Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kauge
Registrerad
Nov 2009

körkort intensiv

Hej pluggar på intensiven för körkort. Det mesta börjar fastna och jag klarar alla faser med 68+ rätt. Men det är två frågor, spelar ingen roll hur många gånger jag läser om skiten så fastnar det inte. Och det är angående vinter och dubbdäck. När dessa får användas/måste användas. Någon som har något knep/tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Vinterdäck och dubbdäck är två olika saker.

vintern är det krav på vinterdäck (dubbat eller dubbfritt) mellan 1 december och 31 mars. och på sommaren så är det dubbdäcksförbud (inte vinterdäcks förbud) mellan 15 april och 1 oktober. Dubbfritt får du alltså ha året runt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Regler om dubbdäck finns på nätet.

Förenklat så kan man säga att mellan två specifika datum får man köra med dubbdäck. Mellan två andra datum så MÅSTE man köra med VINTERDÄCK OM VINTERVÄGLAG råder.

Vinterdäck kan vara odubbade och får framföras hela året, även utanför dubbdäcks säsong, även om det inte är att rekommendera.

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~
Registrerad
Jul 2001

Knep och knep ... Det är bara att nöta in.
Fyra månader vinterdäckstvång (hela december, januari, februari och mars). Dubbdäck får användas två månader innan och två veckor efter denna period. De får även användas utanför denna period om det är vinterväglag. Odubbade vinterdäck får användas året om.

Fedora, i3wm, Ansible, Vim, git, LaTeX - allt som behövs för att göra mig nöjd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Det är väl inte lag på vinterdäck under någon del av året, om det klart och tydligt inte råder vinterväglag ?

Problemet är att tolkningen "vinterväglag" är lite flytande. Med andra ord bör man använda vinterdäck vintertid.

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åstorp
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Karaff:

Det är väl inte lag på vinterdäck under någon del av året, om det klart och tydligt inte råder vinterväglag ?

Problemet är att tolkningen "vinterväglag" är lite flytande. Med andra ord bör man använda vinterdäck vintertid.

På polisens hemsida framgår att det är lag på att ha vinterdäck.

Transportstyrelsens beskrivning på vad vinterväglag är lyder: "Vinterväglag anses råda när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Det är Polisen som avgör om det råder vinterväglag på platsen."

Med undantag att det är polisen som har sista ordet så är det väl bara att se till att ha på sina vinterdäck om det är snö ute eller om temperaturen ligger runt noll grader. Polisens definierar det något bättre då de även påpekar att man även ska ta hänsyn till vägrenen i sin bedömning av vinterväglag.

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |