockad) så lät någon utav de 5 fläktarna (6 med det ifrån tillverkaren som standard installerade på grafikkortet) väldigt mycket under en kortare tid innan värdena återställdes till de ursprungligt rekommenderade.

Koll på att alla kablar ligger rätt i datorn inklusive kontakterna har hjälpt då dammtussar har tagits bort.

För övrigt så fungerar allt i datorn som normalt trots att ryckningen av grafikkortet i datorn tillfälligt hjälper få bort de vertikala gröna linjerna (framträder tydligt redan vid uppstart i bios) och även de tätt sammanpressade horisontella linjerna på cirka 2 cm. från skärmkant till skärmkant.Antagligen därför bör troligtvis grafikkortet ha någon sorts glapp i kretsarna eftersom Antec tornet hela tiden har sidan öppen så jag kan komma åt kortet och manuellt peta på det med förhoppning att förbättra dess funktion så de elaka gröna staplarna (finns även i felsäkert läge) och hönsnätet tillfälligt försvinner.

*Hur kan jag reparera detta grafikkort och få tillbaka dess funktion utan att punga ut massor av cash?*

Då grafiken är boven i dramat så måste ett sådant köpas (igen) men jag är inte ute efter att spela de senaste spelen som kräver minst 16 GB ram minne och därför kostar skjortan när jag nöjer mig med det nuvarande (ASUS) Radeon HD 4800 series kortet och undrar ifall det är bättre att köpa nytt med garantier eller om det räcker med "äldre" fullt utan problem fungerande kort till lägre pris?

Om någon på forumet kan rekommendera ett riktigt bra grafikkort, dock inte alltför dyrt, till försäljning antingen via befintlig butik eller här på sweclockers då köper jag det.
Skicka in era förslag
Tack

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna testa att baka grafikkortet i ugnen. Du får googla men man tar bort kylare och all pasta osv så bara själva kortet är kvar. Sedan knölar man ihop 4 alluminiumfoliebollar som man lägger det på i ugnen runt 200c i 8 minuter. Googla som som sagt men du har kanske inget att förlora ;). Jag har fixat att gammalt 8800gts 320mb som gav mig massor med gröna artifacts.

Du har väl en integrerad grafikkrets i processorn du kan köra på sålänge?

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Alltså, man klarar sig hyfsat med t.ex. 5870 kort och de får man snorbilligt, typ 500kr.

Permalänk
Medlem

BSOD, gröna linjer, gröna pixlar och BSOD orsakar omstarter Win7 X-64

Sjysst att du har hittat ett XFX ATI Radeon HD 5870 kort för endast 500:- SEK inklusive frakt, moms och eventuell tull.Kan du länka till sidan så kan jag slå till direkt (helst igår).Vi pratar väl om XFX (ATI) Radeon HD 5870 såld till svensk kund här i Sverige?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Edit: verka inte som han vill skicka det....

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

@Semjonov

Kan du bekräfta priset för detta kort à 500:- (till salu här i Sverige med betald moms, tull och frakt) via adress, telefonnummer och/eller länk.