Datorägare slipper tv-avgift – har för gammal dator

Permalänk
Melding Plague

Datorägare slipper tv-avgift – har för gammal dator

Förvaltningsrätten i Luleå slår fast att en 27-årig man trots datorinnehav slipper betala tv-avgift. Anledningen är hans 14 år gamla dator, som inte kan ta emot tv-sändningar över nätet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

haha va skönt! grattis till den personen.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

GRYMT! Fyfan hoppas fler tar efter. TVlicensen är ren o skär stöld!

Permalänk
Hedersmedlem

Undras om begagnatmarknaden för datorer kommer öka lavinartat nu

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Betalar fortfarande inte TV avgift xD Men kanske bör börja snart Hur många här inne betalar TV avgift? En annan rolig artikel http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17811733.ab

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Härligt! Heja Sverige!

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Medlem

Så om radiotjänst knackar dörr och frågar om datorn så är det bara att säga att det är en Intel 8088 med 64KB ram så är det inga problem. De har ju knappast någon rätt att banka upp chassit och kolla om det faktiskt stämmer.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Så om radiotjänst knackar dörr och frågar om datorn så är det bara att säga att det är en Intel 8088 med 64KB ram så är det inga problem. De har ju knappast någon rätt att banka upp chassit och kolla om det faktiskt stämmer.

Inte för att det faktiskt skulle behövas att öppna chassit för att kontrollera hårdvaran, men de har inte ens rätt att komma in i hemmet utan tillåtelse, så.

Frågan är om man i fortsättningen ska ändra sin story om att man inte har råd med dator alls till att man har råd med en ifrån millennium-skiftet

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Intel Pentium 4 2.33GHz, Athlon 64 2800+ or faster processor
128MB of RAM (står 512 MB på vissa ställen)
minimumkraven för flash player 11, bara att bygga en burk under dessa specifikationer då

Permalänk
Medlem

Ingen dator kan ta emot TV-sändingar över internet. Internet och datatraffik fungerar inte som en radioutsändning.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hahahaha, klockrent!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Gött som f^n!

Det är därför man ska spara en gammal dator hemma

Permalänk
Medlem

Fortfarande konstiga land... Sverige.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Haha bäst. Om dom frågar mig om jag har en dator skall jag hänvisa till min commodore 128 hädanefter

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Inaktiv

Grymt intressant. Nu måste Förvaltningsrätten börja bestämma exakt var gränsen går för varenda mojäng. Exakt hur dålig CPU? En CPU i en smartphone kan mycket väl vara svagare än CPU:n i en 14 år gammal PC. Exakt hur dåligt grafikkort? Vilken version på drivisen?

Förvaltningsrätten har försatt sig i en hopplös position men givet hur lagstiftningen ser ut, kan dom inte göra så mycket annorlunda.

Fram med popcornen, bänka er i soffan, det här blir intressant att följa ...

Permalänk
Medlem

Står dock inget i artikeln om att han saknar TV, videospelare samt en smart telefon. Det var bara datorn som var obrukbar.

Permalänk
Inaktiv

Kan svt play känna av att man använder tjänsten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Kan svt play känna av att man använder tjänsten?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapi0:

Betalar fortfarande inte TV avgift xD Men kanske bör börja snart Hur många här inne betalar TV avgift? En annan rolig artikel http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17811733.ab

Jag betalar sen jag köpte en ny TV för några år sedan och de ringde eftersom de kan se sånt. Jag är inte sån som ljuger så jag sa att det stämde och har betalat sen dess. Jag gillar det inte för är inte den som har mycket pengar men vill inte vara den som kommer med massa bortförklaringar. vet dock ingen på mitt jobb eller av mina kompisar som betalar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Medlemmar på SWEC kan dock en ej åberopa detta undantag då det är sannolikt att även en 14 år gammal PC kan tweakas och klockas till mediespelare;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Kan svt play känna av att man använder tjänsten?

Skickades från m.sweclockers.com

Betvivlar att de loggar vilka som använder. Men om du nu använder svts tjänster så kan du gott betala för dig.

Det är en helt annan sak för de som inte använder tjänsten på något sätt och ändå tvingas betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Kan svt play känna av att man använder tjänsten?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej hur skulle dom det??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Bygg datorn i ett skitgammalt chassi och dualboota DOS så har du ditt på det torra.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Bara undrar, tror ni det skulle gå igenom att säga att jag kör linux och skulle därmed behöva byta operativ för att kunna använda flashplayer. (Gnash lirar inte vidare med svts spelare)

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Skrivet av fermia:

Nej hur skulle dom det??

Kanske för att de skickar data till den som använder tjänsten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Kan svt play känna av att man använder tjänsten?

Skickades från m.sweclockers.com

De kan alltid logga vilka IP-adresser som ansluter sig. Får sedan NSA/FRA som de vill att operatörer ska tvingas lämna ut data om sina kunder, blir detta ett bra exempel på att företag som Radiotjänst skulle kunna koppla ihop ip-nummer med en viss gatuadress för att direkt kunna se om TV-licens betalas där eller inte.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Ingen dator kan ta emot TV-sändingar över internet. Internet och datatraffik fungerar inte som en radioutsändning.

Verkligen intressant. Med "särskilld begäran", menar man då att requests som görs mot SVT's servrar inte är speciella, eller behöver en fysisk person ta emot begäran för att den ska vara särskilld?
Kollar man på vad det är för typ av begäran som skickas över internet så skulle jag absolut klassa det som särsklilld då du begär ett stycke specifik data från en säker plats, något som -även om det går snabbt och är relativt enkelt att göra- fortfarande är en viktig och ganska kritisk del i databytet (mellan klient och server).

Dessutom så är det så att en specifik dator (med speciiella krav) begär en specifik del data och den datan skickas bara till den specifika datorn från server som har datan tillgänglig.
Inte som i radiosändningar där all data skickas ut fritt utan hänsyn till vem eller vad som tar upp signalen.

Två helt olika sätt att utbyta data rent säkerhetsmässigt sett.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Så om man redirectar svt.se till 127.0.0.1 i HOSTS så slipper man betala ?

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Så om man inte har Flash installerat kan man då slippa ?

Permalänk
Medlem

Jag svaradeTV-tjänst att min TV vad ett TV-spel kopplat till en skärm. Ingen mottagare och inget stöd för SVT Play. Samtidigt kan de ha både internet och spela filmer vilket förklarar eventuella observationer. Dessutom bor jag på andra våningen så jag bestred att kontollanten över huvud taget kunnat se in i min lägenhet.

Överklagan godtogs, pengarna kom tillbaka, en liten seger för friheten.