Hur länge ska mobilen laddas?

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Tänker mig en riktig källa. ICCC standarder är bra för IC kretsar och integrerad teknik. Kan tänka mig det finns ett liknande organ som skriver om Liion och LiPo produkter.

Den här kan väl anses som riktig;

http://oes.tamu.edu/web/guidelines/battery/LiPo%20Procedures....

Och här är en intressant sida i alla fall;
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_store_batte...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av maverickgoose:

Dessa hänvisar till multi-cell batterier som inte har tryckhölje samt är seriekopplade.

Har svårt att tänka mig att de Litium-kadmium polymer batterierna som sitter i iphone som både är spänningsregulerade till 3.8V (alltså inte) samt har ett tryckhölje ska behandlas på samma sätt som batterier som är seriekopplade för högre spänningar ut och som har en tendens att falla långt under 3.5V om man är oförsiktig.

Ett Batteri baserat på den Li-ion Polymer teknik som Iphonen kommer ha ska inte behandlas på samma sätt som ett batteri för ett radiostyrt flygplan.

  • De är parallellkopplade celler. (inte seriekopplade, detta gör att urladdningen kommer ske jämnare över cellerna).

  • Cellerna faller mer eller mindre aldrig under 3.7V (något som är det viktiga att man kollar på då det är spänningar under ca 3V som pajar de batterierna du har skickat länkar på).

  • Batterierna har ett tryckhölje för att förhindra både skada på person samt motverka just det Li-Po batterier lider lite av, att de puffar upp sig och får gas i sin struktur. Högre tryck kommer självmant motverka detta och lösligheten för gas i cellerna minskar exponentiellt. - (Detta verkar vara den stora grejen som alla radiostyrda flygplansbatterier nojar kring över).

För övrig är dina källor fortfarande inget jag tycker duger. Finns ingen hint om vem det är som skriver dessa, och det handlar om fel typ av Li-ion Polymerbatteri.

Jag skulle vilja se en studie på att Li-ion polymer batterier med tryckhölje som är parallellkopplade celler som det batteri som Iphonen kommer använda tar skada av långvarig förvaring vid 100% laddning.
(Ber om ursäkt men gör inte detta för att vara jobbig. Det är mer att jag vill ha en pålitlig, empirisk eller teoretisk källa med en icke-tendensiös författare med kompetens inom området innan jag kan hålla med dig. - Att alla flugor säger att bajs smakar gått betyder inte det att det stämmer som en metafor).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Dessa hänvisar till multi-cell batterier som inte har tryckhölje samt är seriekopplade.

Har svårt att tänka mig att de Litium-kadmium polymer batterierna som sitter i iphone som både är spänningsregulerade till 3.8V (alltså inte) samt har ett tryckhölje ska behandlas på samma sätt som batterier som är seriekopplade för högre spänningar ut och som har en tendens att falla långt under 3.5V om man är oförsiktig.

Ett Batteri baserat på den Li-ion Polymer teknik som Iphonen kommer ha ska inte behandlas på samma sätt som ett batteri för ett radiostyrt flygplan.

  • De är parallellkopplade celler. (inte seriekopplade, detta gör att urladdningen kommer ske jämnare över cellerna).

  • Cellerna faller mer eller mindre aldrig under 3.7V (något som är det viktiga att man kollar på då det är spänningar under ca 3V som pajar de batterierna du har skickat länkar på).

  • Batterierna har ett tryckhölje för att förhindra både skada på person samt motverka just det Li-Po batterier lider lite av, att de puffar upp sig och får gas i sin struktur. Högre tryck kommer självmant motverka detta och lösligheten för gas i cellerna minskar exponentiellt. - (Detta verkar vara den stora grejen som alla radiostyrda flygplansbatterier nojar kring över).

För övrig är dina källor fortfarande inget jag tycker duger. Finns ingen hint om vem det är som skriver dessa, och det handlar om fel typ av Li-ion Polymerbatteri.

Jag skulle vilja se en studie på att Li-ion polymer batterier med tryckhölje som är parallellkopplade celler som det batteri som Iphonen kommer använda tar skada av långvarig förvaring vid 100% laddning.
(Ber om ursäkt men gör inte detta för att vara jobbig. Det är mer att jag vill ha en pålitlig, empirisk eller teoretisk källa med en icke-tendensiös författare med kompetens inom området innan jag kan hålla med dig. - Att alla flugor säger att bajs smakar gått betyder inte det att det stämmer som en metafor).

Finns batterier med en cell för hobbybruk också.
Är iphonens batteri spänningsreglerat till 3.8V så är det antagligen kolugnt då det är ~50% av kapaciteten. Jag tog för givet att man utnyttjade hela cellens kapacitet?

EDIT; Det var väl lite elakt att fördöma pdf-länken? Oavsett vem som skrev den så kommer den från Texas a&m university.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av maverickgoose:

Finns batterier med en cell för hobbybruk också.
Är iphonens batteri spänningsreglerat till 3.8V så är det antagligen kolugnt då det är ~50% av kapaciteten. Jag tog för givet att man utnyttjade hela cellens kapacitet?

EDIT; Det var väl lite elakt att fördöma pdf-länken? Oavsett vem som skrev den så kommer den från Texas a&m university.

Alla nya mobiler ligger på 3.7-3.8V.

Då jag aldrig har hört talas om universitetet så kommer jag nog anse det. Handlar nog även lite om att jag är för trött för att kolla upp det. Dock kan ju jag skriva något om mekatronik från Chalmers. Men bara för att jag själv studerar på chalmers så betyder ju inte det att man kan lita på dokumentet

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Alla nya mobiler ligger på 3.7-3.8V.

Då jag aldrig har hört talas om universitetet så kommer jag nog anse det. Handlar nog även lite om att jag är för trött för att kolla upp det. Dock kan ju jag skriva något om mekatronik från Chalmers. Men bara för att jag själv studerar på chalmers så betyder ju inte det att man kan lita på dokumentet

Något skräp är det inte i alla fall;

"It is the flagship institution of the Texas A&M University System, the fourth-largest university in the United States and the largest university in Texas.[12][13] Texas A&M's designation as a land, sea, and space grant institution reflects a broad range of research with ongoing projects funded by agencies such as the National Aeronautics and Space Administration (NASA), the National Institutes of Health, the National Science Foundation, and the Office of Naval Research. The school ranks in the top 20 American research institutes in terms of funding and has made notable contributions to such fields as animal cloning and petroleum engineering."

Saxat från wikipedia.

Om du får lägga upp dina ord på chalmers hemsida så antar jag att det är bra skit.

Permalänk

Offtopic:*tar fram popcornen*

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Helt rätt. Mobiler stänger av sig bra långt innan batteriet är helt dött. Någonstans mellan 3-10% av laddningen finns kvar beroende på hur kalibrerad enheten är och vilka säkerhetsmarginaler som finns. En bra enhet använder mindre och lämnar kvar en större säkerhetsladdning i batteriet.

Att försöka starta om mobilen gång på gång när den har stängt av sig kan skada batteriet då man kan köra slut på laddningarna helt.

Bästa sättet att "lagra" moderna Li-jon eller Li-polymer batterier är ladda dessa till 100%. Plocka ur dessa ur apparatern. För vara dessa på ett svalt och tort ställe.

Kylskåpet är batteridödare!. Källare är batteridödare!
Skåpet ovanför kylskåpet eller köksfläkten dödar batterier bra de med.
Li-baserade batterier tappar laddningarna långsammast när de är laddade till 60%. Man brukar prata om ca 4-5% per månad.
Om batteriet blir urladdat till 100%. Det finns alltså inte en gnutta kvar så kommer troligen minst en battericell i batteriet paja. Då är batteriet kasst.

Att underhållsladda batterierna i onödan är bara dumt. Bättre att plocka ur batterierna och förvara dessa på rätt sätt. Att kontrollmäta och ladda upp batterierna en gång om året är vettigt dock. Man ska aldrig förvänta sig att batterier håller längre än 2-3år för hushållsbatterier och 3-7 för fritids-/bilbatterier lite beroende på användningsområde och omhändertagande.

Att underhållsladda batterier förlänger inte heller batteriets livstid utan snarare tvärt om. Det är dock bättre än att låta batteriet sitta i enheten och slänga in enheten i en låda i ett år.

Endast för att kalibrera batterimätaren.
På den gamla goda tiden när man hade Nickel-Kadmium batterier som mindes laddningar så behövde man gå mellan 100-0% för att inte kapa bort maximala laddningen man kunde ha i dessa.

För att svara på din fråga:

Första gången är kritisk för ett litium-jon batteri.
I batteriet finns normalt sett ett antal battericeller. Dessa kan serie eller parallellkopplad för att ändra totala laddning eller spänning.

Litium-jon batterier fungerar på så sätt att det finns en tunn litium rulle i batteriet. När denna laddas så löses den upp med det andra ämnet i batteriet. Om man inte laddar batteriet riktigt ordentligt första gången så kan man inte vara säker på att rullen blir helt upplöst. Om denna inte blir helt upplöst första gången så kan man inte heller vara säker på att den kan lösas upp helt nästa gång.

Konsensus av detta blir att ladda så länge tills dina hårstrån blir grå första gången. Ju längre blir bättre. Moderna litium-jon batterier kan du inte "överladda" då det sitter en säkerhetskrets precis innan cellerna som all ström måste ta sig igenom så är batteriet så fullt det går så kan man inte fortsätta pumpa in fler laddningar.

För att underhålla ditt batteri efteråt så är det viktigaste att inte låta batteriet laddas ur helt. Du kan dock ladda batteriet oavsätt om det är 90%/50%/17% eller 3% av batteriet kvar. Det kommer inte påverka hur bra batteriet mår.

Om battericellerna blir helt urladdade (du låter mobilen ligga urladdad i veckor eller startar om mobilen flera gånger när batteriet har tömts) så brukar batteriet paja. Låt bli med detta alltså.

Första gången så är 8h oftast absoluta minimum. Undvik att starta mobilen då det kan ge märkliga strömspikar i fel riktning från batteriet, även när du laddar. 16-24h garanterar oftast bästa möjliga saturation av joner.
Köp mobilen, kom hem, börja ladda och starta upp den dagen efter.

Jag råkade starta min nya Galaxy s4+ mobil 2-3 gånger innan jag lyckades stänga av den & sätta den på laddning nyss. Kan jag lika gärna köpa nytt batteri nu? Känns så. :S

Gaaaaaaaaah, jag ville inte ens starta den, kom åt knappen ffs.
The OCD is strong in this one....

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av r3mpuh:

Jag råkade starta min nya Galaxy s4+ mobil 2-3 gånger innan jag lyckades stänga av den & sätta den på laddning nyss. Kan jag lika gärna köpa nytt batteri nu? Känns så. :S

Gaaaaaaaaah, jag ville inte ens starta den, kom åt knappen ffs.
The OCD is strong in this one....

Bara att ladda och sedan se om den startar. Startar den så är allt lugnt. Startar den inte för att batteriet är paj så får du köpa nytt.

Bara för att du startar den ett par gånger när batteriet är avstängt för säkerhetens skull betyder inte att batteriet omedelbart dör. Den måste även sjunka tillräckligt lågt för att ta skada, oftast är marginalerna ganska generösa som tur är.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Bara att ladda och sedan se om den startar. Startar den så är allt lugnt. Startar den inte för att batteriet är paj så får du köpa nytt.

Bara för att du startar den ett par gånger när batteriet är avstängt för säkerhetens skull betyder inte att batteriet omedelbart dör. Den måste även sjunka tillräckligt lågt för att ta skada, oftast är marginalerna ganska generösa som tur är.

Nej alltså, den var fabriks laddad till 50%. Det var mer ditt prat om strömspikar:

Citat:

"Första gången så är 8h oftast absoluta minimum. Undvik att starta mobilen då det kan ge märkliga strömspikar i fel riktning från batteriet, även när du laddar. 16-24h garanterar oftast bästa möjliga saturation av joner.
Köp mobilen, kom hem, börja ladda och starta upp den dagen efter."

:S

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av r3mpuh:

Nej alltså, den var fabriks laddad till 50%. Det var mer ditt prat om strömspikar: :S

Då är de ju en annan femma, det kan påverka max kapaciteten i batteriet. Beror väl på hur mycket litium som kan frigöras/bindas upp och om det är mindre nu än om du hade laddat batteriet ordentligt.

Tippar dock på att en fabriksladdad mobil idag har fått en grundlig testkörning minst en laddning innan för att just sånna små tråkiga tabbar inte skall stöka till det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av onebeautifulgirl:

Det där är bara en myt har jag sagt till dessa folk, eller har jag fel? Ska man kanske ladda mobilen tex 8h för första gången?

Hör också att ju längre jag har laddaren i mobilen så blir bara batteriet bättre, asså att batteriet får mer energi i sig och att det kommer hålla längre...Detta är inte heller sant eller? Jag ska väl ta ut laddaren när det visar 100% eftersom det kan ju inte laddas mer än 100%, rätta mig gärna om jag har fel. Eller borde jag göra som dem andra säger att ha laddaren inkopplat i mobilen längre så blir batteriet bättre.

Båda är myter.
Du måste inte ladda mobilen innan du använder den första gången.

Skrivet av Karlssown:

Ladda tills det är fullt. Enough said!

Nej, nej, nej, nej, nej.

Vi använder la fan inte nickelbatterier nu för tiden..

Lithium batterier (som sitter i alla mobiler nu för tiden) slits av höga och låga temperaturer och höga och låga spänningar (spänningen är hur laddad mobilen är, ju högre spänning desto högre % laddning).
Vill du att batteriet ska vara så länge som möjligt så försöker du hålla det mellan 80 och 20% laddning (40-50% är idealt, men inte realistiskt). Samt att försöka se till att det inte blir varmare än 35 grader eller kallare än 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Jag råkade starta min nya Galaxy s4+ mobil 2-3 gånger innan jag lyckades stänga av den & sätta den på laddning nyss. Kan jag lika gärna köpa nytt batteri nu? Känns så. :S

Du behöver inte oroa dig. Det borde inte skapa några problem.

Skrivet av skog1s:

Du har helt fel i det fetstilta när det gäller moderna batterier, när dom når 100% så underhållsladas dom.
Och alla moderna laddare har underhållsladdningsfunktion. Och det mår batteriet bara bra av, då dom är gjorda för att laddas länge & mycket.

Inte helt sant. De mår ju självklart bättre av det än av att laddas ur helt, men de mår ännu bättre av spänningen runt 50%. Låga och höga spänningar är det man ska undvika.
Överladdning är ju inte ett problem p.g.a. säkerhetskretsar i batteriet, men låga och höga spänningar sliter fortfarande på batteriet mer än sådana runt mitten.

Skrivet av DavidtheDoom:

Första gången är kritisk för ett litium-jon batteri.
I batteriet finns normalt sett ett antal battericeller. Dessa kan serie eller parallellkopplad för att ändra totala laddning eller spänning.

Litium-jon batterier fungerar på så sätt att det finns en tunn litium rulle i batteriet. När denna laddas så löses den upp med det andra ämnet i batteriet. Om man inte laddar batteriet riktigt ordentligt första gången så kan man inte vara säker på att rullen blir helt upplöst. Om denna inte blir helt upplöst första gången så kan man inte heller vara säker på att den kan lösas upp helt nästa gång.

Konsensus av detta blir att ladda så länge tills dina hårstrån blir grå första gången. Ju längre blir bättre. Moderna litium-jon batterier kan du inte "överladda" då det sitter en säkerhetskrets precis innan cellerna som all ström måste ta sig igenom så är batteriet så fullt det går så kan man inte fortsätta pumpa in fler laddningar.[/U]

Första gången så är 8h oftast absoluta minimum. Undvik att starta mobilen då det kan ge märkliga strömspikar i fel riktning från batteriet, även när du laddar. 16-24h garanterar oftast bästa möjliga saturation av joner.
Köp mobilen, kom hem, börja ladda och starta upp den dagen efter.

Jag tror du missar en ganska kritisk del här.
Tror du verkligen inte att tillverkarna gör detta i fabrik och sedan testar att batteriet fungerar som det ska innan de skickar iväg det i en färdig produkt?..

Detta gäller självklart inte alla batterier, men i en dyr teknisk pryl som används av enorma mängder av personer så tror jag chansen att de inte skulle göra detta i fabrik är i princip noll.

Permalänk
Testpilot

Du behöver inte ladda telefonen när den kommer, bara starta och köra.

Dock mår batterier bäst av att laddas när de når ca. 30% och sedan sluta ladda runt 90-95%, det har med att batteriet "kommer ihåg" dina laddningscyklar, och på så sätt förlänger du livslängden.

Sedan är det bäst att ladda med mobilen på, då slipper du hög/låg spänning genom batteriet då telefonen hela tiden drar lite och jämnar ut kurvorna.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >